مصر ایران را بشناسید

آیدین بهاری

در گذشته مردم گمان می‌کردند عمر کویر و زمین یکی است، اما متخصصان توانستند با تحقیقات بیشتر کشف کنند که قدیمی‌ترین مناطق بیابانی بیش از ۵ میلیون سال عمر ندارند، در حالی که خود زمین عمرش به ۵ میلیارد سال می‌رسد. اگرچه در کویر خبری از درخت و گل و سبزه و آب نیست اما کویر جاذبه‌های خاص خود را دارد.

مصر در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان است. اگر برای سفر قصد دارید چند روزی به مصر بروید توصیه می‌کنیم در ماه‌های گرم سال هرگز برای تفریح به این روستا نروید. بهترین زمان برای سفر به کویر زمستان و دو ماه اول بهار است.

روستای مصر کجاست؟

دکتر آلفونس گابریل می‌گوید: «کویر کسی را که یک‌بار اسیر افسونش شده باشد هرگز رها نخواهد کرد.» این جمله‌ای است که پس از دیدن کویر مصر به آن ایمان پیدا خواهید کرد. افسون آسمان مصر تا پایان عمرتان بارها و بارها شما را به آنجا خواهد کشید. روستای “مصر” سرزمینی جدا افتاده در کویر است تا آنجا که چشم راه می‌برد هیچ چیز نیست. بیابان است و بیابان. این روستا با حدود ۱۲۰ نفر جمعیت در میان شن‌های روان کویر مرکزی ایران قرار دارد. این روستا این روزها از مهمترین و جذابترین مناطق گردشگری ایران به حساب می‌آید.

وجه تسمیه

درباره نام‌گذاری مصر روایت‌های متفاوتی وجود دارد. در جذاب‌ترین و مشهورترین روایت به شبانی به نام یوسف اشاره می‌کند که کمی بیش از یک قرن پیش بنیانگذار روستای مصر بود و احتمالاً به همین دلیل روستا را مزرعه یوسف هم می‌خوانند. اما با اشارتی به داستان یوسف پیامبر، روستای یوسف شبان را مصر نامگذاری کرده‌اند.

تماشای وسعت زرد رنگ رمل‌ها

رمل‌ها اصلی‌ترین جاذبه کویر مصر هستند. پشته‌های شنی از ماسه روان تا پشت دیوار خانه‌های روستایی سرک کشیده‌اند. تجربه تماشای وسعت زرد رنگ رمل‌ها در کویر مصر تجربه‌ای به یادماندنی خواهد بود که چشم هر انسانی را به حیرت وا می‌دارد.

شب کویر

روز کویر مصر و شن‌ها و رمل‌هایش همه ماجرا نیست. افسون کویر در طول شب نیز شما را به دنبال خود خواهد کشید. کافی است نگاهی به آسمان بیندازید تا نتوانید دیگر از آن چشم بردارید. آسمان شب کویر چنان به شما نزدیک است که حس می‌کنید اگر دستتان را دراز کنید می‌توانید ستاره‌ای از آن بچینید. این آسمان خیره کننده نه تنها مورد علاقه ستاره شناسان است بلکه مردم عادی هم می‌توانند در تمام فصول سال بدون هیچ مانعی به تماشای ستارگان بنشینند.

دریاچه نمک خور

کویر طبقه یا دریاچه نمک خور بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. زمین نمکی این منطقه باعث شده است که از هرگونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری خالی باشد. اما شکل شگفت انگیز کویر آن را به جاذبه‌ای شگفت انگیز بدل کرده است. زمین کویر پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمک است که در زمستان و با مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه و در تابستان به رنگ سراسر سفید در می‌آید. نمک این دریاچه قدیمی‌ترین دریاچه نمک در سراسر ایران است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *