پشت پرده کلاس‌های کنکور

دامون رشیدزاده

کنکور کابوس بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. بسیاری از خانواده‌ها چه از اقشار متوسط و چه اقشار مرفه هر ساله هزینه‌های هنگفتی را صرف کلاس‌های کنکور فرزندانشان می‌کنند تا شاید با راه پیدا کردن فرزندشان به رشته‌های خاص آینده آنها تضمین شود. اگر کلاس‌های کنکور تا دیروز مختص سال آخر دبیرستان بود هم اکنون این کلاس‌ها به دوران راهنمایی و دبستان کشیده شده و کودکان مانند ماشین تست زنی در حال فراگیری رموز موفقیت در کنکور هستند. کنکور سال‌هاست که قرار است حذف شود تا دانش آموزان بر اساس قابلیت‌های کارشناسی شده تری راهی دانشگاه‌ها شوند. اما متاسفانه داستان حذف کنکور با شرایط فعلی حتی تخیلی‌تر از داستان آدم فضایی‌ها به نظر می‌رسد و شانس اینکه یک موجود فضایی در ایران دیده شود بسیار بیشتر حذف کنکور است. در این آشفته بازار کنکور سوء استفاده و کلاهبرداری هم رواج فراوانی دارد.

حواشی کنکور

فضای مجازی فرصتی را برای سودجویان فراهم کرده که بتوانند از این طریق خیلی راحت طعمه‌های خود را به دام بیندازند. دانش آموزان ما مدت زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کنند و به دلیل اینکه کمتر دانش آموزی برای استفاده از این فضا آموزش‌های لازم را دیده است به راحتی می‌توانند هدف گروه‌های سودجو قرار گیرند. البته سودجویی تنها مختص دانش آموزان و فضای مجازی هم نیست، انبوه کلاس‌های کنکور که هر روز مانند قارچ در گوشه‌ای سبز می‌شوند نشان از یک ضعف سیستماتیک در این زمینه دارد. تقریباً قریب به اتفاق این کلاس‌ها عنوان می‌کنند که قبولی در کنکور را تضمین می‌کنند. البته تضمین‌ها هم انواع گوناگونی دارد. بر اساس آنچه که خانواده دانش آموز پرداخت می‌کنند تضمین‌ها متفاوت است. معمولاً تضمین قبولی در دانشگاه‌های غیر دولتی کمترین هزینه را دارد و قبولی در دانشگاه دولتی و رشته‌های خاص مانند پزشکی شامل بیشترین هزینه‌ها می‌شود. خیلی از این مؤسسات عنوان می‌کنند در صورت قبول نشدن ۱۰۰ درصد هزینه را پس خواهند داد. البته پس دادن هزینه هم شرایط خاصی دارد و معمولاً در نهایت منصف‌ترین این آموزشگاه‌ها چیزی حدود ۷۰ درصد هزینه را پس می‌دهند. سیستم کاری کلاس‌های کنکور مؤسسات مختلف تقریباً مشابه است. آن‌ها بر اساس سؤالات سال‌های قبل دانش آموز را به سمت ریسک کمتر و شانس در سؤالات مشابه هدایت می‌کنند. از هر ۱۰ دانش آموز حداقل ۳ تا ۴ نفری ممکن است با این شیوه موفق شوند و همین میزان با توجه به تعداد بالای دانش آموزان پول هنگفتی را راهی جیب این مؤسسات می‌کند.

متاسفانه آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان دو رکن اساسی درگیر با این ماجرا نه تنها جلیو فعالیت‌های غیر منصفانه این مؤسسات نمی‌ایستند بلکه خود نیز در این ماجرا شریک دزد و رفیق قافله هستند. مؤسسات وابسته فراوانی وجود دارند که از طریق آموزش و پرورش و وزارت علوم و حتی صدا و سیما حمایت می‌شوند و به صورت شراکتی از این خوان گسترده استفاده می‌کنند و قطعاً به همین دلیل هم هست کخ این دو نهاد مهم هیچ مخالفتی با برگزاری این گونه کلاس‌ها ندارند و با جدیت خاص در برابر حذف کنکور مقاومت می‌کنند.

چه باید کرد؟

اما پرسش مهم برای بسیاری از مردم این است که با این شرایط چه کاری می‌توان انجام داد و آیا اصولاً راهی برای مقابله با این شرایط ناجوانمردانه وجود دارد؟

ما برای این موضوع تحقیقات فراوانی انجام دادیم، از تجربیات خودمان و نظرات کارشناسان مختلفی بهره بردیم و نتیجه‌ای که حاصل شد حاوی مطالب جالبی بود.

تقریباً اکثر افراد حاضر در تحقیقات که خود فارغ اتحصیلان دانشگاه‌های مختلف هستند بدون حضور در کلاس کنکور در دانشگاه مورد نظرشان قبول شده‌اند. راز موفقیت همه این افراد هم کاملاً مشابه بود تلاش، پشتکار، برنامه ریزی، یادگیری عمیق درس‌ها و علاقه به رشته تحصیلی مورد نظر مهمترین فاکتورهای قبولی در دانشگاه در تمام این افراد بود. پس بهترین راهکار این است که دانش آموزان در کنار درس‌های عادی حداقل روزانه یک ساعت مطالعه متناسب با کنکور رشته مورد نظرشان داشته باشند زیرا سؤالات کنکور از همین کتاب‌های درسی استخراج می‌شود و هیچ عنصر عجیب و غریبی در آن وجود ندارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *