چرا ایران از سوریه خارج شود؟

نفیسه الله دادی

بالاخره زمان دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی فرارسید. به نظر می‌رسد مباحث زیادی هست که ترامپ و پوتین می‌توانند روی آن‌ها مانور دهند؛ از ماجرای معروف به تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا، مسئله اوکراین و قصه شبه‌جزیره کریمه گرفته تا ماجرای کره شمالی و انواع و اقسام مسائل ریز و درشت دیگر؛ اما در این بین مسئله حضور ایران در سوریه پس از داعش و همچنین سوریه در آستانه پیروزی در جنگ بیش از سایر موضوعات برجسته است و به نظر خروج ایران از سوریه بیشترین زمان را به خود اختصاص دهد.
نتانیاهو نیز در سفر به روسیه بارها از پوتین خواسته است ایران سوریه را ترک کند؛ اما واکنش ایران به این خواسته تأکید بر حضور در سوریه و عراق است تا زمانی که دولت آنها بخواهد و مقامات ارشد ایران گفته‌اند این آمریکاست که باید خاورمیانه را به صاحبان اصلی‌اش تحویل دهد. به نظر می‌رسد در نشست هلسینکی نیز خروج ایران از سوریه مورد توجه و تأکید قرار گیرد.
اما چرا خروج ایران از سوریه مهم است؟ نخست آنکه ایران دست برتری در پیروزی نسبی سوریه در برابر داعش داشته است و این حیثیت آمریکا را متأثر کرده است؛ از سوی دیگر نیز اقتدار ایران در منطقه، امری آشکار است که حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس در عین دشمنی به آن باور دارند و آمریکا از تکثیر این باور هراسناک است. رژیم صهیونیستی نیز دل‌نگران است؛ زیرا ایران به نامشروع‌بودن این رژیم یقین دارد؛ بنابراین با خارج‌نشدن ایران از سوریه، امنیت یار و یاور آمریکا در منطقه به خطر می‌افتد.
پروژه دورکردن ایران از مرزهای رژیم صهیونیستی برای آمریکا ارزشمند است؛ زیرا اسرائیل تا به حال این‌چنین نترسیده بود.
ترامپ تصور می‌کرد با خروج از برجام، ایران به دامان آمریکا پناه خواهد برد؛ اما جمهوری اسلامی ایران دارای استقلال و حاکمیت است و خود برای سرنوشتش تصمیم خواهد گرفت و دخالت‌ها را نخواهد پذیرفت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *