پایان سال ۹۶؛ آخرین زمان اعتبار کارت‌های ملی قدیمی

پروانه شریفی

 حسین غفرانی کجانی مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن، با اشاره به نزدیک شدن به پایان اعتبار کارت های ملی نمونه قدیم گفت: مردم باید هر چه سریع تر برای دریافت کارت های هوشمند ملی اقدام کنند.

غفرانی با اشاره به مزایای کارت هوشمند ملی گفت: این کارت چرخه تکمیل دولت الکترونیک است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان اظهار کرد: حلقه واصله مردم و به نوعی کلید ورود به دولت الکترونیک، کارت های هوشمند ملی است که تراشه داخل آن ها می تواند با بسیاری از نهادهای دولتی ارتباط برقرار کند و جای امضای اشخاص را بگیرد.

وی با اشاره به مزایا و اهمیت کارت هوشمند ملی از مردم درخواست کرد که هر چه زودتر برای دریافت این کارت به اداره های ثبت احوال، دفاتر پیشخوان دولت و یا اداره های پست مراجعه کنند.

غفرانی گفت:‌ در گذشته زمان صدور کارت ملی طولانی بود و اکنون با ایجاد ظرفیت جدید به سمت و سویی رفته‌ایم که به حداکثر یک ماه زمان صدور کارت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: به عبارتی ۱۵ روز تا یک ماه زمانی است که از مرحله اخذ درخواست تا صدور کارت هوشمند ملی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به روند حدود یک ماهه صدور کارت های هوشمند ملی و امکان اجرای کامل دولت الکترونیک می طلبد که شهروندان هر چه سریعتر برای دریافت این کارت ها اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با کارت هوشمند ملی در فضای امن خدمات انجام و سلامت همه رفتارها تضمین می شود.

غفرانی با بیان اینکه مهلت اعتبار کارت شناسایی ملی(نمونه قدیم) تا پایان امسال به پایان می رسد، گفت: تمام کارت های شناسایی ملی صادره بین سال های ۸۰ تا ۸۹  در آغاز سال ۹۷ از درجه اعتبار ساقط می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: افرادی که تاریخ صدور کارت ملی قدیمی آن ها بین سال‌های ۸۰ تا ۸۹ است، تا پایان امسال کارت‌شان اعتبار دارد و باید به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پیشخوان دولت برای صدور کارت‌ هوشمند ملی مراجعه کنند.

وی خطاب به مراجعانی که برای دریافت کارت هوشمند ملی به دفاتر پستی، پیشخوان و یا اداره های ثبت احوال مراجعه نکرده اند، گفت: در صورت مراجعه نکردن برای تحویل کارت هوشمند ملی، درباره ابطال آن تصمیم گیری می شود.

وی ادامه داد: افرادی هم که برای صدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کرده‌اند اما اکنون از محل کارت خود بی‌اطلاع هستند، می‌توانند به دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کنند و با ارائه شماره ملی خود و بر اساس نرم افزاری که پیش‌بینی شده به آنها اطلاع داده می‌شود که به کدام دفتر مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: برای دریافت کارت هوشمند ملی نیاز به تعویض شناسنامه نیست اما عکس دار بودن شناسنامه الزامی است.

غفرانی با اشاره به جمعیت بالغ بر چهار میلیون نفر بالای ۱۵ سال اصفهان گفت: از سال ۹۳ تا پایان تیرماه امسال یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۳۳ فقره کارت هوشمند ملی در استان صادر شده است.

وی یادآوری کرد: با این حساب حدود ۳۵ درصد از جمعیت استان پوشش داده شده است.

غفرانی در مورد هزینه اخذ مدارک‌ها تا صدور کارت هوشمند ملی گفت: ۷ تا ۹ هزار تومان هزینه اخذ درخواست مدارک و صدور کارت است و ۲ هزار تومان هزینه تحویل کارت و ۲۰ هزار تومان براساس مصوبه مجلس باید به خزانه واریز شود، بنابراین در مجموع، ۳۱ هزار تومان هزینه‌ای است که افراد بابت دریافت کارت هوشمند ملی خود باید بپردازند.

وی افزود: پرداخت هر رقمی خارج از ۳۱ هزار تومان خلاف است و چنانچه متقاضیان بیشتر از این پرداخت کردند می‌توانند به دفاتر پست، پیشخوان یا اداره کل بازرسی ثبت احوال مراجعه کنند.

هم اکنون کارت هوشمند ملی برای افرادی که به سن ۱۵ سالگی رسیده اند صادر می شود. جمعیت بالای ۱۵ سال استان اصفهان بالغ بر چهار میلیون نفر است.

کارت هوشمند ملی با ارائه سه کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال، این امکان را فراهم می‌کند تا از آن به عنوان یک ابزار چندکاره استفاده کرد.

هم اکنون ۱۳۳پایگاه در استان اصفهان برای صدور کارت ملی هوشمند اقدام می کنند که از این تعداد ۳۳ پایگاه‌ در اداره های ثبت احوال، ۴۵ پایگاه در اداره های پست و ۵۵ پایگاه در دفاتر پیشخوان دولت فعالیت دارد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *