پایبندی به ارزش‌های عاشورا

یادداشت به قلم محمدجواد قاسمی – استاد دانشگاه

دهه محرم و عزای سالار شهیدان فضای جامعه دینی ما را به عطر ولایت، محبت و فضیلت معطر گردانید. آهنگ‌های روح‌بخش مدیحه‌سرایی برای اهل بیت علیهم‌السلام آهنگ‌های مبتذل غربی را به طور کامل خنثی کرد. صحنه‌های زیبای همکاری و همدلی ایستگاه‌های صلواتی، صحنه‌های شهوانی و ولنگاری فرهنگی را از چهره شهر ولایتمداران شست‌وشو داد. لباس‌های سنگین و باوقار مردان شجاع و با غیرت، لباس‌های مدلینگ غربی را کم‌رنگ کرد. چادرهای مشکی باشکوه بر اندام بانوان پاکدامن زینبی(س) لباس‌های چسبان و اندام‌نمای دام‌های شیطان را از صحنه به در برد. رونق نمازهای جمعه و جماعت و مجالس روضه، شادابی و نشاط معنوی غیرقابل وصفی را برای جامعه به ارمغان آورد.

حال سؤال این است که پس از پایان یافتن دهه محرم برای حفظ این فضای پاک معنوی چه باید کرد؟

شناخت نسبت به مبانی، اصول و ارزش‌های زندگی عاشورایی و پایبندی به آن در هر شرایطی به‌ویژه در شرایط سخت، یکی از وظایف عزاداران حسینی است که باید پیشکسوتان فرهنگی جامعه دینی به ترویج آن همت گمارند.

قرآن کریم در باره حفظ ارزش‌ها و مذمت از عقب‌گرد و سیر قهقرایی و فراموشی ارزش‌ها می‌فرماید: «وَ مَا محَُمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ  أَ فَإِیْن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلىَ أَعْقَابِکُمْ.  و محمد، جز فرستاده‏اى که پیش از او [هم‏] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، ازعقیده خود برمى‏گردید؟ (آل عمران: ۱۴۴)

در جای دیگر می‌فرماید: «یُثَبِّتُ‏ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَهِ.» خداوند کسانى را که ایمان آوردند، به دلیل گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار مى‏دارد؛ هم در این جهان، و هم در سراى دیگر. (ابراهیم: ۲۷)

امیرمؤمنان علیه‌السلام خطاب به معاویه نوشت: «…مَا اسْتَبْدَلْتُ دِیناً وَ لَا اسْتَحْدَثْتُ نَبِیّاً-  وَ إِنِّی لَعَلَى الْمِنْهَاجِ الَّذِی تَرَکْتُمُوهُ طَائِعِینَ-  وَ دَخَلْتُمْ فِیهِ مُکْرَهِینَ.» دینم را عوض نکردم و پیامبر تازه‏اى نگرفتم و در راهى هستم که شما با اختیار آن را ترک گفتید، در حالى که با کراهت در آن داخل شده بودید. آن حضرت در جای دیگری «همج رعاع» هرهری مسلک بودن و عدم پایبندی به اصول را به شدت مذمت فرمود: «احمقان فرومایه‏اى که (گوسفندصفت) به دنبال هر فریادگرى بدوند (و همچون پشه) با هر بادى بچمند نه از نور علم روشنى گیرند که راه خود شناسند، نه به سنگر مطمئنى پناه برند تا نجات یابند.

پیامبر گرامی ‌اسلام نیز در حدیثی که از متقن‌ترین و متواترترین روایات فریقین بوده و به حدیث ثقلین مشهور است، تمسک و پایبندی همیشگی ‌به دو اصل اساسی اسلام یعنی قرآن و عترت را مورد سفارش مؤکد قرار داده است که در هیچ حالتی نباید از آن دو ثقل گرانبها جداشد.

امید است فضای دیارمان همچنان حسینی باقی بماند و این شعار را همواره زمزمه کند «یا اباعبدالله انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه».

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *