تقابل با رجزخوانی دشمن

ترساندن دشمنان آشکار و پنهان، از دستورات صریح قرآن کریم است که همه مؤمنان باید به آن عمل کنند. یکی از راه‌های ترساندن دشمنان، به نمایش گذاشتن توانمندی‌های جبهه حق، تهدید دشمن و اعلام موضع قاطع و آشکار در برابر زیاده‌خواهی‌های اوست.
این راهبرد را می‌توان علاوه بر استفاده از آیات از جملات زیبا و قدرتمندانه امیرمؤمنان علیه‌السلام در پاسخ به رجز خوانی‌های اصحاب جمل دریافت؛ آنجا که می‌فرماید: «أَنَا أَبُو الْحَسَنِ الَّذی فَلَلْتُ حَدَّ الْمُشْرِکینَ، وَ فَرَّقْتُ جَمَاعَتَهُمْ، وَ بِذَلِکَ الْقَلْبِ أَلْقى عَدُوِّیَ الْیَوْم… .»
منم ابو الحسن که شوکت مشرکان را درهم شکستم و جماعتشان را متفرق کردم و با همان قلب، امروز با دشمنان مواجه می‌شوم. من به وعده نصرتو تایید خدایم یقین دارم و از کار خود مطمئنم و در دینم هیچ شک و شبهه‌ای ندارم و در جای دیگر در پاسخ رجزخوانی‌های معاویه می‌نویسد: «َأَنَا عَلِیُّ بْنُ أَبی طَالبٍ، وَ أَنَا أَبُو الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ، قَاتِلُ جَدِّک عُتْبَهَ، وَ أَخیکَ حَنْظَلَهَ وَ عَمِّکَ شَیْبَهَ وَ خَالِکَ الْوَلیدِ، شَدْخاً یَوْمَ بَدْرٍ،
وَ مَا أَنْتَ مِنْهُمْ بِبَعیدٍ». وَ ذَلِکَ السَّیْفُ مَعی وَ بِذَلِکَ الْقَلْبِ أَلْقى عَدُوّی.»
من «ابو الحسن» در هم کوبنده جدت عتبه و برادرت حنظله و عمویت شیبه و دائى تو ولید در روز بدرم. تو از آن‌ها دورتر نیستی و همان شمشیر با من است و با همان قلب پرتوان با دشمن روبه‌رو مى‏شوم. با الهام از آموزه‌های قرآنی و علوی رزمایش‌ها و برخوردهای قاطعانـه مسئولان در برابـر زیاده‌خواهی‌های دشمنان، از بهترین شیوه‌های مقابله با دشمنان در جنگ نرم است و باید به گونه‌ای با تبلیغات انجام پذیرد که موجب بازدارندگی شود.
در تاریخ افرادی هچون قارون‌ها، سامری‌هاحسن بصری‌ها، ابوموسی اشعری‌ها و اشعث‌ها همواره از این نوع برخورد با دشمن جلوگیری کرده و در جبهه حق، تشویش، اضطراب و ترس ایجاد می‌کرده‌اند. یکی از معیارهای شناخت شخصیت‌های اردوگاه جبهه حق، به‌ویژه در زمان انتخابات، توجه به این ویژگی است که آن‌ها در مقابله با دشمنان اسلام و امت اسلامی ‌چگونه موضع‌گیری می‌کنند؟ موضع‌گیری قرآنی یا موضع‌گیری لیبرالی و منافقانه؟

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *