خوانسار، شهر لاله و عسل

آیدین بهاری

استان اصفهان سرشار از جاذبه‌های گردشگری است و خیلی بی انصافی است که تمام جاذبه‌های گردشگری این استان را محدود به شهر اصفهان بدانیم. استان پهناور اصفهان با داشتن اقلیم‌های گوناگون از بیابان‌های خشک و بی آب و علف تا کوه‌های سر به فلک کشیده سرشار از جاذبه‌های گردشگری است. یکی از شهرهای بی نظیر استان اصفهان برای گشت و گذار شهر خوانسار است. این شهرستان کوهستانی و خوش آب وهوا که بین شهرستانهای تیران وکرون، گلپایگان، نجف آباد، فریدن واقع شده و ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد، با وجود آثار تاریخی نظیر آتشکده تیر و معبدی به نام هیکل در کوه تیر در حوالی روستای تیدجان و وجود سنگ قبری به خط پهلوی در قریه قودجان که مبین گذشته تاریخی و تمدنی غنی دراین منطقه است، سال‌ها میعاد بهار و تابستان گردشگران بوده است. مدارکی تاریخی نشان می‌دهد که دسته‌ای از اقوام یهود در زمان کوروش به خوانسار مهاجرت کردند، همچنین این منطقه میدانگاه جنگ داریوش سوم واسکندر بوده است و در زمان حمله افغان‌ها نیز تنها منطقه اصفهان بود که به دلیل رشادت مردم وکوهستانی بودن منطقه از آخرین مناطقی بود که در آتش تعرض افغان‌ها افتاد. خوانسار ۲۲۵۹ متر بالاتر از سطح دریاست که تا اصفهان ۱۶۰ کیلومتر و تا پایتخت ۳۸۰ کیلومترفاصله دارد

جاذبه‌های خوانسار

وجود طبیعت سرسبز وچشمه های فراوان آب ودشت های لاله واژگون و بهار و تابستان معتدل این منطقه را محل مناسبی برای سفرهای بهاری و تعطیلات قرار داده است. خوانسار باغ شهری است با کوچه باغ‌های دل انگیز که هر گردشگری را مسحور درختان وطاق های زمردینی می‌کند که بر خیابان‌های با صفا زدند و تصویری زنده از رویاهایی که زمانی در خواب می‌دیدیم را در بیداری در برابر چشمان ما زنده می‌کند. در زمان شاه عباس صنایع کارگاهی در این شهر نیز رواج یافت و مدارس دینی رونق گرفت وکارگاههای چیت بافی و کوزه گری وپشم زنی و قالی بافی وعصارخانه ها نیز با رونق کسب وکار در این شهرتاسیس شد.

گلستانکوه

گلستانکوه خوانسار شهرتی جهانی دارد و آن به واسطه دشت لاله‌های واژگون است که گونه‌ای کمیاب از آلاله‌ها به شمار می‌رود و در گستره این دشت با فراوانی و زیبایی فراوانی روییده وچشم هر بیننده را مجذوب خود می‌کند. در سالهای اخیر برای جلو گیری از آسیب به این گونه اقداماتی برای حفظ این گیاه با ارزش ترتیب داده شده است، گلهای اشک مرجان ولاله سرنگون از نمونه‌های گلهای کمیاب کوهستانی است که تنها در چند نقطه از جهان مشاهده شده است همچنین گونه‌های گزانگبین و موسیر نیز به وفور در دشت گلستانکوه یافت می‌شود. خشکبار وتنقلات محلی و عسل و انگور و بادام و گردو وبرگ زرد آلوی خوانسار از محصولات و سوغات بی نظیر و مشهور این شهر است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *