عوامل انسجام خانوده (۳)

اظهار علاقه و ابراز محبت
در روایت است که: «ان لاهل الجنه اربع علامات وجه منبسط و لسان لطیف و قلب رحیم و ید معطیه». مومن ۴ نشانه دارد: اول چهره گشاده است؛ این چهره گشاده هم نشانه الفت است هم نشانه مهر و محبت. زن و شوهر باید با وجه منبسط و چهره باز با هم برخورد کنند. زوج جوانى که با هم پیمان زناشویى می‏بندند معمولا بر مبناى علاقه درونى و عشق پاکى است که به یکدیگر دارند. اما آنچه در اسلام تاکید شده و بنیان خانواده را تقویت مى‏کند و محبت و الفت را میان زوج جوان افزایش مى‏دهد، اظهار و ابراز آن است. امام صادق‏ علیه‌السلام مى‏فرماید: «اذا احببت رجلاً فاخبره بذلک فانه اثبت للموده بینکما»؛ هرگاه شخصى را دوست داشتى، دوستى خود را به او اعلام کن؛ زیرا این عمل انس و الفت را بین شما پایدارتر می‌کند.
مشورت کردن
مشورت کردن، یکی از شیوه‌های پسندیده قرآنی است. این عمل موجب می‌شود تا انسان از افکار دیگران استفاده کند و از اندیشه‌ها و افکار جدیدی که خود به آن نرسیده، بهره گیرد.عقل‌ها مر عقل را یاری دهد مشورت ادراک و هشیاری دهدخداوند متعال در قرآن سوره‌ای را به همین نام اختصاص داده و بارها به مشورت با اهل فن سفارش کرده است. از جمله در سوره آل عمران می‌فرماید: «وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ». در کارهای خود با آنان مشورت کن. برای نمونه درباره امور خانه و خانواده، مشورت با همسر از امور پسندیده به شمار می‌آید. در روایتی آمده که پیامبر(ص) فرمود: «با زنانتان در امور مربوط به دخترانتان مشورت کنید.»رایزنی با همسر و فرزندان در امور خانواده علاوه بر حکمت فوق، نشانه علاقه و احترام به افکار دیگران و تلطیف فضای خانواده و در تقویت ارتباطات خانوادگی کاملا مؤثر است.
استقبال و بدرقه و دلجویی
خانواده برای انسان کانون آرامش و راحتی است. مرد و پدر خانواده که بیرون از منزل با انواع مشکلات درگیر است و با ناملایمات فراوانى برخورد مى‏کند، دوست دارد هنگام برگشتن ‏به خانه کسى از او دلجوئى کند، حرف دلش را بشنود و با سخنان آرامش‌بخش خود، مرهم دردهاى انباشته دل او باشد. دلش مى‏خواهد هنگامى که در منزل را باز مى‏کند، کسى با چهره‏اى گشادهلبى خندان و لحنى عاطفى از او استقبال کند و آنچه را در دست دارد، با تکریم از او تحویل بگیرد و آن کس جز همسر صالح و مهربان یا فرزندان دلسوز و قدرشناس او فرد دیگرى نخواهد بود. در این صورت چنین زن و افراد خانواده از دوستان خدا هستند و پاداش بزرگى خواهند داشت.
تهیه مخارج
مرد به عنوان مدیر خانواده، مسئولیت فراهم کردن وسایل مورد نیاز از قبیل خوراک و پوشاک و… اعضاى خانواده را بر عهده دارد. در این مورد اگر مرد با ایمان وظیفه خویش را درباره به دست آوردن روزى حلال و پاکیزه به خوبى‏ انجام دهد، مقامی بس بلند در پیشگاه خداوند متعال کسب خواهد کرد. او با این عمل خود علاوه بر ایفای نقش خود در مدیریت خانه، رضایت خداوند و همسر و فرزندانش را جلب می‌کند و در تقویت پیوند زناشویی و انسجام خانواده گام برمی‌دارد. در آیات قرآن این عمل پسندیده از شیوه‌های مردان خدا و پیامبران الهی محسوب می‌شود:در داستان سفر حضرت موسی به همراه خانواده‌اش به ناحیه مصر، قرآن می‌فرماید: موسی به خانواده‌اش گفت: اندکی صبر کنید که من آتشی می‌بینم؛ شاید شعله‌ای از آن را برای شما بیاورم یا به وسیله این آتش راه را پیدا کنم.
خدمت به خانواده و یاری رساندن به کدبانوی خانه، دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند، نیازهای زندگی را برطرف می‌سازد و به فرزندان نیز درس عشق و محبت و خدمتگزاری می‌آموزد. امام صادق(ع) فرمودند: «الکاد علی عیاله من حلال کالمجاهد فى سبیل ‏الله»؛ مرد تلاشگرى که براى تهیه روزى حلال و مشروع براى خانواده‏اش مى‏کوشد، مانند مجاهدى است که در راه خدا جهاد مى‏کند. امام رضا علیه‌السلام نیز فرمودند: کسى که از فضل و عنایت پروردگار به دنبال روزى حلال مى‏رود به اندازه‏اى که مخارج خانواده خود را تامین کند، از رزمنده‏اى که در راه خداوند متعال جهاد مى‏کند، پاداش افزون‌ترى دارد.از نمونه‌های بارز خدمت به خانواده که از وظایف شرعی مرد نیز محسوب می‌شود، تأمین مخارج خانواده از راه حلال است.
هدیه دادن
ابراز علاقه و محبت زن و شوهر به همدیگر راه‌های مختلفی دارد که یکی از زیباترین روش‌های آن هدیه دادن به یکدیگر است.
قرآن در مواردی از این شیوه مهرآور سخن گفته است و گاهی به آن ترغیب می‌کند و از هدیه مناسب مرد به زنی که می‌خواهد از آنان جدا شود، سخن گفته است. هدیه در جلب محبت تأثیر فراوان دارد. رسول خدا در روایتی می‌فرماید: مردی که داخل بازار شود و تحفه‌ای بخرد و به خانواده‌اش برساند ثوابش معادل با عمل کسی است که نیاز گروهی از مستمندان را رفع کرده باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *