نبرد ایرانی آسیایی

هامون رشیدیان

تیم فوتبال ذوب آهن با صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف دیگر تیم ایرانی این مرحله یعنی ذوب آهن برود. ذوب آهن در آخرین دیدار مرحله گروهی در تاشکند به مصاف لوکوموتیو ازبکستان رفت. ذوب آهن برای صعود احتیاج به یک امتیاز داشت و با کسب این امتیاز مجوز حضور در مرحله بعد را کسب کرد. بازی از ابتدا با هجوم همه جانبه تیم ازبکستانی آغاز شد ولی ذوب آهن با موقعیت سنجی توانست توسط تبریزی در نیمه اول به گل برسد. در ادامه بازی نیز فشار حملات ذوب آهن بیشتر از قبل شد و ذوب آهن با مقاومت جانانه توانست تا دقیقه ۹۰ مقاومت کند تا در این دقیقه لوکوموتیو موفق شد گل مساوی را به ثمر رساند که این برای صعود کافی نبود و ذوب آهن توانست با این نتیجه ۷ امتیازی شود و به عنوان تیم دوم پس از الدحیل به مرحله بعد صعود کند. ذوب آهن در مرحله یک هشتم نهایی باید به مصاف استقلال برود و با این اوصاف حضور حداقل یک نماینده ایران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ قطعی است.

هر چند صعود دو تیم ایرانی به مرحله یک هشتم نهایی برای ما خوشایند است اما قرار گرفتن دو تیم ایرانی مقابل هم و حذف قطعی یکی از آنها چندان اتفاق جالبی نیست. با این حال قرار گرفتن امیر قلعه نویی در برابر استقلال آنهم در رقابت‌های آسیایی اتفاقی ویژه است.

قلعه نویی

امیر قلعه‌نویی که همه قهرمانی‌های استقلال در لیگ برتر را به نام خودش زده و موفق‌ترین فصل این تیم در لیگ قهرمانان هم با او بدست آمده است، بعد جدایی از آبی‌های پایتخت سد بزرگی برای موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود. از زمان جدایی قلعه‌نویی از استقلال در پایان لیگ چهاردهم، او هیچوقت در لیگ برتر به این تیم نباخته و بردهای ارزشمندی هم کسب کرده است.

شاید مهمترین برد قلعه‌نویی مقابل استقلال، در هفته‌های پایانی لیگ پانزدهم بود که صدرنشینی را یک هفته پیش از پایان فصل، از استقلال گرفت و آن‌ها را به رده سوم فرستاد. این فصل هم قلعه‌نویی، بازی رفت با متوقف کردن منصوریان باعث اخراج او شد و بازی برگشت، اولین باخت استقلال در نیم فصل دوم را ثبت کرد.

۴ برد و ۲ مساوی، کارنامه قلعه‌نویی در ۶ بازی آخرش با استقلال در لیگ برتر است. تنها شکست او در این مدت، فقط در جام حذفی رقم خورد که استقلال مظلومی، توانست تیم او را حذف کند. در صورتی که قلعه‌نویی بتواند آمار خوبش مقابل استقلال را ادامه دهد و تیم شفر را از لیگ قهرمانان کنار بزند، یک ناکامی بزرگ دیگر برای تیم سابقش رقم می‌زند اما شاید، همین بازی انتقام همه شکست‌های قبلی استقلال از تیم‌های قلعه‌نویی باشد.

استقلال شفر

البته استقلال برای شکست تیم قلعه نویی ابزارهای کارآمدی را در اختیار دارد. در بین بازیکنان گلساز فرشید اسماعیلی هافبک استقلال تهران با ۴ پاس گل بهترین عملکرد را دارد. بعد از وی چند بازیکن با ۳ پاس گل در رده بعدی هستند که در بین آنها محمدرضا حسینی هافبک میانی ذوب آهن هم حضور دارد. تیم فوتبال استقلال با ۸۲ درصد دقت در پاس دقیق‌ترین تیم ایرانی حاضر در این مسابقات و سومین تیم دقیق در آسیا است. کاوازاکی ژاپن با ۸۵ درصد دقت در پاس دقیق‌ترین تیم آسیا و الهلال با ۸۴ درصد دقت در پاس دومین تیم دقیق در آسیا است. البته بزرگترین برگ برنده استقلال در فصل اخیر را باید وینفرد شفر مربی آلمانی این تیم دانست. حضور شفر در استقلال باعث شد این تیم به یکباره متحول شود و از تیمی انتهای جدولی به تیمی مدعی در لیگ برتر تبدیل شود. موفقیت‌های آبی‌ها در آسیا و نتایج خیره کننده این تیم هم مدهون تاکتیک‌های این مربی کهنه کار آلمانی است. قلعه نویی و ذوبی‌ها برای شکست استقلال راه سختی را پیش رو دارند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *