چرا ایران بالاترین آمار مرگ و میر جاده‌ای را دارد؟ رانندگی در ایران را دریابید

هامون رشیدیان

حوادث رانندگی یکی از معضلات بزرگ ایران است. بر اساس آمارهای رسمی تنها از سال ۸۴ تا ۹۲ در حوادث رانندگی بیش از دو میلیون نفر مصدوم و ۲۰۲ هزار کشته شده‌اند. ایران بالاترین رتبه مرگ و میر بر اثر تصادف را در جهان دارد و این خود نشان دهنده عمق این فاجعه است. به اعتقاد کارشناسان در کنار مشکلات جاده‌ها و ایمنی پایین خودروها یکی از اصلی‌ترین دلایل این مشکل رانندگی ایرانی‌هاست. بخش بزرگی از مشکلات رانندگی حاصل آموزش پایین و راحتی گرفت گواهینامه در ایران است. هر چند در سال‌های اخیر تا حدی گرفتن گواهینامه مشکل شده است اما آمار بالای تصادف نشان می‌دهد که هنوز تا رسیدن به ایده آل‌ها فاصله بسیار زیادی داریم. در هفته گذشته وزیر ره و ترابری و مسئولان راهنمایی و رانندگی کشور بر سخت‌تر کردن آزمون رانندگی تاکید کردند اما این آزمون تا چه حد باید سخت باشد؟ گشتی در شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی در دیگر کشورهای جهان نشان می‌دهد گرفتن گواهی نامه در کشوری مانند نروژ در مقایسه با ایران چیزی شبیه عبور از هفت خان رستم است و اگر رانندگان ایران قرار باشد در این کشور گواهینامه بگیرند در خوشبینانه ترین حالت شاید از هر ۱۰۰۰ نفر یک نفر موفق به دریافت گواهینامه شود. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به شرایط گواهینامه در کشورها مختلف.

فنلاند

فنلاند سخت‌ترین امتحان رانندگی را در بین کشورهای جهان داراست. در فنلاند همه باید هم رانندگی و هم مقررات حفظ و نگهداری اتومبیل خود را فرا گیرند. آن‌ها باید یاد بگیرند چطور اتومبیل خود را در شرایط تاریکی سرما و یخبندان کنترل کنند. ۲ امتحان شهری مشکل در زمستان و تابستان دارند، علاوه بر آن ۲۰ ساعت درس تئوری و ۳۰ ساعت درس عملی فرامی گیرند و این فرایند برای هر فنلاندی وقت و هزینه بسیاری در بر دارد. گرفتن این گواهینامه چندین سال طول می‌کشد و اگر علاقه مند به اتومبیلرانی باشید می دانید تعداد زیادی از بهترین راننده‌های جهان فنلاندی هستند.

کانادا

در بین ایالت‌های کانادا، کبک و شهر مونترال دارای سخت‌ترین امتحان رانندگی است به نحوی که حدود ۶۰ درصد درخواست کنندگان گواهینامه در اولین تلاش مردود می‌شوند و بسیاری از گرفتن گواهینامه پشیمان.

آلمان

در آلمان نیز گرفتن گواهینامه رانندگی مانند فنلاند یک فرایند طولانی و هزینه بر است. برای گرفتن گواهینامه همه باید به مدارس رانندگی مراجعه و دروس تئوری و عملی را بگذرانند که معمولاً یک سوم داوطلبان در مرحله اول رد می‌شوند. در آلمان رانندگی در شرایط سخت اقلیمی و همچنین جاده‌های باریک و امتحان در شرایط سرعت بالا در اتوبان‌های مخصوص که سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است آموزش داده می‌شود.

سنگاپور

سنگاپور آزمون رانندگی را آنقدر سخت و پرهزینه کرده که خیابان‌ها و راه‌های بین شهری‌اش به صورت عمدی خلوت باشد و مردم ترجیح بدهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. در این کشور نرخ قبولی در آزمون رانندگی ۳۳ درصد است.

با دیدن این شرایط خودتان قضاوت کنید که چرا ما بالاترین آماره کشته‌ها تصادف در جهان را داریم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *