کیمیای وطن بررسی کرد: پازل گواهینامه و چالش‌های رانندگی

دامون رشیدزاده

شرایط جدید صدور گواهینامه رانندگی پایه سوم و موتور سیکلت با سختگیری‌های بیشتر از ماه آینده اجرایی می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بر اساس آمار راهنمایی و رانندگی استان اصفهان در ۹ ماهه اول امسال تنها در شهر اصفهان ۱۴۰ نفر در حوادث رانندگی کشته و ۱۶۵۵ نفر هم زخمی شده‌اند. بیش از ۵۵ درصد کشته‌ها را موتور سواران تشکیل می‌دهند.

موتورسیکلت

به گفته سرهنگ رضا رضایی رئیس پلیس راهور استان اصفهان در آیین نامه جدید برای موتور سیکلت سوارانی که به تازگی گواهینامه دریافت می‌کنند محدودیت‌های جدید در نظر گرفته شده است به عنوان مثال: این افراد حق ندارند ازموتور بیش از ۱۲۵ سی سی استفاده کنند و از ۱۰ شب تا پنج صبح هم حق رانندگی ندارند؛ ضمن اینکه تنها می‌توانند در درون شهر رفت و آمد کنند و حداکثر تا ۲۵ کیلومتر خارج از شهر مجاز به رانندگی هستند. همچنین این محدودیت‌ها برای کسانی که منجر به تصادفات فوتی یا جرحی شوند یا نمره منفی بالا دریافت کنند نیز اعمال می‌شود.

گواهینامه پایه سوم

همچنین بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغی از وزیر کشور برای کسانی که گواهینامه پایه سوم دارند، محدودیت‌هایی در آیین نامه جدید پیش بینی شده است. بر این اساس این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت رانندگی تا سه ماه به تنهایی است و باید فردی که گواهینامه دارد در کنار کسی باشد که به تازگی گواهینامه دریافت کرده است. این افراد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح حق رانندگی ندارند و نکته سوم اینکه این افراد در مسیرهای خارج از شهر نمی‌توانند رانندگی کنند مگر در بزرگراه‌های بین شهری آن هم حداکثر در مسیری ۲۵ کیلومتری. رانندگان تازه کار باید یک لوگوی راننده تازه گواهینامه گرفته که حالت مثلث زرد رنگ است را روی خودروی خود نصب کنند تا دیگر رانندگان مراعات حال این راننده نو گواهینامه را بکنند و اگر رانندگان تازه کار در تصادفات مقصر شناخته شوند گواهینامه آنها به مدت یک ماه ضبط می‌شود پس از آن راننده باید ۴۰ ساعت به صورت عملی و تئوری آموزش‌های رانندگی را طی کند تا بار دیگر برایش گواهینامه صادر شود.

کشور ما و دیگران

ایران یکی از هشت کشور اول جهان در تصادفات جاده‌ای است در سال ۹۴ بیش از ۱۶ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. نگاهی به این آمار و سخت گیری‌های اعمال شده نشان می‌دهد که اگر ما خواهان رسیدن به آمارهای مطلوب در این زمینه هستیم باید بیش از اینها نسبت به وضعیت رانندگی سختگیری کنیم. این موضوعی است که پلیس هم بر آن تاکید دارد. متاسفانه با وجود تمام سخت گیری‌های آیین نامه جدید کشور ما از نظر صدور گواهینامه در مقایسه با بسیاری کشورهای جهان وضعیت آسانی دارد در کنار این روند گرفتن گواهینامه در ایران در مقایسه با دیگر کشورها به هیچ عنوان مطلوب نیست. آموزش‌های رانندگی در ایران تنها به رانندگی با سرعت پایین در شهرها خلاصه می‌شود در حالی که در بسیاری از کشورها آزمون‌هایی مانند رانندگی در شب یا در سرعت‌های بالا، کنترل خودرو در باران و برف جز موارد اجباری آموزش و امتحان است. متاسفانه با وجود همه این قوانین و زحمات شبانه روزی پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان رانندگان ایران یکی از بی توجه ترین رانندگان جهان به قوانین هستند و گواه این مطلب هم آمار تأمل برانگیز تصادفات است. به گفته سرهنگ رضایی ما اگر خواهان رانندگی مطلوب هستیم باید در کنار همه سخت گیری‌ها و آموزش‌های نوین فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین را از سنین کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم تا آیت فرهنگ در جامعه نهادینه شود. رئیس پلیس راهور استان اصفهان می‌گوید ما باید به جایی برسیم که مردم پلیس خودشان باشند. ما نیز امیدواریم این آرزوی این روزها محال روزی برآورده شود و مردم احترام به قوانین را جزیی از زندگی روزمره خودشان بدانند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *