تقوا و ایمان (۲)
در شماره قبل، آزاداندیشی به عنوان اولین ویژگی جوان مسلمان انقلابی مطرح
و درباره آن مطالبی کوتاه بیان شد. در دنباله بحث باید بگوییم که پیشرفت هر کشوری در درجه اول به نیروی جوان آن کشور وابسته است. از این رو کشورهای پیشرفته بخشی از سرمایه خویش را به جوانان اختصاص میدهند. در اسلام نیز جوانان از جایگاه مهمی برخوردارند و پیشوایان دینی ما توجه خاصی به آنان داشتهاند؛ چنانچه حتی پیامبر اسلام(ص) فرماندهی نبرد و نیز مسئولیتهای بزرگی را به جوانان سپردند
و این دلیلی بر اهمیت و احترام به توانمندی جوانان است. در انقلاب اسلامی نیز میبینیم که ردپای جوانان در عرصههای مهمی – که دنیا از آن انگشت به دهان شد – به عینه دیده میشود و از پیروزی انقلاب تا جنگ تحمیلی و تا پیروزیهای شگرف هستهای و و جوانان صاحب نقش اصلی بودهاند؛ اما اینکه جوانانی که اینگونه نقشآفرینی کردهاند، چه ویژگیهای دیگری دارند، موضوع این بحث است.
دومین ویژگی و شاخصه شخصیتی جوان مسلمان انقلابی تقواست.
او به خوبی آموخته است: «یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا» (سوره طلاق، آیه ۲) و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند. او آموخته است که پرواپیشگی
بهترین راه سعادت است.
جوان مسلمان با تمام وجود درک کرده است که «وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» (سوره طلاق آیه ۳) و هر که بر خدا توکل کند، خدا برای او کافی است.
و میداند که تنها کسی که میتواند در هر زمان و هر مکان یاریرسانش باشد، خداوند قادر بیهمتاست. او همواره در هر اقدامی بر خدای خویش توکل میکند و حرکتی رو به جلو دارد. او به پروردگار خویش ایمان دارد و خداوند منّان هم نگاه ویژهای به او دارد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اى اباذر! هیچ جوانى به خاطر خدا از دنیا و سرگرمیهاى آن رونگرداند و جوانى خویش را در طاعت خدا پیر نکند
مگر اینکه خداوند پاداش ۷۲ صدیق را به او عطا فرماید. (میزان الحکمه، ج ۵، ص ۹، به نقل از بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۸۴)
حضرت آیت الله خامنهای در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در تبیین یکی از شاخصهای انقلابیگری، یعنی «تقوای دینی
و سیاسی» گفتند: تقوای دینی یعنی تلاش
و مراقبت برای تحقق همه اهدافی که اسلام برای جامعه تعیین و مطالبه کرده است.
ایشان خاطرنشان کردند: در این زمینه نباید به محاسبه صرفا عقلانی تکیه کرد؛ زیرا پیگیری این اهداف، تکلیف دینی است و هر کس اسلام را از حوزههای اجتماعی و سیاسی جدا کند، دین مبین خدا را نشناخته است.
رهبر انقلاب افزودند: اگر تقوای دینی حاصل شد
تقوای سیاسی نیز حاصل خواهد بود و انسان را در «لغزشگاههای سیاسی و مسئولیتی» حفظ خواهد کرد.
شاخص تقوای دینی و سیاسی همان چیزی است که جوانان را در میدان تلاش و جهاد و مبارزه حفظ میکند و او را در صراط مستقیم نگاه و از وسوسههای انواع مختلف شیاطین مصون میدارد.
مقام معظم رهبری در ارتباط با نقش جوانان در انقلاب اسلامی فرمودند:
در طول این سالهای متمادىِ بیست ساله بعد از پایان دفاع مقدس، جوانانی به صحنه آمدهاند که با … تلاش اجتماعی و سیاسی خود، بقای این انقلاب و نشاط این انقلاب را تضمین کردهاند؛ آنها هم فرزندان انقلابند؛ آنها هم مالکان انقلابند؛ نسبت آنها با انقلاب، مثل نسبت کسانی است که در صدر انقلاب حضور داشتهاند؛ در آینده هم همینجور خواهد بود.
طبقه جوان، نسلهای پیدرپی – همه – نسبت واحدی با انقلاب دارند؛ همه سهیم در انقلابند
و همه سهیم در تکلیف حفظ امانت این انقلابند. (۱۴/۳/۱۳۸۷)
و نیز در فرازی از سخنان خود خطاب به جوانان فرمودند:
یک نکته اساسی و مهمی هم در اینجا وجود دارد
و آن نکته تقوا و پرهیزکاری است. جامعه نخبگانىِ ما – دخترها، پسرها، جوانها عموما، اساتید آنها – در سایه تقوا و پرهیزکاری و پاکدامنی
و توجه به خدا تواناییهایشان مضاعف خواهد شد پیشرفتهایشان آسان خواهد شد.
شماها یکی از بزرگترین امتیازاتی که دارید
صفای جوانی است؛ این چیزی است که همیشه با انسان نمیماند. در دوران جوانی صفا و نورانیتی وجود دارد که جلب رحمت الهی را برای انسان آسان میکند و اگر خدای متعال راه را برای انسان آسان کند – فَسَنُیَسِّرُهُ لِلیُسری – برای آسان شدن کار و هموار شدن کار به انسان کمک کند و مقدمه را فراهم بکند
انسان خیلی راحتتر به اهداف دست پیدا خواهد کرد.
تقوا و پاکدامنی و ایمان و صفا و نورانیتی
را که در شما هست – که زمینه معنویت است – قدر بدانید و از خدای متعال بخواهید که به شما کمک کند و به کشورتان کمک کند، ان شاء الله بتوانیم به نقطههای مورد آرزو برای کشور
و ملتمان برسیم. بنده هم، همه شماها را همیشه ان شاء الله دعا خواهم کرد، کمااینکه تا حالا هم دعا میکردم.(۱۷/۷/۱۳۹۲)
نکتهای مهم درباره تقوای سیاسی:
اگر قضاوت شما درباره آن کسى که با او مخالفید
و با او دشمنید، غیر از آن چیزى باشد که در واقع وجود دارد، این تعدى از جاده تقواست. آیه شریفهاى
که اول عرض کردم، تکرار میکنم: «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا».
قول سدید، یعنى استوار و درست؛ اینجورى حرف بزنیم. من میخواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوانهاى انقلابى و مؤمن و عاشق امام
که حرف میزنند، مینویسند، اقدام میکنند
کاملا رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسى، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از
جاده حق تعدى کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد.»(۱۴/۳/۱۳۸۹)