قدس و علمای اسلام

محمد حاجیان

با توجه به جایگاه ویژه و قداست خاص سرزمین شریف بیت‌المقدس در اسلام، در هر زمان علمای اسلام، به‌ویژه مراجع شیعه، به این شهر حساسیت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. به همین دلیل از هنگامی که بیت‌المقدس را رژیم صهیونیستی اسرائیل اشغال کرد تاکنون، علمای اسلام برای دفاع از حریم سرزمین‌های اسلامی و اولین قبله مسلمانان از خود واکنش نشان داده و ضمن اعلام مراتب انزجار خود، مسلمانان را به دفاع از آن دعوت کرده‌اند.
در این‌باره فتواها و پیام‌های زیادی از سوی مراجع عالیقدر شیعه همچون آیات عظام: سید محسن حکیم، سید محمد‌هادی میلانی، سید ابوالقاسم خوئی، امام خمینی رحمهالله و دیگر مراجع و بزرگان صادر شده است. در این میان، سخنان و پیام‌های امام خمینی رحمهالله از آغازین سال‌های مبارزه تا پایان عمر از درخشش ویژه‌ای برخوردار است.
نقل سخنان و اعلامیه‌ها و عملکرد علمای بزرگ اسلام درباره قدس شریف نیازمند مقاله مفصلی است که از حوصله این مقال خارج است. در اینجا فقط به مناسبت روز جهانی قدس، پیام امام خمینی رحمهالله نقل می‌شود.
اعلام روز جهانی قدس
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حکیم فرزانه حضرت امام خمینی (قدس سره) جرقه‌های امید در دل‌های مردم مبارز فلسطین زده شد؛ زیرا انقلاب ایران، یک حرکت اسلامی و ضداسرائیلی محسوب می‌شد و رهبر آن در ۱۷ خرداد سال ۱۳۴۶ ه‌ش به مناسبت جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل، فتوای انقلابی خویش را مبنی بر حرمت هرگونه ارتباط تجاری و سیاسی دولت‌های اسلامی با اسرائیل و حرمت مصرف کالاهای اسرائیلی در جوامع اسلامی صادر و موضع خود را به طور شفاف بیان کرده بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز افزون بر حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین برای آزادی بیت‌المقدس، با اعلام روز جهانی قدس دفاع خود را به اوج رسانید. امام خمینی (قدس سره) این پیام تاریخی خود را در دفاع از قدس شریف در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ه‌ش صادر و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را «روز قدس» معین کرد. متن پیام چنین بود:
«بسم الله الرحمن الرحیم
من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به‌ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه‌کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.»
با سخنی از رهبر معظم انقلاب بحث را به پایان می‌بریم:
«تحقیقا امروز در زندگی مسلمین و در آفاق اسلامی هیچ مسئله‌ای به اهمیت مسئله فلسطین نیست… فقط غصب خانه مسلمین نیست، بلکه قضیه بالاتر از این است. مسئله این است که دشمنان جهانی اسلام، بخشی از خانه مسلمین را برای حمله به صفوف مسلمین و برای مبارزه با خواسته‌ها و حرکات آنها، سنگر قرار داده‌اند.»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *