پیاده‌روی به سمت حادثه

دامون رشیدزاده

ما بارها در همین صفحه از تخلفات رانندگی و مشکلات آن سخن گفته‌ایم، تصادفات رانندگی در ایران جان حدود ۱۶ هزار نفر را می‌گیرد این آمار باور نکردنی باعث شده ما یکی از بالاترین آمار مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی را در جهان داشته باشیم. هر چند در بسیاری از این تصادفات این خودروها هستند که حادثه ایجاد می‌کنند اما این ماجرا سوی دیگری هم دارد. بر اساس آمارهای پلیس راهور در نزدیک به ۳۰ درصد تصادفات درون شهری مهر در سال ۹۶، عابران پیاده مقصر بوده‌اند. این در حالی است که طبق آمار همین یک ماه، در تصادفات برون شهری، عابران پیاده در نزدیک به ۱۰ درصد تصادفات نقش و حضور داشته‌اند.

پل‌های عابر پیاده

اگر تجربه عبور از پل‌های عابر پیاده را داشته باشید و یا در مسیر عبور و مرورتان با این پل‌ها برخورد کرده باشید حتماً تعدادی از عابران را مشاهده کرده‌اید که بی توجه به تمام قوانین از زیر این پل‌ها از میان انبوه ماشین‌ها از عرض خیابان عبور می‌کنند.

حتی در برخی مواقع با وجود موانع قرار گرفته در زیر این پل‌ها برخی شهروندان خطر زیر گرفته شدن توسط خودروها و عبور دشوار از این موانع را به جان می‌خرند ولی حاضر نیستند از پل عابر پیاده عبور کنند. امروزه حتی بسیاری از این پلها در کلان شهرهایی مانند اصفهان مکانیزه است و حتی نیازی به بالا و پایین رفتن از پله هم نیست اما با این وجود هستند افرادی که با به خطر انداختن جان خود و خانواده‌شان و همچنین خودروهای در حال عبور در مقابل قانونی که برای حفظ جان خودشان وضع شده مقاومت می‌کنند.

چهارراه‌ها

این ماجرا تنها به پل‌های عابر پیاده ختم نمی‌شود و در چهاراه هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی دارند هم اوضاع به همین منوال است. شاید در کل وضعیت چهارراه‌ها از پل‌های عابر بهتر باشد اما هنوز هم هستند عابران پیادهای که بدون توجه به رنگ چراغ و بوق‌های ممتد رانندگان خشمگین بی خیال از عرض خیابان عبور می‌کنند تا شاید چند ثانیه‌ای زودتر به آن سوی خیابان برسند. چند ثانیه‌ای که به راحتی می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود.

قوانین

بر اساس قوانین اگر رانندگان موظف به رعایت مقررات حق تقدم در گذرگاه عابر پیاده هستند، عابران پیاده نیز به هنگام تردد باید از محل‌های تعیین شده عبور کنند.

اگر عابری از معابر غیرمجاز عبور کند و حادثه‌ای پیش آید کارشناسان بخش تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی سهم تقصیر را برای عابر هم لحاظ می‌کنند. آن‌ها مواردی مانند مسکونی یا غیرمسکونی بودن، بزرگراه یا معبر اصلی، فرعی یا کوچه بودن یا امکان عبور برای عابر، وجود چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی و سایر موارد موجود در محل را بررسی می‌کنند.

سهم تقصیر عابر می‌تواند حتی در برخی موارد به ۱۰۰٪ هم برسد و راننده هیچ‌گونه جرمی مرتکب نشده باشد. برای مثال عابری با خودرویی تصادف کرده اما چون چراغ برای راننده سبز بوده و عابر حق عبور نداشته است، با ملاحظه‌ی بقیه‌ی موارد، سهم تقصیر عابر ۱۰۰٪ ذکر شده است.

بر اساس قانون در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوع است، اگر عبور نماید و راننده‌ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله‌ی نقلیه نیز نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل نباشد و با عابر برخورد نموده و منجر به فوت یا مصدوم شدن وی گردد، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست.

با وجود صریح و روشن بودن این قوانین اما متاسفانه بسیاری هنوز هم از این قوانین اطلاع ندارند و خود را ملزم به رعایت آن نمی‌دانند. در چنین شرایطی نقش اطلاع رسانی همه ارگان‌های و نهادهای مختلف و همچنین رسانه‌ها دراین باره بسیار حائز اهمیت است. کاهش آمار حوادث رانندگی در کشور تنها به زیرساخت احتیاج ندارد و نقش فرهنگ سازی در این مورد به خصوص حتی از زیر ساخت هم مهمتر است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *