مدیریت مالی در خانواده

رسول مهدی زاده

یکی از مباحثی که پنهان کاری به دنبال دارد و اختلافات بی شماری را به همراه می‌آورد مسائل مالی درزندگی زناشویی است، عدم برنامه ریزی صحیح مالی سبب می‌گردد که هزینه‌ها مدیریت نشوند و نیازهای اساسی را نادیده بگیرند، چشم وهم چشمی دراین جریان به وضوح دیده می‌شود که آغاز مشکلات دیگری است. زن ومرد باید بتوانند درزندگی مشترک خواسته‌هایشان را اولویت بندی کنند تا نیازهای غیرفوری مشخص گردند و هزینه‌های ضروری برآورده شوند. زهرا فاضلی روانشناس و مشاور خانواده دراین باره به کیمیای وطن گفت:

به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که امروزه در میان مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی خانوادگی حائز اهمیت است، چگونگی معیشت و اقتصاد مردم می‌باشد. فقر، تورم، بیکاری، محرومیت‌های اقتصادی و افزایش افسار گسیخته هزینه‌های معیشتی در جامعه کنونی، عامل مخرب تمامی نهادهای اجتماعی از جمله خانواده است؛ البته منشاء تمامی درگیری‌ها و اختلافات، پول نیست اما این امر، موضوع بیشتر مشاجرات زوجین می‌باشد. از زمانی که زن و مرد قبول می‌کنند با یکدیگر زندگی کنند تا پایان زندگی‌شان مسئولند نیازهای یکدیگر، از جمله نیازهای اقتصادی را پاسخگو باشند. طبق آماری که درسال های اخیراعلام شده است مشکلات اقتصادی یکی از عوامل مهم اختلاف خانوادگی و طلاق زوجین محسوب می‌شود.

فشار مالی و افسردگی

فاضلی تبعات روحی که مسائل مالی به دنبال دارد را بیان کرد: فشار مالی باعث می‌شود افراد به سمت افسردگی رفته و رفتارهای اجتنابی از خود نشان دهند؛ که این حالت را در مردان به دلیل مسئولیت بیشتر شاهد هستیم و حتی این استرس‌ها عملکرد آقایان را درزمینه های مختلف دچار مشکل می‌کند و پایه‌های خانواده را تضعیف خواهد کرد عدم مدیریت مالی و نفوذ مشکلات اقتصادی، مهم‌ترین نهاد اجتماعی “را دچار بحران می‌سازد و روابط عاطفی خانواده باسردی وسستی مواجه می‌گردد.

مدیریت مالی و حمایت زوجین

این مشاور خانواده حمایت واعتماد زن ومرد را درمباحث مالی ضروری دانست وافزود: در ابتدا لازم است زوجین این مفهوم را که زندگی مشترک نیاز به اعتماد، مشورت و همکاری دوجانبه در تمامی زمینه‌ها دارد را درک کنند و این اصل را در باره مسائل مالی خانواده نیز به کارگیرند. بسیاری از مشکلات زناشویی از جمله پنهان کردن وضعیت مالی می‌تواند ویرانگر باشد ومی تواند بی اعتمادی را در زوجین ایجاد کند؛ البته بعضی از زوجین در ابتدای زندگی بر سر این که مرد یا زن وظیفه مالی را به عهده بگیرد، توافق می‌کنند؛ اما این موضوع معایبی از جمله فشار و اضطراب بر یکی از زوجین را خواهد داشت. بدهی و یا ورشکستگی در زندگی زناشویی و پنهان کردن این موضوع نیز عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت و هم چنین فرد در این شرایط حمایت همسرش را از دست می‌دهد.

تدبیری عقلانی برای مسائل مالی

فاضلی درباره راهکارهای اقتصادی نیز گفت: تقسیم هزینه‌ها و در آمد خانواده نیز می‌تواند، تدبیری عقلانی برای آن‌ها باشد؛ این که افراد بدانند تمامی بودجه خانواده چقدر است و متناسب با آن خواسته‌های خود را عنوان کنند؛ راهبردی مناسب برای مدیریت مالی‌شان است؛ لازم به ذکر می‌باشد که داشتن فردی مدیر که اقتصاد را با مشورت دیگر اعضا به دست بگیرد، لازمه موفقیت اقتصادی و مدیریت مالی هر خانواده است؛ هم چنین به غیر از مدیریت بودجه خانواده هر کس باید بودجه‌ای جداگانه داشته باشد که بتواند برای سرگرمی خود یا درمورد دیگری از آن استفاده کند. داشتن اهداف مشترک اقتصادی مثل خرید منزل، سرمایه گذاری و مشارکت‌های سودمند می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌های زندگی شود و هم چنین داشتن برنامه‌ای که بتواند هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد نیز برای موفقیت در مدیریت بودجه هر خانواده لازم است. دوری از تجملات وچشم و هم چشمی و تعیین اهدافی مناسب با شرایط اقتصادی هر خانواده می‌تواند سبب رضایت مالی بیشتری در زوجین شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *