منفورترین خصلت های کوفیان

دکترمحمدجوادقاسمی استاددانشگاه

۱-عدم اطاعت از امام و عدم ولایت پذیری

حضرت می فرماید: «من گرفتار مردمى هستم که هرگاه به آنها فرمان مى‏دهم، اطاعت نمى‏کنند و هر زمان که آنان را فرا مى‏خوانم اجابت نمى‏کنند»

 

۲- فاقد دو ویژگی انسجام آفرین، دین و غیرت

«آیا دینى ندارید که شما را دور خود جمع کند و یا غیرتى که شما را به خشم آورد»

 

۳- بی اثر، بی ثمر وبی خاصیت

« نه با شما انتقام خون بى‏گناهى گرفته مى‏شود و نه با کمک شما هدف مطلوبى به دست مى‏آید»

نکته:

بدیهى است که نیرومندترین و با تدبیرترین فرماندهان و مدیران نیز، هنگامى که گرفتار چنین قوم و جمعیتى شود، کارى از او ساخته نیست و هر زیان و شکستى که دامان این گروه را بگیرد، مسئولیت آن متوجّه خود آن هاست..

 

و چه زیبا فرموده است امام علیه السّلام در خطبه‏اى دیگر، آنجا همین گروه ضعیف و زبون پراکنده را مخاطب ساخته و مى‏گوید: «أرید أن أداوى بکم و أنتم دائى کناقش الشّوکه بالشّوکه، عجبا من مى‏خواهم به وسیله شما بیماریم را درمان کنم، امّا شما خود بیمارى من هستید، همانند کسى که بخواهد خار را به وسیله خار از بدن خود خارج کند.».

دردناک ترین پدیده سیاسی:

آیا چیزى دردناک‏تر از این پیدا مى‏شود که پیشوایى این چنین آگاه و شجاع و عادل و پر تجربه گرفتار چنین قوم و ملّتى شود که پیوسته خون دل بخورد و فریاد بزند، امّا گوش شنوایى نباشد

درس دیگری از این خطبه: نباید گذاشت کار از کار بگذرد …..

در دنیاى امروز نیز مطلب همین گونه است، یعنى اگر نخستین حرکات ایذایى دشمن در نطفه خفه نشود و به انتظار این بنشینیم که حرکت همه جانبه‏اى از سوى آنها شروع شود، هنگامى بیدار مى‏شویم که کار از کار گذشته است.

نه تنها با نهایت هوشیارى مى‏باید مراقب کوچکترین حرکت چه در بعد نظامى یا سیاسى و چه در بعد تبلیغاتى و اقتصادى بود و هر حرکتى را فورا دفع کرد، بلکه باید در این گونه امور، ابتکار عمل را به دست گرفت تا مجال تهاجم را از دشمن بگیریم و او را در موضع دفاعى قرار دهیم.

اما افسوس که :

معمولا افراد سست اراده هنگامى که نشانه‏هایى از این گونه حرکات از سوى دشمن ظاهر مى‏شود به خاطر راحت طلبى، آن را توجیه-  و به اصطلاح حمل بر صحّت-  مى‏کنند، در حالى که در این گونه موارد اصل بر سوء ظن است، چرا که طرف مقابل، دشمن خونخوار است و نه یک انسان آزاده‏اى که عملش را مى‏توان حمل بر صحّت کرد                         پیام‏امام‏شرح‏تازه‏وجامعى‏برنهج‏البلاغه، ج ۲    ، صفحه‏ى ۴۲۷

 

شکر و سپاس خدای را که مردم ما را در این زمان قدر دان نعمت ولایت و رهبری فرزندان امیرمؤمنان علیه السلام یعنی امام (ره) و مقام معظم رهبری قرار داده است. اگر مردمی که در ۲۲ بهمن در میدان حاضر شدند در زمان امیرمؤمنان علیه السلام بودند تاریخ اسلام به گونه ای دیگر رقم می خورد.

امید است همگی در آینده نزدیک در  رکاب فرزند معصوم آن حضرت اجابت کننده امر و اطاعت پذیر باشیم.

از خداوند متعال هدایت مسؤلان نظام در جهت اجرای فرامین ولایت و رهبری را خواستاریم.  (نکاتی از خطبه ۳۹)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *