نبود زیرساخت‌های گردشگری و خشکسالی، تهدیدی برای تخریب آثار تاریخی هستند

فرزانه افسرطه

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست خود با اصحاب رسانه، مشکلات اقتصادی را به عنوان مشکلی اساسی در کل کشور اعلام کرد و اجراشدن اصل ۴۴ قانون اساسی را مهم‌ترین راه‌حل برای بحران اقتصادی دانست.
حجت‌الاسلام موسوی لارگانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان، با بیان آنکه مشکلات اقتصادی، مختص استان اصفهان نیست و مشکل اساسی کشور و متأثر از دسیسه‌های دشمن است،
گفت: در خزانه‌داری آمریکا، ستاد جنگ اقتصادی علیه ایران تشکیل شده است که تنش‌هایی را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به تلاش رئیس‌جمهور برای صادرات نفت ایران، ممنوعیت صادرات نفت از منطقه توسط دولت ایران را موضعی منطقی نامید و با استناد به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند اگر ما یک قدم عقب‌نشینی کنیم، آنها صد قدم جلو می‌آیند، تأکید کرد: نباید از موضع ضعف وارد شویم و مشکلات را مطرح کنیم؛ زیرا آنها نقاط ضعف ما را شناسایی می‌کنند.
وی از تلاش نمایندگان برای کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی خبر داد و افزود:
البته کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی، فشارهای مالیاتی را تشدید می‌کند.
حجت‌الاسلام موسوی لارگانی از طرح‌های فراوان ناتمام و سرمایه‌های رهاشده‌ای نام برد که شاید اختصاص ۲۰ سال سرمایه کشور به آنها کافی نباشد.
وی افزود: با عنایت به اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی در شرایط فعلی که دولت از توانایی لازم در اداره امور برخوردار نیست، مؤثر است.
وی گفت: طبق پیشنهاد دولت، پروژه‌های با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، مناسب واگذاری به بخش خصوصی هستند.
وی موضوع آب را بزرگ‌ترین دغدغه نمایندگان و مسئولان ذی‌ربط دانست و با اشاره به جلسات متعدد، از تخصیص ۷۴ میلیارد تومان به تونل سوم در سال‌های ۹۶ و ۹۷ خبر داد و گفت: این پروژه از ۱۷ فروردین شروع شده و ظرف ۲ سال باید به بهره‌برداری برسد و با تکمیل آن، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر آب پشت سد ذخیره می‌شود.
وی از اجرای طرح طوبا برای بررسی هزینه و بازده درختکاری‌های انجام‌شده روی کوه‌ها خبر داد که در صورت مقرون به صرفه نبودن، آب به مناطقی با سالانه سه کشت پربازده اختصاص می‌یابد.
موسوی لارگانی حجم فعلی آب پشت سد را ۲۹۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد
و افزود: باغ‌های بسیاری در بسیاری از مناطق استان در حال خشک‌شدن است.
وی به گردشگری در استان اصفهان پرداخت و در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن درباره کمبودهایی که سال‌ها مطرح می‌شود ولی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، بیان داشت: شدت بوروکراسی و فشارهای مالیاتی در استان اصفهان، موجب سرمایه‌گریزی شده است؛ ولی زیرساخت‌های مناسب گردشگری مثل احداث هتل در اصفهان فراهم نیست؛ از طرفی آثار تاریخی در معرض تخریب و فرونشست زمین به دلیل خشکسالی قرار گرفته‌اند.
وی نقش مجلس در این راستا را صرفا قانونگذاری و پیگیری اعلام کرد و گفت: بارها نمایندگان مجلس توصیه‌هایی برای اجرای قوانین داشته‌اند، ولی مورد بی‌عنایتی قرار گرفته است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *