نمونه هایی از جنگ نرم دشمنان در تاریخ اسلام

نمونه هایی ازجنگ نرم  دشمنان در تاریخ اسلام

دکترمحمدجواد قاسمی استاد و پژوهشگردانشگاه

در جنگ نرم جبهه باطل علیه جبهه حق در تاریخ، شگفتی هایی به چشم می خورد که بررسی آن ها عبرت آموز و برای جوانان بصیرت جو، لازم است.

بر اساس عبرت های تاریخ، زمینه ساز جنگ نرم دشمن، بیشتر ناآگاهی عوام و بسترساز نفوذ فریب کاران در مراکز تصمیم گیری، نگرش اشتباهی است که معمولا رواج دارد.

این نگرش که دغل بازی را سیاست، ظاهرسازی و فریب کاری را کیاست، قدرت طلبی را زرنگی قلمداد کنند نگرش خطرناکی است که امیرمؤمنان علیه السلام از آن فریاد بر می آورد:  «وَ لَقَدْ أَصْبَحْنَا فِی زَمَانٍ قَدِ اتَّخَذَ أَکْثَرُ أَهْلِهِ الْغَدْرَ کَیْساً وَ نَسَبَهُمْ أَهْلُ الْجَهْلِ فِیهِ إِلَى حُسْنِ الْحِیلَهِ-  مَا لَهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّه    …»[۱]

«ما در زمانى زندگى مى‏کنیم که غالب اهلش خیانت و پیمان شکنى را کیاست و عقل مى‏شمارند، و جاهلان بى‏خبر این گونه افراد را مدیر و مدبّر مى‏خوانند. آنها را چه مى‏شود خداوند آنان را بکشد…

از جمله این فریب کاری ها عبارت است از:

۱-فریب کاری در فرافکنی

با این که جبهه باطل همواره پیمان شکن، بدعهد، ستمگر و آغازگر جنگ ها بوده است «… قَوْماً نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُکُمْ‏ أَوَّلَ مَرَّهٍ »(توبه:۱۳)  و با این که جبهه حق هیچ گاه آغازگر جنگ نبوده و موضع هجومی به خود نگرفته و  تنها مردم را به توحید و نیکی دعوت می کرده و گاه از خود دفاع کرده است، با این همه، جبهه حق،از سوی حاکمان جور و نیروهای شیطانی مقصر بحران ها و مشکلات معرفی می شود. به عنوان مثال:

از دیدگاه غوغاسالارانه دستگاه فرعون، حضرت موسی علیه السلام مقصر بحران ها معرفی می شود که می خواهد تمدن مصر را نابود و مردم را از مصر بیرون کند[۲]. آنگاه تحت تأثیر همین تبلیغات سوء، بنی اسرائیل به موسی گفتند:« قالُوا أُوذینا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا …»(اعراف:۱۲۹)  پیش از آنکه به سوى ما بیائى آزار دیدیم و پس از آمدنت نیز آزار مى‏بینیم [چه موقع این آزارها سر خواهد آمد] .

 

۲-تنزیه خود و شوم پنداری رهبران دینی

یکی دیگر از شگفتی های تاریخ این است که گروهی در حوادث سیاسی به خاطر منافع شخصی و قدرت طلبی به تناقض گویی های آشکار روی می آورند. قرآن این حقیقت را در باره بنی اسرائیل این گونه بیان می دارد:

هنگامی که نیکی و نعمت به آن ها می رسید می گفتند به خاطر خود ماست ولى موقعى که بدى [و بلا] به آنها مى‏رسید مى‏گفتند از شومى موسى و کسان او است «فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَهُ قالُوا لَنا هذِه‏ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَهٌ یَطَّیَّرُوا بِمُوسى‏ وَ مَنْ مَعَهُ…»(اعراف : ۱۳۱).

امروزه نیز گروهی منافقانه، هر گاه سخن از موفقیت هاست می گویند دستاورد خود ماست و هر گاه حقیقت شرم آور برخی از اقدامات منفعلانه آن ها آشکار می گردد، به نظام و انقلاب و  رهبری  نسبت می دهند[۳]. و هدف آن ها از این کار زمینه سازی برای ترک جهاد و سازش با دشمن است.

۳-اتهام به پاکان و تکرار اتهام

گاه به پاک ترین انسان ها از سوی نزدیک ترین افراد، تهمت زده می شود و سال ها تکرار می شود تا دیگران را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه غیر قابل باور باشد. به عنوان مثال:

در داستان یوسف می بینیم، از سوی برادرانش، تهمت دزدی داده می شود.«قالُوا إِنْ یَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» (یوسف:۷۷).  (برادران) گفتند اگر او (بنیامین) دزدى کرده (تعجب نیست) برادرش (یوسف) نیز قبل از او دزدى کرده است.

یا در صدر اسلام پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) که رحمه للعالمین بود از دیدگاه خویشان خود،ابولهب ها، مسؤل تمامی جنگ ها و بحران ها معرفی می شود.

۴- شکستن قداست شخصیت های مقدس

در جنگ روانی دشمنان، حتی شهیدان راه حق هم مستثنی نیستند و از دیدگاه برخی مقصر شمرده می شوند. به عنوان مثال: نفوذی های مشرکان در مدینه پس از جنگ گفتند:«قالُوا لِإِخْوانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا » (آل عمران:۱۶۸)

همان کسانى که [خود در خانه‏] نشسته و درباره دوستان خود گفتند: «اگر از ما پیروى مى‏کردند کشته نمى‏شدند» به این صورت، شهدا را مقصر معرفی می کردند که موجب قتل خود شده اند نه مشرکان را. (این افراد) «اگر مؤمنان پیروز شوند می گویند ما با شما بودیم و اگر شکست بخورند می گویند مگر ما شما را … باز نمی داشتیم»( نساء : ۱۴۱)

۵-مقصر معرفی کردن مجاهدان

شگفتی بزرگ تر از همه موارد این است که: همواره طاغوت ها، کسانی را مقصر جنگ ها و خونریزی ها معرفی می کنند که در مقابلشان مقاومت می کنند نه خودشان را.به عنوان مثال: در زمان شاه امام و افراد مبارز، در فلسطین و سوریه و به طور کلی غرب آسیا نیروهای مقاومت، در یمن انصار حزب الله، در بحرین علما و مسلمانان مقصر اصلی معرفی می شوند.

در جنگ صفین، برای توجیه حدیث مشهور پیامبرصلی الله علیه و آله که به عمار فرمود: گروه باغی و باطل تورا شهید خواهند کرد، امیر مؤمنان علیه السلام از دیدگاه مکارانه معاویه و عمروعاص، مسؤل شهادت عماریاسر صحابی بزرگ و فرمانده سترگ لشکر که به دست لشکریان معاویه در صفین به شهادت رسید، معرفی می شود، چون او عمار را برای جنگ همراه خود آورده بود. ادامه دارد

ومن الله التوفیق

 

[۱] – نهج البلاغه .خطبه ۴۱

[۲] – «این دو (نفر موسی و هارون) مسلّماً ساحرند! مى‏خواهند با سحرشان شما را از سرزمینتان بیرون کنند و راه و رسم نمونه شما را از بین ببرند! (طه:۶۳)

[۳] – به عنوان مثال: پس از عهدشکنی آشکار آمریکا می گویند مقام معظم رهبری جزئیات برجام را دستور داده است در حالی که در ابتدا در جشن ها و پایکوبی های ابلهانه، خود را قهرمان برجام معرفی می کردند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *