مدیرعامل سازمان فاوا در همایش شهر پایدار هوشمند : تحقق شهر هوشمند مستلزم همکاری تمامی دستگاههای اجرایی است

 

 

به گزارش روابط عمومی  سازمان فناوری اطلاعات  و ارتباطات شهرداری اصفهان، مهندس وحید حیدریان در سمینار “شهر پایدار هوشمند” که با حضور جمعی از معاونین و مدیران شهرداری اصفهان و دستگاه های اجرایی استان برگزار گردید، در سخنانی به اهمیت و ضرورت حرکت در مسیر شهر پایدار هوشمند اشاره و در این زمینه توضیحاتی عنوان نمود.

وی دلایل افزایش جمعیت شهرنشینی در جهان را بر شمرد و افزود: ۱- مهاجرت مردم از روستاها به شهرها با هدف  اشتغال، درآمد بیشتر و فراهم آوردن زندگی با معیارهای امروزی، ۲- زاد و ولد در شهرها و ۳- تبدیل روستاهای بزرگ به شهر از مهمترین عوامل افزایش شهر نشینی در دنیای امروز است.

وی به روند افزایش جمعیت شهرنشینی در کشور و آمار شهر نشینی در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت اصفهان از ۴۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۴۵ به بیش از ۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته که طی مدت ۵۰ سال نزدیک به ۴٫۷ برابر شده است.

مهندس حیدریان چالش های رشد سریع جمعیت شهر نشینی را شامل؛ آلودگی محیط زیست، افزایش تقاضا برای منابع محدود شهری، مشکلات و معضلات پیچیده  در حمل و نقل و جابجایی  شهری و… عنوان کرد و گفت: افزایش جمعیت شهری مستلزم توسعه شهری است.

وی مفهوم کلی توسعه را بهبود شرایط زندگی، تامین نیازها و زمینه سازی برای نیل به آرمان‌ها در یک شهر عنوان کرد و افزود: تا نیم قرن پیش مفهوم توسعه مترادف با توسعه اقتصادی بود اما در تعریف امروز، توسعه مساوی با توسعه پایدار است که نیازهای کنونی بشر را بدون به خطر انداختن نیاز نسل‌های آینده برآورده ساخته و در آن به محیط زیست و نسل های فردا توجه شود.

وی متغیرهای اصلی موثر بر پایداری توسعه را شامل مردم، فناوری و عوامل نهادی عنوان کرد و با تشریح مدل یک شهر پایدار هوشمند؛  فناوری اطلاعات و ارتباطات را  پایه و اساس یک شهر پایدار هوشمند دانست.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در ادامه شهر هوشمند  را حاصل تبادل اطلاعات یکپارچه بین انسان‌ها و اشیاء در یک بستر مشترک تبیین نمود و گفت:  فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل یکپارچگی و هماهنگی تمام اجزای شهر و عامل افزایش کارایی و اثربخشی شهر می باشد.

وی اضافه کرد: شهر هوشمند شهری است که در آن به صورت راهبردی از بسیاری از عوامل هوشمند مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در جهت افزایش توسعه پایدار و افزایش کارایی عملکرد شهر استفاده شود به گونه ای که تضمین کننده خوشبختی و سعادت شهروندان باشد.

وی با مقایسه شهر هوشمند و شهر الکترونیکی، شهر الکترونیکی را زیرساخت شهر هوشمند دانست و گفت: محوریت شهر هوشمند، پاسخگویی و حل مسائل شهروندان است.

حیدریان شاخص های تحقق شهر هوشمند را شامل؛ محیط هوشمند (smart Environment)، حمل و نقل هوشمند (smart Mobility)، حاکمیت هوشمند (smart Government)، مردم هوشمند (smart People) و زندگی هوشمند (smart Living) عنوان و تاکید کرد: تحقق هوشمندسازی شهر مستلزم همکاری تمامی دستگاههای اجرایی است.

وی راهکار تسریع هوشمندسازی  را مدیریت جامع شهری عنوان کرد و افزود: در این راستا استانداری می تواند به عنوان هماهنگ کننده بین دستگاه های اجرایی و شهرداری‌ها به عنوان محور هوشمندسازی ایفای نقش نمایند.

وی پروژه‌های شاخص شهرداری در مسیر هوشمندسازی شهر اصفهان را نیز بر شمرد و گفت:  ارتقاء مرکز داده فعلی و طراحی مرکز داده جدید شهرداری اصفهان(در دست احداث)،  طراحی و اجرای شبکه فیبر نوری اختصاصی شهرداری، تجهیز ۱۲۵۰ اتوبوس به سیستم ناوبری( ( AVL اتوبوسرانی و نمایشگر های ایستگاه های اتوبوس سطح شهر، تجهیز ۳۰۰ خودروی خدمات شهری به سیستم ناوبری، نصب و راه اندازی ۱۳۰ دستگاه دوربین های نظارت تصویری  و ۴۶ دستگاه دوربین های ثبت تخلف به همراه اجرای پروژه اصفهان کارت با صدور  ۵/۳ میلیون کارت در سطح شهر از جمله مهمترین این پروژه ها در چند سال اخیر بوده است.

وی به برخی دیگر از این پروژه ها نیز اشاره کرد و بیان داشت: عکسبرداری و تهیه نقشه پایه محدوده و حریم شهر(سال ۹۲)، طراحی و پیاده سازی پایگاه داده مکانی شهرداری (GeoDB)، انعقاد تفاهم نامه با سایر دستگاه های اجرایی در راستای تحقق SDI، ترازیابی شهر اصفهان (Plan Code)، نصب و راه اندازی سامانه ایستگاه دائم GPS شهر و راه اندازی سامانه Web GIS جهت ارائه خدمات نقشه ای  به مردم از دیگر این پروژه ها است.

وی همچنین انجام عملیات ممیزی  املاک،  برداشت اطلاعات بلوک ها، املاک، ساختمان ها و… در کل شهر، تهیه نقشه از املاک و بلوک ها، برداشت کلیه عوارض معابر و فضای سبز، مکانمند شدن اطلاعات ممیزی و اجرای پایلوت نظام ملی آدرس گذاری مکان محور کشور(GNAF) در اصفهان را به عنوان دیگر پروژه های شاخص شهرداری اصفهان در مسیر هوشمند سازی عنوان نمود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان از ارائه بیش از ۹۰ خدمت الکترونیکی در درگاه الکترونیکی شهرداری و ۱۷ خدمت بر بستر تلفن همراه خبر داد و افزود: پرداخت الکترونیکی عوارض نوسازی، کسب و پیشه، خودرو، سامانه مشورتی ضوابط شهرسازی، بخشنامه‌ها و مصوبات شهرداری، نوبت دهی نظام مهندسی، ثبت و پیگیری درخواست‌ها و شکایت‌های مردمی، سامانه مسیریاب اتوبوس، نقشه جامع ترافیک، نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی، راهنمای گردشگری اصفهان، قیمت کالاها در بازار روز شهرداری، جستجوی متوفیان در آرامستان باغ رضوان و… از جمله مهمترین این خدمات است که به نشانی  www.isfahan.ir در دسترس عموم قرار دارد.

مهندس حیدریان در پایان توانمندی های شهرداری اصفهان را در مسیر هوشمندسازی را برشمرد و خاطر نشان کرد: وجود سازمان فاوا شهرداری اصفهان با سابقه ۲۵ ساله،  استفاده از چارچوب های استاندارد مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات همچون  ITILT ، COBIT و…، برنامه ریزی و شروع استقرار ابزارهای استاندارد و به روز  توسعه نرم افزار (BPMS) ، تدوین و اجرای برنامه های بلند مدت توسعه  فناوری اطلاعات و ارتباطات، معماری سازمانی  و حرکت بر اساس مدیریت استراتژیک ، انتخاب راهبرد تمرکز بر سیستم های کاربردی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند (Smart Phones) و… از مهمترین این توانمندی ها  بوده و امید است با بهره گیری از تمامی این توانمندی ها و همکاری و مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی در شهر و استان در جهت هوشمند سازی اصفهان گام های ارزنده تری برداشته شود.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *