نمونه کم نظیر

سرمقاله به قلم مدیر مسئول

خاطرات ما از روزهای انقلاب و پس از پیروزی بسیار زیاد است بیاد داریم که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را بعنوان یکی از تحلیلگران بزرگ و مهم می دانستیم و مرتب به دنبال سخنرانی های آن مرحوم در روزنامه ها و مجلاتی مثل پاسدار انقلاب و روزنامه جمهوری اسلامی و…می گشتیم و به دقت سخنان و مصاحبه های به روز او را می خواندیم افرادی همانند ایشان تبیین کننده مواضع امام(ره) بودند و هر سخنرانی بنینگذار جمهوری اسلامی را روزها محور مباحث قرار می دادند و بخوبی تبیین می کردند و در واقع بصیرت افزایی مردم و شناخت جهت و مسیر انقلاب و امام بیان و ترسیم می شد البته از این افراد الحمدلله کم نبودند اینگونه افراد در کنار و پیرامون امام و در جای جای مناطق کشور بعنوان امام جمعه بودند اما در حد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی انگشت شمار و بسیار کم بودند که حلقه اول بودند و بقیه هم با استفاده از تبیین ایشان و تعداد دیگر انگشت شمار استفاده و مواضع و سیاستهای امام و انقلاب را به متن جامعه می بردند ومردم هم با سرور کامل و چشم باز و بصیرت امامشان را اطاعت می کردند و با این اقدام ها توطئه های دشمنان نقش بر آب می شد قطعا آن سفر کرده مبارز و مجاهدی نستوه و خستگی ناپذیر، عالم حوزوی ومجتهدی نواندیش، شخصیتی مدبر و مدیری عمل گرا، سیاستمداری شجاع  ومصلحت گرا، مفسری برای  قرآن، نویسنده و محققی توانمند، خطیبی کم نظیر و یاوری صدیق و واقعی برای رهبردر دوران امام خمینی (ره) و رهبری حاضر بودند.

بمنظور بزرگداشت این شخصیت تاثیرگذار و ماندگار چند خصلت از مجموعه خصائل ایشان را بیان می کنیم. یکی از خصلت های ممتاز آیت الله هاشمی خستگی نا پذیری در مسیر انقلاب اسلامی است با اینکه در این راه ضربه های سنگینی را متحمل شد او مجاهدی نستوه بود. او از آغاز نهضت اسلامی ۱۵ خرداد ۴۲ به رهبری امام خمینی (ره) در خط مقدم مبارزه با استبداد ستم شاهی و سلطه بیگانگان بود. سال ها زندان، شکنجه، حبس در دوران قبل از انقلاب صفحات زرین مبارزات این روحانی مجاهد است. در عین حال ایشان را  فقیهی  نو اندیش معرفی کرده اند زیرا ایشان همواره به فقه پویا و نوآورانه باور داشت. هاشمی رفسنجانی به «شورای افتاء» و تخصصی شدن کرسی اجتهاد اعتقاد داشت و بر این باور بود که علوم متنوع، متکثر از یک سو و نیازهای نو به نو جوامع بشری و پاسخ گویی فقه و دین بر این پرسش ها مستلزم تخصصی شدن اجتهاد در حوزه ها و رشته های تخصصی و توانایی پاسخگویی به پرسش ها است. هاشمی بر خلاف برخی که به جای پاسخگویی به تخطئه پرسش های نسل جوان می پردازند خود را مقید به پاسخگویی می دانست و خود در قبل از انقلاب در حوزه و منبر و جلسات با بیان نو و با توجه به مسائل روز به تفسیر و تبیین اسلام می پرداختند.از طرفی شخصیتی میدانی و در واقع عملگرا بودندبی شک او معمار دوران سازندگی پس از جنگ ۸ ساله ظالمانه رژیم بعثی علیه ایران بود و در آن دوران خدمات شایان توجه به کشور داشت

برخی او را امیر کبیر این دوره می دانند او سیاستمداری مصلحت گرا بود که در سیاستگذاری و سیاستمداری جانب مصلحت را رعایت می کرد او بیش از سه دهه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. نهادی که افرادش مجموعه ای از افکار و گرایشات سیاسی مختلف کشور هستند  و علاوه بر اینکه از همه طیف های سیاسی در آن جای گرفته اند هم آدم های تند سیاسی در آن حضور دارن و هم افراد آرام سیاسی، به تعبیری جمع سیاسیون اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل و …ازطرفی روسای قوای سه گانه با گرایش های سیاسی مختلف در آن عضویت دارند و بطور قطع مدیریت براین مجموعه کار سنگین و آدم بزرگی را می طلبد که گرایش های مختلف او را تحمل کنند و او نیز بتواند جمع گرایشها را تحمل کند و او اینچنین عمل کرد. بزرگان آقای  هاشمی را سیاستمداری زیرک، هوشمند، تشکیلاتی و واقعگرا می دانستند اما در میان این ویژگی ها مصلحت در اداره امور و تدبیر کشور نقش برجسته ای از هاشمی ساخته بود. آری هاشمی ۸۲ سال از عمر خود را وقف اسلام و خدمت به مردم کرده بود و تا پای جان به نظام جمهوری اسلامی وفادار بود و به حق یار صدیق حضرت امام خمینی (ره) و یاور رهبری بود.وی انسانی مصلح و دغدغه ی اعتلا و پیشرفت ایران را داشت. او مرد کارهای بزرگ و ماندگار بود. در همه عرصه های انقلاب نقش بی بدیلی داشت؛ یادش گرامی و روحش شاد.مقام معظم رهبری فرمودند:

هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

او نمونه‌ی کم‌نظیری از نسل اوّل مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج‌دیدگان این راه پرخطر و پرافتخار بود.

سال‌ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیتهای خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگهای درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.

با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *