کیمیای وطن بررسی کرد: چوب حراج بر سر نوزادان فقیر

دامون رشیدزاده

نوزاد رها شده مبارکه یکی از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته بود. خبری که بار دیگر مسئله نوزادانی که بر اثر فقر رها می‌شوند را به صدر خبرها کشاند. البته همه نوزادان رها شده مانند ترانه ایران (نامی که برای نوزاد مبارکه‌ای انتخاب شد) خوش شانس نیستند. متاسفانه بسیاری از این نوزادان به محض تولد به دست باندهای تکدی گری می افتند و اگر خیلی خوش شانس باشند سر از چهارراه‌ها در می‌آورند. همان چهارراه‌هایی که من و شما هر روز از آن گذر می‌کنیم و گاه از سمج بودن همین کودکان کار کلافه می‌شویم.

فروش نوزادان

فروش نوزادان به خصوص در شهرهای بزرگ به یکی از معضلات جدی تبدیل شده است. متاسفانه یکی از راه‌های جدید کسب درآمد کارتن خواب‌ها و روسپیان خیابانی فروش نوزاد است. نوزادانی که معمولاً به اچ آی وی مبتلا هستند و عمر کوتاهی دارند. این نوزادان قبل از تولد از سوی باندهای تکدی گری خریداری می‌شوند و به محض تولد در اختیار این باندها قرار می‌گیرند. در این میان به دلیل زیرزمینی و مخفی بودن این فعالیت کار چندانی هم از پلیس و سازمان‌های مددکاری بر نمی‌آید زیرا با توجه به قوانین فعلی برخورد با این جرم با پیچیدگی‌های بسیاری روبروست. هر چند بر طبق قانون اساسی اعمالی همچون اذیت‌وآزار کودکان و نوجوانان که موجب ایراد صدمه جسمانی، روانی یا اخلاقی به آنان گردد یا روان آنان را به مخاطره اندازد، خرید، فروش، شکنجه جسمی و روحی کودکان، نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی، ممانعت از تحصیل، بهره‌کشی و بکارگیری کودکان به منظور اعمال خلاف، ممنوع اعلام شده و بنا به مورد، مجازات‌هائی نیز برای آنها پیش‌بینی شده است اما به نظر می‌رسد مجازات‌های پیش بینی شده برای این جرم‌ها چندان کافی نیست و باید مجازات‌های سخت گیرانه تری اعمال شود.

عقیم سازی آری یا نه؟

عقیم سازی زنان و مردان کارتن خواب یکی از موضوعات جنجال برانگیز است. برخی این عمل را غیر انسانی می‌دانند و برخی آن را لازم و ضروری. هر چند بر اساس قوانین فعلی چنین عملی در صورت مخالفت فرد امکانپذیر نیست اما به نظر می‌رسد با فرهنگ سازی می‌توان این افراد را به این کار تشویق کرد یا لااقل مشوق‌هایی را برای آن در نظر گرفت از سوی دیگر می‌شود در قانون مواردی را پیش بینی کرد که افرادی که از طریق فروش نوزاد روزگار می‌گذرانند را در صورت اثبات جرم عقیم کرد. شاید در نگاه اول این عمل غیر انسانی به نظر برسد اما هر چه باشد در مقابل عملی که این افراد با نوزادان بی گناه انجام می‌دهند اصلاً مجازات سنگینی نیست. در کنار این سنگین کردن مجازات کودک آزاری دست قانون و مجریان آن را برای برخورد قاطع با باندهای خرید و فروش نوزاد باز می‌گذارد و سبب می‌شود حضور این باندها کم و کمتر شود.

از بین بردن فقر

مطمئناً مهمترین راهکار از بین بردن فقر در جامعه است و درباره آن هیچ شکی نیست اما اعتیاد و رسیدن به کارتن خوابی همیشه هم محصول فقر نیست زیرا اعتیاد یک انتخاب است. انتخابی که بیش از اینکه محصول فقر مادی باشد محصول فقر فرهنگی است. پس قبل از همه باید فقر فرهنگی را از جامعه زدود.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *