مقابله با تکنیک های غیر دینی در انتخابات(قسمت دوم)

محمدجواد قاسمی استاددانشگاه

۱-تکنیک دروغ های بزرگ . دروغ هایی که خود سازنده هم باور کند و از آن وحشت کند. دروغ هایی مانند : اقتصاد دان  و دکترای اقتثصاد معرفی کردن بنی صدر، سید معرفی کردن و قداست بخشیدن به موسوی ، دروغ بزرگ تقلب در سال ۸۸ و حمله به ایران در صورت رأی نیاوردن فلان کاندیدا و یا به رهم ریختن اوضاع اقتصادی در صورت رأی آوردن دیگری.

۲-تکنیک فال بدزدن و پیشگویی های مخرّب . مانند برنده معرفی کردن فردی و شوم دانستن دیگری بدون دلیل و تحقیق دقیق.  این تکنیک گاهی با نظرسنجی های ساختگی دنبال می شود.

۳-تکنیک یارگیری کاغذی

در این روش جریان ها به گونه ای تبلیغ می کنند که انگار برخی عناصر اصلی جناح مقابل جذب آن ها می شوند. به این روش یارگیری کاغذی می گویند چون خارج از روزنامه ، سایت ها و فضای مجازی واقعیت ندارد و فقط برای تضعیف روحیه جناح مقابل استفاده می شود.

۴-تکنیک شابعه سازی

شایعات مختلف تفرقه افکن، هراس آور، امیدبخش، خزنده و دلفینی یا غواصی که  از هرکدام به موقع خود برای سوء استفاده از فضای احساسی انتخابات ساخته و پرداخته و منتشر می شود.

۵-تکنیک تکرار

تکرار از لحاظ روان شناسی در تشکیل عادت بسیار مفید است به ویژه اگر با دقت توأم باشد، مانند:  تکرار حملات تبلیغاتی به شورای نگهبان در همه انتخابات ها .  تکرار مهندسی انتخابات.

۶-تکنیک دوقطبی سازی

روش دیو و دلبر، سیاه و سفیدکردن جامعه. این روش فضای انتخاباتی را احساسی می کند و فرصت تفکر و تعقل را از افراد سلب می کند..مانند دوقطبی طرفداران برجام و مخالفان برجام بدون این که برجام را مطالعه کرده باشند. یا طرفداران تعامل و مخالفان تعامل با جهان، بدون تحلیل از تعامل و بدون تحلیل از جامعه جهانی.

۷- تکنیک تشدید فضای هیجانی به وسیله  تکنیک های  برچسب،(لیبل)  تکنیک کمپین یا لایک کردن ، بزرگ کردن حوادث یا بایکوت کردن ، پاره حقیقت گویی ، کلی گویی، ابهام و ایهام، خرد کردن اعصاب  مردم با شعار، صوت زدن، دست زدن ،سروصدا و غیره

۸-تکنیک می آیم، نمی آیم. این تکنیک از سوی افراد خودشیفته، برای جلب توجه و فریب مخالفان  قبل از ثبت نام انجام می گیرد.

۹-تکنیک ثبت نام پس از دیدار با بزرگان و شخصیت های محبوب. مانند کاری که بنی صدر انجام داد و پس از دیدار با امام، اعلام کاندیداتوری کرد و چنین وانمود کرد که به دستور امام کاندید می شود. یا تکنیک هجوم برای ثبت نام و مظلوم نمایی هنگام ردشدن.

۱۰-تکنیک وعده های فریبنده اقتصادی و آسان نمایی حل مشکلات لاینحل، بدون تو جه به مقدورات کشور. (تکنیک ادّعا به جای واقعیت)

۱۱-  تکنیک موافقت با همه یا (کثره الموافقه). با هر گروهی هم شعار شدن .

۱۲- تکنیک های جذب قشرهای خاکستری مانند وعده  های تو خالی ، آزادی های نامشروع، رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی و استفاده از جاذبه های جنسی و بی بندوباری ، استفاده از مانکن ها و غیره

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *