قوم اصیل بختیاری یک نهاد اجتماعی ایرانی ـ اسلامی است

حدیث بابایی

اقبال عباسی در همایش صبر اظهار کرد: شاخص اصلی در فرهنگ قوم‌های بزرگی مانند لر و ترک اقتدار، شجاعت و وحدت آن‌ها است که به انسان یاد می‌دهد از حق دفاع کنیم و در برابر ناحق بایستیم و بخشش در اولویت کارمان باشد.

وی افزود: در برخی مواقع ریش سفیدان و بزرگان قبایل کارهایی انجام می‌دهند که شاید از قوه قضاییه و یا فراد دیگر بر نیایید و این بزرگی اقوام ما را نشان می‌دهد، ممکن است قوه قضاییه با حکم و یا قلم خود کاری انجام دهد اما ریش سفیدان و بزرگان طوایف صلح و سازش ایجاد می‌کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در پیشگیری از نزاع و درگیری باید فرهنگسازی شود اما اگر درگیری پیش آمد روحیه بخشش و گذشت در مردم باید تقویت شود که صلح و سازش ایجاد شود و اگر قصاصی باید صورت گیرد قوه قضاییه به درستی انجام دهد.

قوم اصیل بختیاری یک نهاد اجتماعی ایرانی ـ اسلامی است

امید محبی در این همایش اظهار داشت: در ستاد صبر انتظار این است که همه نهادها و دستگاه‌ها به ویژه نهادهای اجرایی و دولتی حسب فرمایشات مقام معظم رهبری با یک نگاه خوب دستگاه‌ها در کنار یکدیگر باشند چرا که اگر این مشارکت همدلانه و همراهانه دستگاه‌ها نباشد آن نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

دبیر ستاد ملی صبر با اشاره به کاهش زمینه آسیب در جامعه بیان کرد: کاهش زمینه آسیب از مبدا شاید خیلی از مشکلات جامعه ما را حل کند و به جای اینکه به سراغ رضایت و صلح و سازش برویم قبل از آن باید زمینه آسیب کاهش یابد.

محبی با اشاره به احیاء نهاد خانواده خاطرنشان کرد: احیاء نهادهای موثری مانند نهاد خانواده و تقویت آن‌ها و استفاده از ظرفیت روحانیون و مساجد می‌تواند در کاهش زمینه اسیب موثر باشد و به طور قابل توجهی این موضوعات در جامعه ما حل شود.

وی گفت: توجه به نقش نهادهای موجود در جامعه مانند قوم اصیل بختیاری که نمونه کامل از یک نهاد اجتماعی ایرانی ـ اسلامی است و در این استان میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی رسالت مهم صیانت از این فرهنگ غنی و ایل عشایری را دارد، می‌تواند در زمینه کاهش آسیب نیز موثر باشد.

بیش از ۱۲ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف چهارمحال وبختیاری منجر به سازش شد

معاون قضایی در امور شوراهای حل اختلاف چهارمحال و بختیاری گفت: شورای حل اختلاف در سال ۹۵ بیش از ۱۲ هزار و ۷۱۲ فقره پرونده و در سال ۹۴ بیش از ۱۲ هزار و ۷۱۷ پرونده را به صلح و سازش رساندند.

شاپور شمس خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته ۶ فقره قتل عمد و سال ۹۴ حدود ۷ پرونده منجر به سازش و رضایت شده است.

معاون قضایی در امور شوراهای حل اختلاف چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پرونده‌ای که به سازش می‌رسد حداقل می‌تواند به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ فقره پرونده را با خدوش مختومه کند و یا از ورودشان جلوگیری کند.

شمس با بیان اینکه در سراسر استان ۱۳۰ شعبه حل اختلاف وجود دارد که ۷۵ شعبه آن شهری و مابقی آن‌ها روستایی هستند، ادامه داد: در سال جاری در این شعب پروندهای منجر به صلح و سازش را داریم اما تاکنون آمار جامع و کامل از این موضوعات به دست نیاورده‌ایم.

“صلح و سازش” در چهارمحال و بختیاری به یک فرهنگ تبدیل شده است

مدیرکل دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: احساس مسئولیت شرعی و ملی وضعیت را به گونه‌ای فراهم کرده است صلح و سازش و حل اختلاف بخشی از فرهنگ قابل افتخار استان ما است که می‌تواند به عنوان یک الگوی مثبت در استان‌های کشور استفاده شود.

عبدالله موسوی اظهار کرد: مردم استان ما دارای ۳ طایفه ترک، لر و فارس هستند اما همه ولایتمدار و همه آن‌ها در برابر حکومت‌های طاغوت که در تاریخ ایران بودند ایستادند و ولایتمداری خود اثبا کردند و در تمامی عرصه‌ها به ویژه دوران دفاع مقدس و انتخابات حضور داشتند و دارند.

وی با بیان اینکه مردم استان ما زندگی مسالمت آمیزی دارند، افزود: ما در قوه قضاییه پرونده‌ای که درگیری بین اقوام باشد را نداریم و پروندهای موجود نزاع درون قومی است، به هر حال تعارض به منافع، وضعیت نابسامان اقتصادی استان و بیکاری که در استان وجود دارد سبب ایجاد اختلاف در برخی مناطق شده که منجر به درگیری، دعوا و قتل شده است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *