قدرت هرکشوری در قدرت منطقه است

نفیسه الله دادی

حجت الاسلام حسن روحانی در مراسمی که با حضور وزرا و مهمانان خارجی از ۱۷ کشور و مسئولان و مقامات ارشد کشوری و لشکری در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران علاقه‌مند به فاصله با هیچ کشوری نیست، سرآغاز اعتدال را باور و به رسمیت شناختن منافع یکدیگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمینه‌ساز وحدت و امنیت منطقه‌ای است. برگزیده سخنان ایشان به قرار ذیل است:
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از افتتاح این بندر در ایام میلاد فرخنده پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و ماه ربیع المولود و میلاد امام صادق(ع)، اظهارداشت: این بندر در زمانی افتتاح می‌شود که شرایط منطقه ما از گذشته بهتر شده است. عده‌ای فکر می‌کردند منطقه ما منطقه جنگ، نزاع، برخورد شیعه و سنی و برخورد افراطیون و مردم خوب این سرزمین است و منطقه سرزمین حضور قدرت‌ها و دخالت‌های خارجی است.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز ما از تمامی این تفکرات فاصله گرفته‌ایم و مردم این منطقه نشان دادند بین اقوام و مذاهب مختلف در این سرزمین فاصله‌ای وجود ندارد.البته در این زمینه علمای شیعه و سنی و نخبگان و بزرگان چه در ایران و چه در کشورهای منطقه گام‌های بلندی را برداشته‌اند.
روحانی با تأکید بر اینکه قدرت هر کشوری در قدرت منطقه است، افزود: اگر منطقه امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداری خواهند کرد. رئیس جمهور اظهارداشت: فرهنگ و سیاست جایگاه ویژه‌ای برای افزایش تعامل میان کشورها دارد، فرهنگ‌های گوناگون در این منطقه از مدیترانه تا آفریقا و شبه قاره هند و اقصی نقاط آسیا یکسان، ریشه‌دار و مشترک هستند.
روحانی با بیان اینکه اقتصاد نیز نقش مهمی در تعامل میان کشورها دارد، افزود: ما باید اقتصاد کشورها را به هم متصل کنیم و برای ایجاد وحدت، پیوستگی راه‌ها و مسیرهای تجاری و پیوستگی نخبگان و علما اهمیت دارد و امروز ما از پیوستگی حمل و نقل در این راستا سخن می‌گوییم.
رئیس جمهور اظهار داشت: اگر کشورهای منطقه به یکدیگر متصل شوند، نسبت به هم احساس نیاز پیدا می‌کنند که این نیاز، نیازی مقدس است و در عین حالی که معتقدیم باید به سمت بی‌نیازی و خوداتکایی حرکت کنیم، اما این نیاز، نیاز مقدس است؛ چرا که محبت مورد نیاز همه ما بوده و ما انسان‌ها نیاز به انس و محبت داریم.
روحانی با تأکید بر ضرورت تعامل میان ملت‌ها، گفت: ما علاقه‌مند نیستیم که با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم؛ چرا که معتقدیم مشکلات منطقه با گفت‌وگو قابل حل است و چیزی بالاتر از آن نیاز نیست تا مشکلات حل شود و نیازی به اسلحه و دخالت قدرت‌های خارجی برای حل مشکلات نداشته و خودمان در کنار هم و با گفت‌وگو می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *