لیگ برتر از نگاهی دیگر

دامون رشیدزاده

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر هم مانند نیم فصل دوم بود امسال شاهد یکی از بهترین رقابت‌های تاریخ فوتبال ایران می‌بودیم که چندین تیم برای قهرمانی می‌جنگیدند اما حالا با وضعیت فعلی و با درخشش پرسپولیس بسیاری از تیم‌ها انگیزه خود را برای قهرمانی از دست داده‌اند و بیشتر چشم به کسب سهمیه آسیایی دارند.

پرسپولیس

سرخپوشان در هفته بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال پانزدهمین پیروزی خود را جشن گرفتند و با احتساب ۶ تساوی توانستند به ۵۱ امتیاز برسند؛ ۵۱ امتیازی که از حداقل حدنصاب قهرمانی ۶ امتیاز بالاتر است. پرسپولیس در حال حاضر با ۵۱ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد. پرسپولیسِ برانکو بهتر و روان‌تر از همیشه گام در راه قهرمانی برمی‌دارد. کمتر پیش می‌آید این تیم از یک بازی کمتر از ۳ امتیاز به جیب بزنند. آن‌ها یکی بعد از دیگری بازی‌های‌شان را با پیروزی پشت سر گذاشته و با سرعت به سوی قهرمانی زودهنگام پیش می‌روند. سرخپوشان در هفته بیست‌ودوم پانزدهمین پیروزی خود را جشن گرفتند و با احتساب ۶ تساوی توانستند به ۵۱ امتیاز برسند؛ ۵۱ امتیازی که از حداقل حد نصاب قهرمانی ۶ امتیاز بالاتر است. در تورنمنت‌های دوره‌ای حداقل امتیازی که می‌تواند ضامن قهرمانی یک تیم باشد، تعداد بازی ضربدر ۲ به علاوه یک است. یعنی در هفته بیست‌ودوم یک لیگ اگر تیمی به امتیاز ۴۵ برسد، به حد نصاب قهرمانی دست پیدا کرده است. در لیگ ۱۶ تیمی که در ۳۰ هفته برگزار می‌شود، هر تیمی به امتیاز ۶۱ برسد می‌تواند قهرمانی‌اش را تضمین کند. شاگردان برانکو در هفته بیست‌ودوم ۶ امتیاز از حد نصاب امتیازات قهرمانی پیشی گرفته‌اند و در صورت کسب ۱۰ امتیاز دیگر از حداقل‌های امتیازی برای قهرمانی در این فصل هم عبور خواهند کرد. با این شرایط از همین حالا هم خیلی از کارشناسان پرسپولیس را قهرمان زودهنگام لیگ می‌دانند.

استقلال و ذوب آهن

استقلال و ذوب آهن را می‌توان دو تیم از بهترین‌های لیگ در کسب امتیاز دانست. این دو تیم هفته‌های متمادی است که در هیچکدام از بازی‌های خود طعم شکست را نچشیدند و جالب اینکه هر دو تیم آخرین بار در دیدار برابر پرسپولیس بازی خود را باختند. استقلالی‌ها که پس از حضور شفر به قولی پوست انداختند و توانستند بازهای قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند آخرین بار در دیدار هفته دهم برابر سرخ پوشان با یک گل بازی را به این تیم باختند. آن‌ها پس از آن در ۱۰ دیدار به میدان رفتند و توانستند به ۵ پیروزی و ۵ تساوی دست پیدا کنند. ذوب آهنی‌ها نیز آخرین بار در دیدار هفته چهاردهم برابر پرسپولیس شکست سنگینی را متحمل شدند. آن‌ها پس از بازی برابر پرسپولیس توانستند در ۷ دیدار بدون شکست به کار خود پایان دهند. شاگردان قلعه نویی در این ۷ دیدار اخیر توانستند به آمار فوق العاده ۶ پیروزی و ۱ تساوی دست پیدا کنند.

رکوردداران تساوی

تعداد تساوی‌های تیم‌های منطقه جنوب لیگ برتر ایران در این هفته از مسابقات لیگ برتر دورقمی شد. فولاد خوزستان و پارس جنوبی که نام‌شان در لیگ امسال به‌عنوان تیم‌های مدعی مطرح شده، هرکدام با ۱۰ تساوی در ۲۲ هفته سپری شده از لیگ هفدهم، رکورد داران تساوی در این فصل از رقابت‌ها هستند. شاگردان تارتار در ۲۲ بازی ۱۰ بار با تساوی از میدان خارج شده‌اند و شاگردان پورموسوی در ۲۱ مسابقه ۱۰ نتیجه مساوی به‌جای گذاشته‌اند. شاید فقط در لیگ فوتبال ایران بتوان چنین موردی را مشاهده کرد که تیم‌هایی با تعداد تساوی بیشتر از تعداد پیروزی، در ردیف تیم‌های مدعی لیگ قرار می‌گیرند. البته این تعداد تساوی برای پارسی‌ها بسیار گران تمام شد زیرا قهرمان نیم فصل فوتبال ایران حالا به رده پنجم جدول سقوط کرده و حتی امیدهایش برای کسب سهمیه هم هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.

تراکتور

تراکتور سازی که نیم فصلی کابوس وار را سپری می‌کرد در نیم فصل دوم به لطف قانون عجیب و غریب و البته ناعادلانه جذب بازیکنان سرباز توانست چندیدن بازیکن با کیفیت را جذب کند. این تیم در کنار این با دور زدن قانون منع جذب مربیان خارجی در تیم‌های نظامی توانست ساغلام مربی بلند آوازه ترک را نیز به نیمکت خود اضافه کند و حالا با جمعی از اتفاقات عجیب که تنها در لیگ ما ممکن است رخ دهد تراکتور یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیایی است.

سپاهان

بازگشت منصور ابراهیم زاده هم نتوانسته گره از مشکلات سپاهان باز کند. پر افتخارترین تیم لیگ برتر فوتبال ایران با کسب ۲۰ امتیاز تنها ۵ امتیاز با تیم انتهای جدول فاصله دارد.

سپیدرود

علی کریمی اگر محبوب‌ترین بازیکن فوتبال ایران نباشد قطعاً یکی از محبوب‌ترین‌هاست اما حضور او در سپیدرود و نتیجه نگرفتن با این تیم باعث شده ما روی دیگری از علی کریمی را ببینیم که تا به حال ندیده بودیم. پرخاش، توهین و جنجال‌های بیهوده و بی هدف بخشی از رفتارهای این روزهای علی کریمی است که قطعاً ریشه در مشکلات سپیدرود دارد. علی کریمی این روزها برای موفقیت دست به هر کاری می زند با این حال به نظر می‌رسد علی کریمی برای پیروزی به تنها چیزی که نیاز دارد آرامش است.

لیگ برتر در هفته‌های آینده و با حساس‌تر شدن رقابت‌ها بدون شک آبستن حوادث بیشتری خواهد بود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *