پشت پرده‌های انتخاب سرمربی استقلال

دامون رشیدزاده

روزی که خبر پیشنهاد نجومی استقلال به فاتح‌تریم سرمربی سرشناس فوتبال ترکیه مطرح شد از این نوشتیم که استقلال توان پرداخت چنین مبلغی (۵ میلیون یورو) را ندارد. اما آن روز ما نیز به احترام هواداران استقلال به بدبینی بیش از حد درباره این موضوع دامن نزدیم و ترجیح دادیم تا پس از مشخص شدن واقعیت‌ها به اظهارنظر بپردازیم.

آنچه که در همان ابتدا درباره پیشنهاد استقلال به فاتح‌تریم مشخص بود این بود که‌تریم از آن دست مربیانی نیست که بخواهد در کارنامه مربیگری خود پسرفت داشته باشد و این مربی با وجود ناکامی‌های چند سال اخیرش همچنان نامی بزرگ در فوتبال ترکیه و اروپاست و به همین دلیل هم ترجیح می‌دهد یا اروپا مربیگری کند و یا در یکی از تیم‌های بزرگ ترکیه. همچنین امکانات فوتبال ایران به گونه‌ای نیست که این مربی وسوسه شود تا به لیگ برتر ما بیاید. در کنار ایم مسائل اما مهمترین فاکتور مسئله مبلغ قرارداد بود که معلوم بود استقلال توان پرداخت آن را ندارد. اما سؤال اصلی در این ماجرا این است که چرا اصلاً نام فاتح‌تریم برای سرمربیگری استقلال مطرح شد؟

فرار به جلو

نگاهی به سابقه مدیران فوتبالی ما نشان دهنده این واقعیت است که یکی از حربه‌های مدیران ما برای آرام کردن تماشاگران خشمگین و دور کردن افکار عمومی از ضعف‌های مدیریتی تاکتیک فرار به جلو است. در این تاکتیک مدیران ناکارآمد بعد از اخراج سرمربی تیم ناگهان چند نام بزرگ خارجی را مطرح می‌کنند و تا مدتی افکار عمومی را به این سناریوهای از پیش طراحی شده مشغول می‌کنند و بعد از مدتی هم نام مربی وطنی که از قبل انتخاب شده است به عنوان سرمربی اعلام می‌شود و روز از نو روزی از نو.

نمونه این اتفاق بارها رخ داده و ماجرای استقلال هم چیزی بیش از همان داستان همیشگی نیست. تنها فرق ماجرای استقلال این است که این بار مسئولان چند جلسه مذاکره هم با تریم برگزار کردند که ماجرا تا حد امکان واقعی جلوه کند اما در حقیقت خودشان هم خوب می‌دانستند که نه پول این کار را دارند و نه‌تریم فعلاً تمایلی به مربیگری استقلال دارد.

البته به دلیل ساختگی بودن ماجرای تریم این خبر بیش از یکی دو روز دوام نداشت و تنها یک روز پس از پیشنهاد به تریم داستان پیشنهاد به پرویژ مظلومی مطرح شد تا سناریوی آبکی مدیران استقلال زودتر از انتظار رو شود.

البته همانگونه که حدس زده می‌شد مظلومی هم گزینه مدیران فعلی استقلا نیست و مطرح شدن نام او تنها برای بازار گرمی اتفاق افتاد.

فرهاد کاظمی

حالا اما بعد از برملا شدن همه این ماجراها نام فرهاد کاظمی و یکی دو مربی داخلی دیگر به عنوان گزینه‌های مربیگری استقلال مطرح شده است. در خبرها گفته شد: «یکی از مسئولان باشگاه استقلال با سرمربی پیشین تیم فوتبال ماشین سازی تماس گرفته و خواستار حضورش در تیم آبی تهران شده است! این مدیر پیامک‌های پر تعدادی به کاظمی ارسال کرده و خواستار حضور او در جمع آبی پوشان شده است. البته این پیامک‌ها پاسخ مثبتی به همراه نداشته و فرهاد کاظمی تاکید کرده تمایلی به فعالیت در تیم‌های استقلال و پرسپولیس ندارد.»

بر اساس تجربه ما بعید به نظر می‌رسد که کاظمی گزینه اصلی استقلالی‌ها بوده باشد و با توجه به قرارداد این مربی تصور اینکه او تیمش را رها کند و تیم نابه سامان استقلال را تحویل بگیرد تصوری کاملاً غیر حرفه‌ای است که اگر واقعیت داشته باشد نشان از درک پایین این مدیر محترم نسبت به مسائل فوتبالی دارد.

مربی داخلی یا خارجی؟

اینگونه به نظر می‌رسد که استقلالی‌ها در حال وقت تلف کردن هستند تا ببینند نتیجه بازی‌های آینده تیم چگونه پیش می‌رود، اگر تیم در بازی بعدی نتیجه بگیرد حضور یک مربی داخلی کاملاً محتمل است اما اگر تیم در بازی بعدی هم شکست بخورد آن هنگام احتمالاً یک مربی نه چندان سرشناس خارجی هدایت تیم را به عهده خواهد گرفت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *