وقتی بی‌مدال‌ها، جای مدال‌آوران پاداش می‌گیرند

با وجود تعیین پاداش برای ورزشکارانی که در شرایط خاص موفق به کسب مدال در المپیک نشده‌اند اما وزارت ورزش هنوز اعلام نکرده ورزشکارانی که دو مدال را در پارالمپیک کسب کرده‌اند چگونه پاداش می‌گیرند. قبل از بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو یکی از مباحثی که مورد توجه زیادی قرار گرفت تعیین میزان پاداش برای مدال‌آوران این بازی‌ها بود. بر اساس اعلام وزارت ورزش دارندگان مدال طلا ۳۰۰، مدال نقره ۲۰۰ و مدال برنز ۱۵۰ سکه طلا پاداش می‌گیرند اما بعد از این بازی‌ها شبهاتی درباره شرایط اعطای پاداش به برخی از ورزشکاران به وجود آمد. یکی از این شبهات مربوط به ورزشکارانی است که در این بازی‌ها بیش از یک مدال را به دست آوردند. ساره جوانمردی بانوی تیرانداز ایران و موفق‌ترین ورزشکار المپیکی و پارالمپیکی در کسب مدال، دو طلا را در ریو به دست آورد. زهرا نعمتی نیز در این بازی‌ها دو مدال کسب کرد. یک طلا در تیروکمان انفرادی و یک نقره هم در بخش میکس. براساس آن چه که در آیین‌نامه اولیه آمده است ساره جوانمردی باید ۶۰۰ سکه طلا را دریافت کند اما به نظر می‌رسد در چنین شرایطی او تنها پاداش یک مدال را دریافت می‌کند. در گذشته اگر ورزشکاری دو مدال را دریافت می‌کرد پاداش خوش رنگ‌ترین مدال او پرداخت می‌شد و ۵۰ درصد مدال دوم و ۳۰ درصد مدال سوم هم به او داده می‌شد، اگر قرار باشد جوانمردی براساس همین آیین نامه پاداش خود را دریافت کند حدود ۴۵۰ سکه سهم او می‌شود اما هنوز هیچ توضیح مشخصی در آیین نامه جدید در این خصوص وجود ندارد. شاید در نگاه اول منطقی به نظر برسد که پاداش مدال دوم نصف شود و یا درصدی از آن پرداخت شود اما زمانی که وزارت ورزش و جوانان به ورزشکارانی که مدالی را در این بازی‌ها به دست نیاوردند پاداش مدال طلا و یا حتی برنز را پرداخت می‌کند، تصمیم برای نصف کردن پاداش مدال دوم ورزشکار دیگر کاملاً بی‌منطق به نظر می‌رسد. در رده‌بندی نهایی بازی‌های پارالمپیک ریو دومین مدال جوانمردی و نعمتی محسوب شده و مسئولان برگزاری مسابقه‌ها اعلام نکرده‌اند که مدال دوم ورزشکار نصف ارزش مدال اول حساب می‌شودبنابراین. زمانی که مدال گرفته نشده یک ورزشکار ارزشمند به حساب می‌آید، بنابراین به طریق اولی مدالی که برگردن ورزشکار انداخته شده و در رده‌بندی مسابقه‌ها نیز به نام ایران ثبت شده و باعث بالارفتن رده کاروان کشور هم شده، ارزش دارد و باید به اندازه یک مدال دیده شود. شاید در این شرایط که وزارت، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها از کمبود بودجه صحبت می‌کنند اگر اولویت اول را به پرداخت پاداش به ورزشکاری بدهند که مدال کسب کرده، منصفانه‌تر به نظر برسد.

خوشحالی کی روش از انتقال اشکان به اروپا!

در روزهای اخیر شایعات زیادی درباره انتقال اشکان دژاگه به لیگ برتر انگلیس شنیده شده است. دژاگه می‌خواهد هر طور شده در اروپا بازی کند و دلایل خودش را هم دارد. اشکان دژاگه کاپیتان ایران در جام جهانی خواهد بود. آندرانیک تیموریان از همین حالا روی نیمکت تیم ملی نشسته و جای خود را به احسان حاج صفی داده است. این یعنی کاپیتان اول کی روش آرام آرام در پروسه پوست انداختن وارد می‌شود و در جام جهانی احتمالاً حضور نخواهد داشت. با خروج آندو از ترکیب، اشکان دژاگه کاپیتان اول تیم ملی ایران خواهد شد. کی روش همیشه از کایپتان هایش توقعات خاصی دارد. او معتقد است بازیکنی که بین المللی است و تجربه زیادی در بازی در این سطح دارد، باید کاپیتان باشد و حالا به این جمع بندی رسیده که اشکان در جام جهانی کاپیتان اول ایران باشد. اگر دژاگه در اروپا بازی کند، خبر خوبی برای کی روش خواهد بود به همین دلیل اخیراً از شنیدن خبر بازگشت اشکان به این قاره بسیار خوشحال شده است. سال سال جام جهانی است و دژاگه اگر بتواند در لیگی معتبر بازی کند، قطعاً با آمادگی بیشتری به جام جهانی می‌رود. حضور در لیگ قطر باعث شد تا کیفیت فنی دژاگه کاهش پیدا کند و این مسئله در بازی‌های ملی به چشم می‌آمد. دژاگه اخیراً تمریناتش را زیر نظر کادر فنی تیم ملی انجام داد و همه تاثیرش را در بازی با کره جنوبی دیدند. وقتی بازیکنی به اروپا می‌رود خیال کی روش راحت است چراکه می‌داند در آنجا زندگی بازیکنان حرفه‌ای خواهد بود، از تغذیه بگیرید تا بدنسازی و تمرینات و استراحت و دوری از حاشیه‌ها. کارلوس به همین دلیل به شدت از بازگشت اشکان به اروپا استقبال کرده است. دژاگه هم می‌خواهد باب میل کی روش تصمیم بگیرد و به همین دلیل در روزهای آینده باید منتشر شنیدن اخبار خوب از سوی دژاگه بود.

وزیر ورزش استعفا داد؟

سایت انتخاب نزدیک به دولت ادعا کرد محمود گودرزی از سمت خود استعفا داده است. منابع مطلع از استعفای سه وزیر ورزش، ارشاد و آموزش و پرورش خبر داده‌اند، یک منبع مطلع در گفت‌وگو با انتخاب، گزینه تغییرات احتمالی در وزارت ورزش را اعلام کرد. بنابراین گزارش، سیدرضا صالحی امیری یکی از گزینه‌های اصلی دولت برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس است. امیری که در حال حاضر رییس کتابخانه ملی است، یکی از وزرای پیشنهادی ورزش بود که از سوی مجلس نهم موفق به کسب رأی اعتماد نشد. برخی منابع نزدیک به دولت نیز مونسان مدیرعامل فعلی منطقه آزاد کیش را یکی از گزینه‌های اصلی وزارت ورزش می‌دانند. مونسان از دسته مدیرانیست که عملکرد وی در مناطق آزاد، با واکنش مثبت کارشناسان مواجه شده است. همچنین نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نیز گزینه دیگر دولت برای این وزارتخانه است. سجادی نیز در ایام تشکیل کابینه در سال ۹۲، پس از صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس نهم معرفی شد که او نیز موفق به کسب رأی اعتماد نشد. منابع مطلع، سلطانی فر را نیز به عنوان یکی دیگر از وزرای پیشنهادی ورزش معرفی کرده‌اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *