نوجوانی نقطه ظهور اختلالات خوردن

دانشیاردانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن مطرح کرد:

نوجوانی نقطه ظهور اختلالات خوردن

پروانه شریفی

تغذیه و عادات خوردن همواره یکی از معضلات مهم در خانواده‌هاست و بسیاری از افراد در خانواده‌هایی رشد می‌کنند که دارای عادات و شیوه‌های غلط درباره تغذیه هستند. منشأ اختلال خوردن می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد. به گفته کارشناسان بی اشتهایی عصبی و پرخوری از مهم‌ترین اختلالات تغذیه‌ای شناخته شده است. یک متخصص تغذیه نارسایی‌های فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی را از مهم‌ترین دلایل مؤثردر به وجود آمدن اختلالات خوردن دانست و گفت: عوامل فیزیولوژی به شرایط بدنی بستگی دارد مانند فردی که در حال رشد یا باردار است اگر مناسب شرایط خود غذا نخورد به اختلال در خوردن دچار می‌شود، اما ممکن است فرد دچار بیماری شود یا در معرض آسیب قرار گیرد و در این صورت باید مناسب با شرایط موجود تغذیه شود که در غیر این صورت دچارنارسایی پاتولوژی خواهد شد.

اختلالات در خوردن و تغذیه

سید مرتضی صفوی ادامه داد: اختلالات در خوردن و تغذیه دو مسئله متفاوت است، اگر فردی به دلایل خاص مانند تماشای تلویزیون یا بیماری و… غذا نخورد دچار اختلال در خوردن می‌شود، در صورتی که اختلال در تغذیه یعنی فرد غذایی را مصرف کند که ترکیبات مناسب نداشته باشد. وی در مورد عامل پرخوری و کم خوری تصریح کرد: این موارد در اثر ناراحتی‌ها و مشکلات پدید می‌آیند که با درمان هم زمان دردو حوزه روانی و برنامه صحیح غذایی می‌تواند درمان شود. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: گرسنگی بازتاب کاهش مواد مغذی و قند خون است، وقتی در بدن دستگاه گوارش به مغز فرمان دهد که بدن احتیاج به غذا دارد فرد احساس گرسنگی می‌کند. اختلالات خوردن مشکلات جدی هستند و باید همانند هر بیماری دیگری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرند. اگر این وضعیت‌ها ادامه پیدا کنند و درمان نشوند، می‌توانند در آینده به عوارض جدی منتهی شوند که تهدید کننده زندگی هستند.

نوجوانی نقطه ظهور اختلالات خوردن

صفوی مرحله نوجوانی را نقطه ظهور اختلالات خوردن دانست و اظهار کرد: در این مرحله افراد تفکر انتزاعی و درون نگری پیدا می‌کنند و تصور آن‌ها این است که درکانون توجه اطرافیان هستند و چون می‌خواهند همیشه پذیرفته شوند دچار اضطراب و در نهایت پرخوری یا کم خوری می‌شود.

وی با بیان این که اعتماد به نفس و عزت نفس پایین از مهم‌ترین خصوصیات افراد مبتلا به پر اشتهایی است، گفت: این گونه افراد به نیازهایشان توجه نمی‌کنند و به پرخوری روی می‌آورند، اما در ادامه چون نگران چاقی هستند به تخلیه به وسیله استفراغ اجباری دست می‌زنند. متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی درباره درمان این بیماری خاطر نشان کرد: به دلیل این که این افراد در دریافت مواد غذایی با اشکال روبرو هستند، باید ارزیابی دقیقی از میزان دریافت مواد غذایی و همچنین موادی که کمبود دارند، صورت گیرد. به طور کلی با توجه به شرایط بیمار، برای درمان نیاز به مشاوره مشترک با متخصص تغذیه و روانپزشک را می‌طلبد تا اقدامات درمانی مناسب هم در ارتباط با فعالیت‌های رفتاری و هم عادت‌های غذایی این افراد صورت گیرد، در این صورت با حمایت‌های تغذیه‌ای، عادتی و رفتاری، مشکلات بوجود آمده برطرف می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *