متوجه باشیم، خوی آمریکا عهدشکنی است

نفیسه اله‌دادی

آمریکا در حالی از برجام خارج شد که قبل از آن نیز چندان بدان پایبند نبود و به طور غیرمستقیم و مخفیانه کارشکنی می‌کرد. اگر بخواهیم لیستی ار کارشکنی آمریکا در طی برجام تهیه کرد باید به موارد زیر اشاره کرد.

نخست منع فروش بوئینگ است که مجلس نمایندگان آمریکا هفتم جولای ۲۰۱۶ برای مسدود کردن فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به دو متمم در این زمینه که به لایحه بودجه خدمات مالی تصویب کردند. غرامت دو میلیلارد دلاری دیوان عالی آمریکا از ایران نمونه دیگر است. دیوان عالی آمریکا حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران، پرداخت شود به دنبال این اقدام کانادا نیز با تبعیت از آمریکا حکم داد که ۱۳ میلیون دلار از محل دارایی‌ها غیر دیپلماتیک ایران در این کشور به خانواده قربانیان آمریکایی حملات «تروریستی» گروه‌های حزب‌الله و حماس پرداخت شود. موارد بعدی مثل؛ عدم خرید آب سنگین اراک، قانون شفافیت مالی تروریسم ایران، طرح تحریم همه افراد وابسته به سپاه پاسداران و تحریم‌های جدید به بهانه موشکی که همه و همه سنگ‌اندازی در راه اجرای برجام بود. با این همه ایران در اجرای برجام دقیق و صادق بود و نتیجه این حسن اجرا چیزی جز عهدشکنی ترامپ و اعمال تحریم‌های سنگین نبوده است که این ناشی از بی‌اخلاقی آمریکا است.

با وجود عهدشکنی و آشکار شدن دشمنی آمریکا عده‌ای در داخل ایران سربرآورده‌اند که باید با آمریکا مجدداً مذاکره کرد. در جواب باید گفت چند بار دیگر باید شاهد عهدشکنی باشیم تا عبرت بگیریم؟ سخنان رهبری به درستی از نخست روشنگر بوده است و صریحاً تأکید کردند که آمریکا عهدشکن و کاملاً هم درست بود. این عده تنها راه را در خارج از مرزها می‌نگرند اما ما در داخل کشورمان فرصت‌های مناسبی داریم که می‌توانیم شرایط را به نفع خود تغییر دهیم فقط باید اعتماد را تقویت کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *