چگونه مفهوم مرگ را برای کودک توضیح دهیم

پرستو عجمی

یکی از سخت‌ترین کارها برای والدین توضیح پدیده مرگ برای کودکان است. مرگ موضوعی است که هر خانواده ایی در زندگی با آن مواجه می‌شود. با این وجود خیلی از والدین لزومی نمی‌بینند که این مفهوم را به کودکشان آموزش دهند و حتی زمانی که متوجه می‌شوند کودک افکاری در مورد مرگ دارد یا سؤال‌هایی در این مورد می‌پرسد نگران می‌شوند. دو اشتباه رایجی که والدین در این زمینه انجام می‌دهند این است که:

۱) زمانی که کودک سوالاتی در مورد مرگ می‌پرسد، یا به او دروغ می گویند یا جواب سربالا می‌دهند. در صورتی که دروغ گفتن در این زمینه او را بیشتر سردرگم می‌کند و اگر کودک قانع نشود امکان دارد برای جواب پرسش‌هایش به دیگران متوسل بشود. بنابراین ممکن است اطلاعاتی غلط و نادرست به کودک داده شود که بیشتر ذهن کودک را بهم می‌ریزد. پس بهترین کار این است که فرایند مرگ را با توجه به سن و درک و فهم کودک برای او توضیح دهید و با زدن مثال‌هایی مانند مرگ حیوانات و … کاری کنید که مفهوم مرگ برای کودک قابل درک شود و به این نتیجه برسد که مرگ مفهومی طبیعی است نه یک پدیده‌ی ترسناک.

۲) دومین اشتباه والدین که خیلی هم رایج است این است که وقتی یکی از اعضای خانواده فوت می‌کند، به جای اینکه به کودک واضح و شفاف بگویند که مثلاً مادربزرگ مرده است یا به او اطلاعی نمی‌دهند یا می گویند که مادربزرگ خواب است، مسافرت است و… در صورتی که همین دروغ‌ها و مثال‌ها بیشتر ذهن کودک را به هم می‌ریزد و باعث می‌شود ذهن کودک در حالت انتظار بماند و یا اعتمادش را به شما از دست بدهد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *