۹دی، حماسه ماندگار (۴)

۹ دی، سالروز حماسه بزرگ ملی و روز بصیرت و میثاق امت با امامت و ولایت است. در چنین روزی ملت مسلمان ایران پس از یک دوره چند ماهه رنج سیاسی و اتهام‌های واهی و بی‌پایه و اساس به خیابان آمدند تا بار دیگر میثاق خود را با ولایت به جهانیان اعلام و اثبات و دشمنان انقلاب اسلامیرا از هرگونه طمع و موفقیت ناامید کنند.آمدند تا حماسه‌ای خلق کنند که در تاریخ بماند و ویژگی ملت مسلمان ایران را که منحصر به خودش است، آشکار و عیان سازند و پس از سه دهه از انقلاب اسلامی، دنیا را شگفت‌زده و متحیر کنند.اگر بخواهیم ویژگی‌های این حماسه بزرگ را که یک حرکت مردمی بارز و یک رویداد ویژه بود، برشمریم شاید ممکن نباشد؛ اما به عنوان مشت نمونه خروار چند مهم را بیان می‌کنیم. اولین ویژگی حماسه ۹ دی ۱۳۸۸، واکنش سریع و به‌موقع مردم و قدرت‌نمایی بهنگام درمقابل فتنه بود. در این روز شاهد یک جمعیت متراکم و پیوسته بودیم و شعارها بسیار روشن و گویا بود. آری، هتک حرمت در روز عاشورای حسینی ششم دی ماه انجام می‌شود و مردم با فاصله‌ای کوتاه و در روز بعد و روزهای بعد یعنی هفتم، هشتم و نهم دی به میدان می‌آیند. این حرکت مردمی بارز و تظاهرات ملی برنامه‌ریزی نشده و غیردولتی، در واقع به تعبیر مقام معظم رهبری، یک اقدام مردمی خودجوش و ناشی از نیاز در یک لحظه بود که ملت ایران با تشخیص این نیاز تاریخی به میدان آمد. ویژگی دوم اینکه این حضور دشمن‌شکن خودجوش و کاملا مردمی بود؛ زیرا هیچ نهاد رسمی دعوتی برای تظاهرات نکرده بود؛ بلکه این احساس مسئولیت مردم در برابر اسلام ارزش‌های اسلامی، انقلاب و رهبری بود که به نمایش گذاشته شد. خوشبختانه این حماس فراگیر و در برگیرنده همه اقشار و سلیقه‌های سیاسی بود.ویژگی مهمی که خودنمایی بیشتری داشت، حکایت از حضور بارز نسل سوم انقلاب اسلامی در این حماسه بود؛ به گونه‌ای که حضور بارز جوانان و نسل سوم انقلاب اسلامی در خلق حماسه نهم دی، آن حماسه را ماندگار کرد و نشان داد در دهه چهارم و در مقابله با جنگ نرم و چالش‌های پیچیده دشمن نظام جمهوری اسلامی از سرمایه عظیم اجتماعی (با همان احساس و عظمت ابتدای انقلاب اسلامی) برخوردار است. شعارهای کاملا سیاسی و معنی‌دار مردم، خود یک ویژگی مهم است؛ زیرا شعارها در دفاع از اسلام، انقلاب و رهبری و برائت و مقابله با جریان فتنه و دولت‌های غربی بود. حرف و پیام‌های مردم در آن روز کاملا سیاسی، مستقیم و معنادار بود. آنان سران فتنه را با استفاده از ادبیات زیارت عاشورا لعن می‌کردند و از آنان ابراز نفرت می‌کردند. مردم در ۹ دی برای همه پیام داشتند. این نکته بسیار مهمی است. هم برای سران فتنه پیام داشتند، هم برای کسانی که سکوت کردند و هم برای غربی‌ها و رسانه‌های خارجی. شعارها کاملا خودساخته و خودجوش بود و کاملا مردمی. لذا این حضور بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج داشت. در این میان مقاله‌های فراوانی به رسانه‌های غرب راه یافت که همه در این موضوع اشتراک داشتند: «رهبری انقلاب از حمایت قاطع مردم برخوردار است و مخالفان نظام جایگاهی در میان مردم ندارند.»

حماسه ۹ دی آثار و پیامدهای زیادی داشت که به آن اشاره می‌کنیم:
نمایان شدن ظرفیت انقلاب اسلامی از پیامدهای مهم ۹ دی محسوب می‌شود. حماسه ۹ دی دنیا را به این باور رساند که انقلاب اسلامی، ظرفیت لازم را برای مقابله با چالش‌های پیچیده دارد
و می‌تواند آسیب‌های داخلی و موثر از خارج را ترمیم کند.
آشکار شدن پیوند جریان فتنه با خارج از کشور پیامد دیگر است. در فتنه ۱۳۸۸، پیوند ضد انقلاب با دولت‌های غربی با احزاب و گروهای سیاسی و برخی از نخبگان داخل کشور در یک جبهه واحد نمایان شد. به لحاظ نوع گفتمان
شعارها و مواضع و عملکرد رابطه فتنه با خارج از کشور برای ملت ایران مشخص گردید. چهره همه عناصر و جریان‌هایی که بعد از رحلت حضرت امام به عنوان حلقه‌های انحرافی خط امام مطرح بودند و در جریان فتنه موثر
و نقش‌آفرین بودند، آشکار گردید.
همچنین در هم ریختن باور و برآورد جریان فتنه، تقویت باور به وجود جنگ نرم، شکست تئوری‌های غربی و کپی‌برداری از مدل انقلاب مخملی در ایران و آشکار شدن چهره حقیقی نخبگان کشور از پیامدهای ارزشمند حماسه ۹ دی‌ماه است.
در واقع در فتنه ۸۸ مشخص شد دشمن بر عده‌ای از نخبگان نفوذ دارد؛ زیرا در این واقعه برخی فریب خوردند و با تحلیل‌های نادرست در میدان دشمن عمل و حرکت جریان فتنه را تایید و برخی هم سکوت کردند.
اما به لطف الهی بیشتر نخبگان و مردم در صراط مستقیم انقلاب با تأسی از گفتمان و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی، با فتنه‌گران به موقع مقابله، از مواضع رهبری حمایت و ابعاد گسترده فتنه غرب را افشا کردند و به روشنگری علیه فتنه پرداختند.
حماسه تاریخی و ماندگار ۹ دی ۱۳۸۸ به تعبیر مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای‌ (دامت برکاته)، «یکی از قله‌های فراموش‌نشدنی»، «حرکت برخاسته از بصیرت»
«شناختن موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز»، «حرکتی در فضای غبارآلود»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی» در تاریخ انقلاب اسلامی بود.
تدابیر هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری در مدیریت و مهار فتنه و آشکارسازی ابعاد آن برای جامعه، بصیرت و حضور هوشمندانه و سریع مردم ایران، حماسه ماندگار و تاریخی ۹ دی ۱۳۸۸ را در سراسر کشور به جریان انداخت که آثارش برای همیشه باقی است و سابقه خیانت فتنه‌گران از اذهان ملت ایران زدوده نخواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *