مسؤولان قضایی خود را در اجرای عدالت سهیم بدانند

حدیث بابایی

معاون فرهنگی قوه قضائیه حجت‌الاسلام هادی صادقی در مراسم جشن آغاز امامت آخرین منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) عدالت را خواست و انتخاب تمام امت‌ها دانست و اظهار کرد: برقراری عدالت، آرزوی همه امت‌ها و آمال و آرزوهای آن‌ها است، پیامبر مکرم اسلام (ص) برای برقراری آن ظهور کردند و همه امامان معصوم (ع) ما نیز عدالت را ادامه داده و آخرین آن‌ها نیز برای همین امر ظهور می‌کنند.

وی قضاوت و عدالت را موضوعی بسیار حساس دانست و ادامه داد: هر کسی که برای این موضوع تلاش می‌کند و در برقراری آن سهم دارد، هر چند که این سهم بسیار اندک باشد در راستای برآورده کردن آرزوی ملت‌ها گام برداشته است، همه پیامبران و ائمه (ع) ما برای برقراری عدالت آمده‌‌اند، مسؤولان قضایی نیز باید خود را در آن سهیم بدانند و فرض کنند که سرباز امام زمان (عج) هستند.

مفهوم عدالت‌گستری و دادگستری

صادقی تصریح کرد: کسی که خود را در اجرای عدالت سهیم بداند و سرباز امام زمان (عج) فرض کند، بهتر کار می‌کند، انگیزه بسیار بالایی دارد و مسیر کاری‌ وی تغییر می‌کند که بسیار باارزش و مبارک است در حوزه علمیه، مفهومی بالاتر و باارزش‌تر از عدالت ندیده‌ام، زیرا در آن مفهوم حق خوابیده است، حق پایه‌ای‌ترین مفهوم عالم است و در تمام ابعاد و اندیشه‌ها حضور دارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه به مفهوم عدالت‌گستری و دادگستری پرداخت و ادامه داد: عدالت نامی بسیار والا و باارزش است و کسانی که آن را انتخاب کرده‌، بسیار باهوش و باسلیقه بوده‌اند، این که هر کدام از ما این نام را تا چه اندازه بالاتر برده‌ایم، باید در خویش جست‌وجو کنیم در میان تمام فلاسفه پایه‌ای‌ترین مفهوم، مفهوم حق است و در اخلاق تبیین می‌شود.

بودجه فرهنگی دادگستری کرمان بسیار ناچیز است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: بودجه فرهنگی ۵۸ میلیونی دادگستری برای استان پهناوری مانند کرمان بسیار ناچیز است، اما با این حال، ما شرایط مالی کشور را درک می‌کنیم.

یدالله موحد نیز با تشریح موقعیت و وضعیت استان کرمان اظهار داشت: کرمان پهناورترین استان کشور است که با ۱۸۱ میلیون کیلومتر مربع وسعت ۱۱ درصد خاک کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: همچنین کرمان ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۹ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، این پراکندگی وسعت و جمعیت کار قضایی و به ویژه فرهنگی را در این استان سخت کرده که مساعدت بیشتر قوه قضائیه و دست‌اندرکاران تصمیم‌گیرنده آن را می‌طلبد.

موحد استان کرمان را در واقع دو استان متفاوت ذکر و تصریح کرد: مسؤولان قضایی کشور باید وضعیت اقلیمی و جمعیتی کرمان را بیشتر مورد توجه قرار دهند، زیرا استان بزرگی است و ۲۳ شهرستان، ۵۸ بخش با ۳۰ واحد قضایی فعال دارد که ۱۸ واحد آن در شهرستان‌ها هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در کرمان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۹.۹ نفر قاضی وجود دارد، گفت: این عدد در کشور ۱۲.۸ نفر است به همین دلیل ما در استان کرمان جایگاه خوبی نداریم که باید به سمت بهبود آن پیش برویم.

موحد بودجه فرهنگی استان کرمان را بسیار کم ارزیابی و خاطرنشان کرد: بودجه فرهنگی ۵۸ میلیونی برای استان پهناوری مانند کرمان بسیار ناچیز است، اما با این حال، ما شرایط مالی کشور را درک کرده و از این میزان بهترین بهره را برده‌ایم.

وی به اقدامات فرهنگی که طی هشت ماه اخیر در زمان مدیریت ایشان صورت گرفته بود، اشاره کرد و افزود: اعزام دو گروه در قالب اردو به سرزمین راهیان نور و همکاران به عتبات عالیات از جمله این اقدامات هستند که در مجموع اردوها ۶۰۰ نفر را پوشش قرار می‌دهند.

موحد با اشاره به اینکه با برگزاری نمایشگاه مصباح که برای نخستین بار در کرمان برگزار شد، توانستیم، بسیاری از برنامه‌های مصوب معاونت فرهنگی را به نمایش بگذاریم، عنوان کرد: طرح هر مسجد یک حقوقدان از کرمان آغاز شد و رفته رفته سراسر کشور را فرا گرفت، اکنون قضات استان در ۵۰ مسجد این طرح را دو روز در ماه اجرا می‌کنند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *