ژنرال سبز پوش

هامون رشیدیان

امیر قلعه نویی سرمربی سال‌های گذشته استقلال، سپاهان و تراکتور سازی سکان هدایت ذوب آهن اصفهان را در دست گرفت. قلعه نوعی به عنوان موفق‌ترین مربی داخلی فوتبال ایران امیدوار است بتواند موفقیت‌های گذشته‌اش در اصفهان را اینبار با دیگر تیم لیگ برتری اصفهان تکرار کند. مربی ۵۳ ساله فوتبال ایران پس از یک و نیم فصل حضور در تراکتورسازی با دلخوری از این تیم جدا شد و در حالی که نام او برای هدایت تیم‌های مختلفی شنیده می‌شد در نهایت تیم ذوب آهن را برای مربیگری فصل آینده انتخاب کرد. دوران مربیگری قلعه نویی فراز و فرود بسیاری داشته است اما بدون شک او یکی از آخرین مربیان با تفکر فوتبال سنتی در ایران است. سبک و سیاق قلعه نویی برای هدایت تیم، تاکتیک‌ها و حتی نحوه بدنسازی در تیم‌های او بیشتر پیرو سبک مربیان گذشته فوتبال ایران است. اما او با همین روش سال‌ها توانسته خود را در سطح اول فوتبال ایران نگه دارد و موفقیت‌های بسیاری را کسب کند. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به مهمترین فصل‌های دوران مربیگری او در سال‌های اخیر.

دوران موفق در استقلال

قلعه‌نویی ۵ فصل کامل سرمربیگری تیم استقلال تهران را بر عهده داشت و در ۲ مقطع دیگر (۱۳۸۱ و ۱۳۸۷) نیز تیم استقلال را در انتهای فصل در بازی‌های جام‌حذفی هدایت کرد. او در حال حاضر پس از منصور پورحیدری که ۸ قهرمانی در مسابقات رسمی (۳ بار لیگ تهران، ۲ بار لیگ ایران، ۲ بار جام حذفی ایران، و ۱ بار جام باشگاه‌های آسیا) بدست آورد، با ۵ قهرمانی در مسابقات رسمی در کنار زدراکو رایکوف که او هم ۵ قهرمانی در مسابقات رسمی (۲ بار لیگ تهران، ۲ بار لیگ ایران، و ۱ بار جام باشگاه‌های آسیا) بدست آورد، دومین مربی پر افتخار تاریخ باشگاه استقلال است. حضور قلع نویی در استقلال با عث شد هواداران این تیم برای او لقب ژنرال را در نظر بگیرند لقبی که به امروز با او همراه است.

دوران اوج سپاهان

قلعه نوعی دوران موفقی را در سپاهان سپری کرد و از حیث افتخارات او بعد از استقلال بیشترین موفقیت‌های خود را در اصفهان کسب کرد. او در سال ۸۸ به تیم سپاهان پیوست و موفق شد در اولین فصل حضور خود این تیم را قهرمان لیگ برتر کند. سپاهان در دوران او انبوهی از بازیکنان سرشناس به خصوص مهره‌های ناراضی استقلال را در اختیار داشت و یکی از گران‌ترین تیم‌های آن دوران محسوب می‌شد. دوران درخشان قلعه نوعی در فصل ۹۰-۸۹ نیز ادامه داشت و او موفق شد در دومین فصل پیاپی سپاهان را قهرمان کند. اما اختلافات قلعه نویی با حسینی مدیر باشگاه سپاهان به خصوص در مورد سقف قراردادها با عث شد هم قلعه نویی و هم بازیکنان بزرگی مانن رحمتی، عقیلیو خسرو حیدری از این تیم جدا شوند. قطعاً خاطرات خوش ژنرال در اصفهان از دلایل اصلی او برای هدایت ذوب آهن بوده است.

انتخاب قلعه نویی برای باشگاه ذوب آهن از دو جهت قابل ارزیابی است. سبک باشگاه ذوب آهن در سال‌های اخیر تکیه بر بازیکن سازی و پرهیز از بریز و بپاش های تیم‌های بزرگ بوده است روشی که چندان با سبک نربیگری قلعه نویی سازگار نیست. قلعه نویی اهل کار کردن با بازیکنان ستاره و بزرگ است و معمولاً سعی می‌کند از بازیکنان باتجربه در ترکیب تیمش استفاده کند تا ضریب اشتباه کاهش پیدا کند. نکته مهم در این قرارداد این است که یا ذوب آهن به فکر تغییر ساختار افتاده و می‌خواهد مانند همشهری خود دست به خریدهای بزرگ بزند و یا قلعه نویی از ستاره‌ها دلزده شده و به دنبال تغییر سبک مربیگری خود است. در هر حال باید به انتظار نشست و دید ژنرال این بار با لباس سبز چه تدابیری را در میدان رقابت اتخاذ خواهد کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *