وقتی هدف و تاکتیک گم می‌شود

اصغر قلندری

دردورپنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا استقلال تهران با پیروزی ۲ برصفر برابر الریان قطر و پرسپولیس دیگرنماینده شایسته کشورمان با کسب تساوی مقابل تیم نسف قارشی ازبکستان به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند، اما تیم ذوب آهن که درمصاف با تیم الدوحیل دربازی رفت سه بریک ودربازی برگشت یک برصفرمغلوب شاگردان جمال بل ماضی گردیده است برای رسیدن به مرحله یک هشتم باید در مصاف با تیم لوکوموتیوازبکستان یاپیروز شود ویا حداقل به تساوی دست پیدا کند تا به مرحله یک هشتم برسد که قدری کار مشکل اما شدنی است!

تیم الدوحیل که پس ازانحلال تیم‌های الجیش ولخویا با بازیکنان این دوتیم تشکیل پیدا کرده است با سرمربیگری جمال بل ماضی با پیروزی درچهاربازی قبلی وکسب ۱۲ امتیازصدرنشینی وصعودش را به مرحله یک هشتم نهایی قطعی کرده بود، درغیاب سه بازیکن تاثیرگذارخود به دیدارذوب آهن شتافت و با ارائه یک بازی حساب شده ومنطقی به پنجمین بردخود دست پیدا کرد وبا ۱۵ امتیازتنها تیم بدون باخت گروه B به مرحله یک هشتم شد.

ذوب آهنی‌ها که با (۶) امتیازدرجای دوم قرار دارند، برای جبران شکست بازی رفت و به دست آوردن سه امتیاز بسیارارزشمند این بازی خانگی تلاش زیادی کردند به ویژه در نیمه دوم اما بی برنامه درحمله و ضربات نهایی، قادربه گشودن دروازه لکومته دروازه بان بلند قامت وسرحال وقبراق تیم حریف که روز پرفروغی داشت نشدند که تأثیر گذار درخط دفاعی ذوب آهن نیز شده بود!

صاحب این قلم درگزارش های پیشین خود به ضعف خط دفاعی تیم ذوب آهن اشاره داشته وخاطر نشان کرده است که مسئولین و کادرفنی درتشکیل ساختاراین تیم وگزینش نفرات خط دفاعی باید به نکات مهمی ازجمله تکنیک، فیزیک جسمانی، هماهنگی هارمونی وسرعت در رفت وبرگشت وهمچنین تلفیق نیروی جوان با افراد تجربه دارتوجه داشته باشند، این نکات مهم متاسفانه در ذوب آهن به خوبی رعایت نشد!

به هرحال دریک نگاه کلی باید گفت: مهاجمان ذوب آهن که ازمعدل قدی مناسبی برخوردارمی باشند باید قدرتوپ های ارسالی روی دروازه را بدانند ودر زدن ضربه سر دقت بیشتری داشته باشند به ویژه کی روش استنلی که ظاهراً هنوزبا تیم هماهنگی لازم را پیدا نکرده است، این بازیکن که در دقیقه ۵۲ دریک موقعیت تک به تک می‌توانست ذوب آهن را به گل برساند، ضربه‌اش پس از یرخورد به پای دروازه بان راهی اوت شد. مرتضی تبریزی، میلاد فخرالدینی وسید محمدرضا حسینی بارها درموقعیت گلزنی قرارگرفتنداما برای رسیدن به گل بی دقت عمل کردند. مضاف به اینکه دردقیقه پایانی وقت قانونی (۹۰) دقیقه سانترعالی مهدی رجب زاده کاپیتان اول وبا تجربه ذوب آهن که ازدقیقه ۶۵ جایگزین قاسم حدادی فرشده بود با ضربه سرلوسیانی می‌توانست گل تساوی را رقم بزند که دقت لازم را نداشت.

دراموردفاعی هم دو مدافع میانی ذوب آهن اگرچه به لحاظ تجربه در جنگ‌های فیزیکی وقدرتی عملکرد خوب ومثبتی دارند اما برای حمایت از هافبک‌ها ویا مشارکت درخط حمله، از سرعت لازم وانفجاری برای بازگشت وقرارگیری درخط دفاعی دوربودند، به همین دلیل نیز بارها شاهد بودیم که روی ضد حمله‌ها ویورش حریفان تسلیم محض بودند، لذا این همگونی دراموردفاعی وحمله ومتناسب نبودن آرایش وترکیب تیم باعث شکست‌های نا باورانه تیم ذوب آهن در مصاف با حریفان در رقابت‌های قهرمانان آسیا می‌شود.

 قضاوت این بازی درحدواندازه (نیبون روبش) نبود وبعد ازحرکت غیرورزشی و خطرناک لکومته روی مهاجم ذوب آهن دروازه بان الدوحیل می‌بایستی از بازی اخراج می‌شد که مورد لطف نا داور سریلانکایی قرار گرفت!؟

ناکامی نمایندگان فوتبال ایران درلیگ قهرمانان آسیا درفصول گذشته نیز درسایه بی عدالتی داورانی رقم می‌خورد که نفر دواردهم تیم‌های عربی بودند! و سبب می‌گردید تا ازمرحله گروهی و مقدماتی بالا نیایند ویا با وجودصعود به مرحله یک هشتم ازراهیابی به جمع چهار تیم برتروپایانی پیکارها بازبمانند تا حکایت همیشگی (ناکامی) نمایندگان فوتبال کشورمان تکرار شود.!

به هرترتیب کار برای ذوب آهن سخت شده و تمام امید شاگردان امیر قبعه نویی بستگی به بازی ششم این رقابت‌ها دارد که قراراست با تیم لوکوموتیو درشهر تاشکند ازبکستان برگزار شود. البته ذوب آهن حتی اگردربازی با لوکوموتیو به تساوی هم دست پیدا کند به عنوان تیم دوم گروه «B» به مرحله بعد صعود می‌کند که امیدواریم با پیروزی از تاشکند باز گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *