چالش‌های جدی پساداعشی سوریه

نفیسه الله دادی

ایران، کشوری پیشتاز در مقابله با تروریست‌ها در سوریه و عراق است. سه سال پیش شرایط سوریه بسیار پیچیده بود و هر لحظه امکان سقوط دولت پیش می‌آمد. کمک صادقانه ایران در مبارزه با داعش و نیز ائتلاف روسیه سبب تسریع در مقابله با داعش شد؛ با وجود این حضور کشورهای حامی داعش و کمک‌رسان به آن، مسیر را ناهموار کرد.
ازجمله چالش‌های سوریه در دوران پساداعش، زیاده‌خواهی‌های کشورهایی است از آشوب و جنگ سوریه سود می‌برند. سعودی‌ها با حمایت‌های خود باعث می‌شوند معارضان زیاده‌خواهی کنند و این مسئله رسیدن به توافق را مشکل می‌کند. سعودی‌ها به مرکزی مالی برای حمایت از تروریست‌ها تبدیل شده‌اند که برای مطیع‌کردن سایر کشورها دست به جیب می‌شوند.
از سوی دیگر، ترکیه با اشغال ادلب و بخش‌های شمالی خاک سوریه باعث می‌شود تا سوریه در معرض تجزیه قرار بگیرد. به طور کلی اردوغان سیاست‌های بسیار خصمانه‌ای ضد دولت اسد دارد و این مسئله باعث افزایش احتمال تنش در سوریه پساداعش خواهد بود. اردوغان به بهانه آرام‌کردن مرزهایش و سرکوب کردها وارد پروسه اشغالگری شد و کم‌کم حتی با آمریکا به ایجاد تنش در خاک سوریه پرداخت. تکه‌تکه‌شدن کشور امکان تجزیه کشور را فراهم خواهد کرد و می‌تواند چالش اصلی و مهمی در دوران پساداعش برای سوریه باشد.
سومین کشور ناهمگون، رژیم صهیونیستی است که ترس عجیبی از حضور ایران و حزب‌الله دارد. تل‌آویو تأکید دارد در سوریه نباید نیروهای ایرانی و حزب‌الله حضور داشته باشند و از همین رو به خاک این کشور حملات هوایی می‌کند؛ اما چه اسرائیل بخواهد چه نخواهد، ایران و حزب‌الله در سیاست خارجی سوریه جزو کشورهای دوست و یاران صمیمی هستند؛ بنابراین جایگاه آنان مشخص است.
آمریکا نیز با انتقال تروریست‌ها و تأمین سلاح برایشان حجت را تمام کرده است؛ اما مطرح‌کردن خروج ایران از سوریه، نشان داد ترامپ سخنگویی است که خواست‌های رژیم صهیونیستی را بیان می‌کند و جایگاهش به سخنگوی منافع آمریکا تقلیل یافته است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *