مهریه‌هایی که بی مهری را به همراه دارند

رسول مهدی زاده

راهروی دادگاه‌ها پرشده از زن وشوهرهایی که ازعشق اسطوره‌ای‌شان اثری نمانده وتنها داد و فریاد شنیده می‌شود وخبری از نجواهای عاشقانه نیست، غریبه‌هایی که رودروی هم ایستاده‌اند وخشم بینشان حکم رانی می‌کند و عقل درخواب زمستانی است.

هدیه‌ای که مرد با هزار امید وآرزو به همسرش تقدیم کرده، بی مهری ونفرت راباخود آورده است، عندالمطالبه‌هایی که زندگی را متلاشی می‌کند و راه برگشتی باقی نمی‌گذارد.

سهیلا مهین پرور روانشناس و مشاور دراین باره به کیمیای وطن گفت: مهریه توافق مالی بین مرد و زن درابتدای ازدواجست که ایجاد تکلیف برای مرد وحقی رابرای زن به همراه دارد، سنتی اسلامی است که بعداراسلام باتغییرجدی مواجه شد، شیربها پول وثروتی است که درقدیم داماد به پدرزن پرداخت می‌کرد که بهای رنج وزحمت بزرگ شدن دختربود، درقرآن کریم این رسم درازدواج حضرت موسی (ع) بیان شده است (سوره قصص آیات ۲۷ تا ۲۹) ۱۴۰۰ سال پیش باظهوراسلام تغییراساسی درشیربها ایجاد شد، پرداخت مهریه به زن به جای پرداخت شیربها به پدردختر ونقش پدر دختر کمرنگ شد. درشیربها زن هیچ حقی ازثروت ارائه شده توسط داماد نداشت، امااسلام زن راصاحب کامل هدیه مرد قراردادونقش خانواده دخترراکم رنگ ساخت، تاریخ بیانگراین مطلب هست که پیامبر هیچ گاه حاضرنبودند دختری رابدون مهریه به عقد مردی درآورند. داستان‌های زیادی دراین مورد بیان شده است. رفتارپیامبر درازدواج حضرت زهرا بسیارجالب است، ازحضرت علی (ع) برای دختراشان مهریه طلب می‌کنند و با آن پول برای حضرت زهرا عطرخریداری می‌کنند و بقیه را برای خرید جهیزیه استفاده می‌کنند. جهیزیه از مهریه زن تهیه می‌گردد و زن برای خرید جهیزیه زیربار خانواده خودش هم نیست واستقلال مالی خانواده جدید ازهمان ابتدا برقرار می‌شود، درسوره احزاب از مؤمنین خواسته می‌شود که زن را به عطیه‌ای بهره مند سازند که این نکته قابل ملاحظه ایست. ازدواج سنت پیامبرست و در قرآن بسیار به آن توصیه شده است، درحال حاضر قبل از عقد برای دختر مهریه‌ای تعیین می‌گردد و حضور دراین جلسه خانوادگی نشان از اهمیت فرد درخانواده است.

مهریه‌های کلان

مهین پرور درباره تبعات مهریه ادامه داد: مهریه کلان قدرت زن را افزایش می‌دهد و مهریه بسیار ناچیز و احساسی مانند تنها چند شاخه گل، قدرت مرد را به همراه دارد. درجامعه فعلی مهریه کلان و مهریه ناچیز مثل یکدیگرند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد، هم مهریه کلان وهم مهریه ناچیز تعادل خانواده ایرانی رابرهم می زند و آسیب‌های جدی را به همراه دارد. درخانواده قدرت باید مساوی تقسیم گردد، درصورتی که مهریه کلان به نفع زن ومهریه ناچیزبه نفع مرد عمل می‌کنند، در خانواده برنده و بازنده وجود ندارد. زن و مرد با ازدواج یک واحد اقتصادی راتشکیل می‌دهند که درسود وزیان آن شریک‌اند.

مسائل اقتصادی خانواده

سهیلامهین پرور ازمسائل اقتصادی خانواده درحقوق و قوانین کشورگفت: قانون مردرا رئیس خانواده می‌داند وملزم به پرداخت نقفه است وزن هم باید ازاو تمکین کند ودرمحلی که شوهرش هست سکناگزیند. مهریه‌های کلان واقعیت‌هایی را ایجاد می‌کند، قدرت زیاد زن درارتباط باهمسروخانواده او ازتبعات این مهریه‌هاست. مهریه‌های ناچیزرابرخی افراد بانگرش های روشن فکرانه یاگرایش های مذهبی دنبال می‌کنند، درجامعه ایرانی نبودن مهریه تعادل خانواده رابرهم می زند وجود مهریه پشتوانه اقتصادیست وبه تبع قدرت درخانواده است. مهریه‌های کلان یکی از مشکلات زندگی امروزیست و سد راه مردان قرارگرفته برای این که نتوانند از همسرشان جدا شوند، البته مردی که بی دلیل بخواهد همسرش را طلاق دهد مهریه می‌تواند مانع شود.

کسب وکاردختران امروزی

مهین پرور پایان بخش سخنانش دستاویز قراردادن مهریه را عنوان کرد: متاسفانه برخی از زنان ودختران به مهریه به چشم کسب وکار نگاه می‌کنند که این یک مشکل اخلاقی واجتماعیست. بدگمانی آقایان رانسبت به ازدواج درپی دارد ازسوی دیگر جوانان مجردی که قصد ازدواج دارند بابت مهریه ترس وهراس دارند و به ازدواج‌های سفید، موقت و روابط نامشروع گرایش پیدا می‌کنند که برای جامعه و نسل‌های آتی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت و چشم وهم چشمی‌هایی که درمبالغ مهریه وجود دارد باعث می‌شود که زمان ازدواج دردختران به تأخیر بیفتد و فلسفه ازدواج راهم برهم بزند و همسرگزینی را بر مبنای مهریه قراردهند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *