والیبال ایران نیاز به حمایت همه جانبه دارد

اصغرقلندری:

هفته اول لیگ جهانی ۲۰۱۷ والیبال درحالی به پایان رسید که تیم ملی کشورمان بعد از دو باخت میلی متری تحت شرایط خاصی با میدان دادن به جوان‌ترها، یک پیروزی دلچسب در مصاف با تیم لهستان قهرمان جهان کسب کرد. ایگورکولاکوویچ سرمربی جدید تیم ایران که شناخت کافی ازفرهنگ و وضعیت والیبال ایران ندارد از انتخاب اولیه بازیکنان و شروع تمرینات با تردید و دودلی مواجه بود و در غیاب تعدادی از بازیکنان سوپر استار تیم ملی که دربازی‌های المپیک وجهانی روی آنها شناخت پیدا کرده بود تمرینات را برگزار کرد و با عدم شناخت ازجوان ترها، به توصیه احتمالی دبیرکل فدراسیون و دستیارانش تیمی را با خود به لیگ جهانی که درایتالیا بود برد که کمترشناختی از بازیکنان انتخابی داشت. البته پیش ازآنکه کولاکوویچ سکان رهبری تیم ملی کشورمان را به دست بگیرد، مهدی مهدوی پاسور با تجربه و به عبارتی پاسور دوم از تیم ملی خداحافظی کرده بود، شهرام محمودی از روی اجبار به خاطرآسیب دیدگی از ناحیه کمر، موقتاً از تیم کناره گیری کرده بود اما سید محمد موسوی درآخرین لحظه‌ای که تیم عازم لیگ جهانی بود مشخص نشد به چه علت ازهمراهی تیم ملی بازماند! تا اولین شوک پیش از سفرتیم به کادرفنی و فدراسیون نشین ها وارد شد. ولی بیماری سعیدمعروف بعد از بازی دوم برابر تیم برزیل شوک بزرگ‌تری رابه افکارعمومی و جامعه والیبال وارد کرد! تا به قول قدیمی‌ها دست آقای کولاکوویچ درپوست گردو بماند و درغیاب چهار بازیکن نامدار و تاثیرگذار ناچار شود به جوان‌ترها میدان دهد.

پشتوانه سازی

به یقین آقای کولاکوویچ با شناخت قبلی که ازنفرات اصلی تیم ملی کشورمان داشت حاضر به عقد قرارداد شده ومسئولیت به این مهمی را پذیرفته بود، که مسلماً قبول این مسئولیت درچنین شرایط، فرصت کم و عدم شناخت از بازیکنان جوان نیاز به جسارت زیادی داشت. اما این تغییر و تحولات صرفن ظراز دو شکست در مصاف با تیم‌های ایتالیا و برزیل این حسن را برای مقامات مسئول در فدراسیون داشت که اولاً نباید برای سالهای زیاد دل به ستاره‌ها ببندند و بهتراست توجه به پشتوانه سازی را جدی بگیرند

اعتماد به جوان‌ها

دوم اینکه به جوان‌ها اعتماد کنند وبا میدان دادن به جوان‌ها درمیدان های کم اهمیت‌تر آنها را برای چنین روزهایی آماده نگه داریم. حسن دیگر روشدن دست‌های ناپاکی بود که تعصب ملی را نا دیده انگاشته و بنا حق با خط زدن نام بازیکن خوبی همچون محمد جواد معنوی نژاد جوان شایسته و با اخلاق از لیست تیم اعزامی به بازیهای المپیک بود که حمزه زرینی را جایگزین وی کردند یا بهتر بگوئیم به بازیکنی که ذره‌ای برای تیم ملی کشورمان درآن مسابقات کارآیی نداشته است باج دادند!

به هر حال آشنایی با قابلیت و قدرت بازیکنانی همچون محمد جواد معنوی نژاد، مسعود غلامی و فرهاد سال افزون و دیگر جوان‌ها دراین رویداد مهم جهانی، توفیق اجباری برای شناخت مربی جدید با ترکیب اصلی تیم ملی بود برای بازی‌های این هفته در مصاف با تیم‌های بلژیک، صربستان وآرژانتین. به شرطی که آقای کولاکوویچ هم مانند کواچ از بیرون خط نگیرد.

همان طور که درسال های زیادی پیرامون اهمیت توجه به کارهای زیر بنایی وسازندگی وپشتوانه سازی گفتیم و نوشتیم و اشاره داشتیم که با تشکیل کانون‌های والیبال دراقصی نقاط کشور، کار استعدادیابی را جدی‌تر دنبال کنند وتوسعه ببخشند تا جوانهای بلند قامت ودارای فیزیک بدنی مناسب شناسایی شوند وبا تشکیل تیم ملی ب این خواسته آرمانی وایده آل خانواده والیبال را برآورده سازند. با این حال و درچنین شرایطی باتوجه به اینکه قرار است از روز جمعه ۱۹ خرداد در سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران تیم ملی کشورمان به مصاف تیم‌های بلژیک، صربستان و آرژانتین برود، نیازبه عزم ملی وحمایت همه جانبه دوستداران والیبال است تا با حضورگسترده در سالن محل برگزاری مسابقات، ازجوانان تیم ملی حمایت به عمل آورند. امیدواریم تیم ملی دراین بازی‌ها به پیروزهای با ارزشی دست پیدا کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *