قهرمان جهان اسیرآتش خاموش ایران

اصغر قلندری

شکست سنگین سه بر یک تیم والیبال لهستان قهرمان اروپا وجهان در برابرجوانان بی ادعای ایران بزرگترین شگفتی هفته اول لیگ جهانی را درروز سوم رقم زد ودررسانه های سراسردنیا بازتاب یافت. آرایش تیم ملی والیبال ایران درسومین بازی برابرملی پوشان لهستان کاملامتفاوت با دو دیدار قبلی با ترکیب فرهاد سال افزون، امیرغفور، مجتبی میرزا جانپور، مسعود غلامی، سامان فائزی ومیلاد عبادی پور بود؟! لهستان که در دو بازی قبلی خود درمقابل تیم‌های نامدار ایتالیا و برزیل به پیروزی رسیده بود، باورنمی کرد به تیم ایران آنهم درشرایطی که بازیکنان با تجربه ویاران اصلی خودرا دراختیار ندارد ببازد! به همین خاطر سعی در استفاده ازیکی دوبازیکن جوان در کنار با تجربه‌های خود داشت اما وقتی در برابر جوانهای باانگیزه و جنگنده تیم ایران تحت فشار قرارگرفت با تمام قواکوشید و به هر دری زد تا از کمند شکست رهایی پیدا کند اما سودی نداشت و جوانان غیرتمند ایران فرصت عرض اندام را از آنها گرفته بودند ودرنهایت شکست سنگینی را به آنها تحمیل کردند.

درخشش اصفهانی‌ها

اما چه شد که تیم ایران درغیاب ستاره‌هایش در مصاف با قهرمان جهان به پیروزی غرورآفرین دست پیدا کرد؟! فرهاد سال افزون پاسور چیره دست به استثنای ست اول که قدری تحت تاثیرجو حاکم و نام پرآوازه حریف قدری متزلزل نشان داد در سه ست بعدی با تمرکزبیشتر و در کمال آرامش، خونسردی وهوشیاری با پاسهای ترکیبی وکم اشتباه خود محمد جواد معنوی نژاد را که با تعویض اجباری جای میرزا جانپورمصدوم را گرفته بود به پروازدرآورد، که الحق این بازیکن جوان و با اخلاق اصفهانی قدراین پاس‌ها را به خوبی دانست واکثر پاس‌های سال افزون را از ارتفاع بیش از نیم متربالای دفاع بلند لهستان که اغلب با سه دفاع روی تور ظاهرمی شدند تبدیل به امتیازکرد که کسب ۱۷ امتیاز گویای این حقیقت است، ضمن اینکه امیرغفور و مسعودغلامی دو اصفهانی دیگرهم فراتر از انتظار سهم بسزایی در این پیروزی داشتند. به ویژه امیرغفورستاره بی چون و چرای این میدان که باید اذعان کنیم استثنایی بازی کرد و با کسب ۱۹ امتیاز (امتیاز آورترین بازیکن ایران) در دیدار با لهستان بود.

بازی خوب فائزی و عبادی پور

البته از بازی خوب سامان فائزی ومیلاد عبادی پور نگذریم که هم درکار توپگیری و هم در دفاع روی تور وآبشارهای سرعتی وقدرتی عالی بودند به ویژه فائزی که برای اولین بار در ترکیب اصلی تیم ایران قرارگرفته بود وکمترکسی انتظار این بازی را ازوی داشت. عبادی پور نیز با زدن سرویس‌های با ریسک بالا و آبشارهای دوبله وسط شرایط روحی روانی تیم را افزایش داده بود. حیدری و مرندی نیز بهتر از روزهای قبل درگرفتن توپ‌های اول و پوشش دادن به توپ‌های برگشتی موفق بودند وتوپ های دریافتی خوب به دست سال افزون رسید.

محو شدن کونارسکی

 درتیم لهستان کونارسکی، بهترین اسپکر لهستان دراین بازی اسیر دفاع منسجم و بلند یاران ما بود. کوبیاک، بینی یک، کورک، زاتورسکی، یاکوب، بوجیک، لمانسکی ۲۱ ساله با ۲ متر و ۱۷ سانتی متر قد، کارول و لوماز دیگر بازیکنان لهستان دراین بازی بودند که در پایان هم باورنمی کردند در برابر ایران بازنده شده باشند زیرا دو هفته پیش تیم ایران را با حضورتمام ستاره‌هایش برده بودند.

پاسخی به منتقدان

این برد ارزشمند تیم ملی والیبال ایران از جهات مختلفی قابل بررسی کارشناسانه است تا بپرسیم چه کسی به ناحق اسم محمد جواد معنوی نژاد را از لیست اسامی تیم ملی ایران برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۱۷ ریو خط زد و حمزه زرینی را جایگزین این جوان با اخلاق کرد؟! مضاف به اینکه پاسخی است به آن دسته افرادی که تصور می‌کردند اگر سعید معروف نباشد تیم ایران به مشکل بر می‌خورد و تیم از پیش بازنده به تیم‌های نچندان مطرح آسیا خواهد بود! اما دیدیم که علاوه بر سعید معروف در غیاب سید محمد موسوی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی و عادل غلامی نیز با جوان‌های با انگیزه و پرانرژی می‌توان قهرمان جهان را به زانو درآورد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *