نکته ای مهم برای سیاسیون

دکترمحمدجوادقاسمی استاد و پژوهشگردانشگاه

گروهى از ناآگاهان مکر و خیانت و پیمان شکنى عمرو بن عاص را دلیلى بر هوشیارى و عقل او مى‏پنداشتند، و ممکن بود این تفکّر سبب گرایش به این گونه کارهاى غیر انسانى و غیر اسلامى شود، لذا امام علیه السّلام براى پیشگیرى از این گونه افکار انحرافى، خطبه ای ایراد کردند، امام علیه السلام در خطبه ۴۱، از مکر و خدعه و نیرنگ و پیمان شکنى سخت نکوهش فرموده، و به عواقب شوم آن اشاره مى‏کند، و به عکس، وفا و صداقت را مى‏ستاید.

 

سپس در باره آثار مثبت وفاء به عهد چنین مى‏فرماید: «سپرى محکم‏تر و نگهدارنده‏تر از آن سراغ ندارم»»

(اصولا پایه اصلى دین را وفاى به پیمان ها و تعهدات تشکیل مى‏دهد).

 

در حدیث نبوى آمده است «لا دین لمن لا عهد له«»، کسى که پایبند به عهد و پیمان نیست دین ندارد.»

و نیز آمده است: «اذا نقضوا العهد سلّط اللّه علیهم عدوّهم،«» و هنگامى که مردم پیمان شکنى کنند خداوند دشمنانشان را بر سر آنها مسلط مى‏گرداند»

 

«کسى که از چگونگى رستاخیز آگاه است هرگز پیمان شکنى نمى‏کند»

 

اگر من از پیمان شکنى و خدعه و نیرنگ بیزار نبودم، از سیاستمدارترین مردم بودم، ولى هر پیمان شکن فریبکارى گنهکار است و هر گنهکارى کافر است (کفر به معنى ترک اطاعت فرمان خدا) و هر غدّار و مکّارى در قیامت پرچم خاصى دارد که به وسیله آن شناخته مى‏شود

پیام‏امام‏شرح‏تازه‏وجامعى‏برنهج‏البلاغه، ج ۲    ، صفحه‏ى ۴۵۱

 

دو نوع سیاست.: الهی و شیطانی

نوع اول- هدف تکمیل مکارم اخلاقی است .صداقت و وفاداری به عهد و پیمان و اخلاق محور است . سیاست باید حول محور مسائل اخلاقی و تابع اخلاق با شد . گاهی حکومت هم باید فدای اصول اخلاقی شود.ساده زیستی و مردمی بودن  از صفات بارز حاکم است .(دیدگاه قرآنی و علوی)

نوع دوم- اخلاق و سیاست با یکدیگر جمع نمى‏شود، بنا بر این فرمانروایى که خویشتن را ملزم به رعایت اصول اخلاقى مى‏داند، در حقیقت مغز سیاسى ندارد، و هرگز حاکمیتش دوام نخواهد یافت هدف وسیله را توجیه مى‏کند .باید وعده بدهی و فریب بدهی ۰ (دیدگاه ماکیاولی و عمرو عاصی)

پرسش از خود

ما کدام گروه را در انتخابات بر می گزینیم؟

عبارات متداول زیر از کدام نوع سیاست نشأت گرفته است؟

شخص منتخب باید:                                                                                                                                                 زرنگ و پاچه پاره هم باشد.

افراد ساده و خوش بین و ساده زیست  فایده ای ندارند، نمی توانند.                                                                                                   فرد منتخب باید اهل زد و بند سیاسی باشد.

ما خادم نمی خواهیم ما مدیر می خواهیم.

ما کسی را می خواهیم که با همه تعامل داشته باشد حتی با معاویه  نه تقابل . (تعامل با قدرت ها . تقابل با رهبر و مردم).                                                                                                                                        ما کسی را می خواهیم که آزادی بیاورد

ما کسی را می خواهیم که دنیاپسند باشد(ماهواره ها و  شبکه های اجتماعی و…. همه او را بپسندند

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *