پشت پرده مدارس لاکچری

دامون رشیدزاده

زندگی لوکس امکانات لوکس و یا به اصطلاح عموم لاکچری را طلب می‌کند. قشر مرفه علاقه‌ای به زندگی مانند افراد عادی ندارند به همین دلیل سعی می‌کنند تا جای ممکن سبک خاص زندگی خود را از افراد عادی جدا کنند. رستوران‌های گرانقیمت، آرایشگاه‌های آنچنانی، بوتیک‌ها و مراکز خرید لوکس و حتی باشگاه‌های ورزشی این افراد با خط کشی‌های مشخص از بقیه جامعه جدا شده است. اما این مرزبندی‌های فقیر و غنی تنها به خدمات خاص خلاصه نشده و در حال حاضر خدمات عمومی نیز بر اساس این طبقه خاص در حال شکل گیری است.

مدارس VIP

پس از بیمارستان‌های VIP حالا نوبت به مدارس VIP رسیده است. مدارسی خاص که با شهریه‌هایی که به اندازه درآمد سالانه چند خانواده متوسط است خدماتی را عرضه می‌کنند که حتی در بهترین مدارس غیر انتفاعی کلان شهرها ارائه نمی‌شود. ارائه کلاس‌های فوق برنامه، آموزش ورزش‌هایی مانند اسکی و گلف، مسافرت‌های خارجی به منظور بازدید از موزه‌ها و مراکز توریستی کشورهای اروپایی، مربیان اختصاصی و ده‌ها خدمات دیگر بخش کوچکی از خدمات اینگونه مدارس است.

البته درباره این مدارس صحبت بسیار شده است و برخی نهادها مانند آموزش و پرورش قول تحقیق و بررسی عملکرد اینگونه مدارس داده‌اند اما واقعیت این است که همانگونه که وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرده تنها موردی که آموزش و پرورش می‌تواند از دستور کار این مدارس حذف کند همین بحث مسافرت‌های خارجی است. هر چند که حذف این مورد هم به سادگی میسر نیست. در واقع اگر فرض را هم بر این بگیریم که آموزش و پرورش به صورت کامل جلوی برگزاری این اردوها را بگیرد بازهم تأثیر چندانی در سبک زندگی دانش آموزان این مدارس اتفاق نمی‌افتد. زیرا تقریباً تمامی این دانش آموزان در هنگام تعطیلات به همراه خانواده خود راهی سفرهای خارجی می‌شوند و عملاً برای آنها فرق چندانی ندارد که در مدرسه هم به مسافرت خارجی بروند یا نروند.

در این میان اما مسئله فراموش شده علت به وجود آمدن این مدارس و این قشر خاص است. اساس در جامعه‌ای که با شعار توزیع عادلانه ثروت شکل گرفته چرا عده‌ای یک شبه به ثروت‌های کلان دست پیدا کرده‌اند. پرا هر روز در کشور ما خبری تازه درباره افتتاح یک پاتوق خاص برای ثروتمندان شنیده می‌شود. سؤال مهم دیگر اینکه چرا این مرزبندی فقیر و غنی به خدمات عمومی مانند تحصیل و درمان راه پیدا کرده است؟.

ردپای ثروتمندان

به جرات می‌توان گفت اگر به لیست دانش آموزان این مدارس نگاه شود احتمالاً با نام فرزندان خیلی از مسئولان روبرو خواهیم شد که مناسب مهمی را در اختیار دارند. شاید به همین دلی هم هست که وقتی اخبار این چنین ماجراهایی عمومی می‌شود شاهد هیچ واکنشی از سوی مسئولان نیستیم و ماجرا آنقدر مسکوت می‌ماند که از ذهن‌ها پاک شود.

در انتها باید گفت دو قطبی کردن جامعه و عمیق‌تر شدن شکاف میان ثروتمندان و فقرا آینده این کشور را به خطر خواهد انداخت. جامعه دوقطبی به شدت آمادگی بروز تنش و بحران را در خود دارد. اگر امروز خیلی دقیق‌تر و بدون جهت گیری‌های مرسوم به مشکلاتی مانند خشم، قانون گریزی، اعتیاد و … نگاه کنیم به وضوح می‌توان ردپای همین اختلاف عمیق طبقاتی را در بروز مشکلات اجتماعی دید. شاید امروز قشر مرفه در برج‌ها و ماشین‌های لوکس خود احساس امنیت کنند اما با عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی و رشد باکتری وار معضلات اجتماعی دیگر در این جامعه حتی برای آنها نیز امن و دلپذیر نخواهد بود.

امیدوارین مسئولان به جای دامن زدن بر این معضلات به فکر درمان این دردهای جامعه باشند تا دیگر شاهد پدیده رو به گسترش لاکچری ها نباشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *