یادداشت سردبیر:عوامل انسجام خانواده(۵)

پایبندی به احکام شرع مقدس

چگونه زندگی کنیم؟ نگاهمان به زندگی چگونه باشد؟ زندگی ایده آل کدام است؟ در فرهنگ ومعارف اسلامی زندگی ایده‌آل در عبودیت و بندگی خداوند است(ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) و عبودیت اطاعت کامل از امر و نهی و دستورات الهی و عمل کردن به آن‌ها است که موفقیت در کسب زندگی ایده‌آل را در پی خواهد داشت. انجام واجبات و ترک محرمات، رعایت حلال و حرام و پیروی از الگوهای دینی و همچنین توکل به خدای بزرگ و توسل به انبیاء و اولیاء الهی سبب تحکیم بنیاد خانواده می شود .

اسلام، اهل بیت پیغمبر اکرم را به عنوان نمونه ای کامل از خانواده برتر معرفی و صلاحیت الگویی آن را برای جهانیان امضا کرده است(لقد کان رسول الله اسوه حسنه). خداوند سبحان این خانواده را از هرگونه رجس و پلیدی مبرا دانسته است و لحظه لحظه زندگی این بزرگواران منطبق با احکام الهی بود(انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا). به همین جهت زندگی آنها الگوی جهانیان است. برخی دستورات شرعی در مورد خانواده از این قرار است:

 کراهت طلاق و پادش اخروی تحمّل مشکلات  خانواده

افراد خانواده متدین هر کدام به لحاظ حکمی که در مورد او وجود دارد،  با رعایت آن حکم،  خود به خود باعث استحکام و انسجام نهاد خانواده می گردد؛ مرد خانواده اگر برخورد نا مناسب یا امر دیگری که سبب کدورت می شود، از همسرش مشاهده کند فوراً تصمیم بر طلاق نمی گیرد؛ زیرا او به خوبی می داند که دستور اسلام در مورد طلاق این است: «ولا خلق الله شیئاً علی وجه الارض ابغض من الطّلاق»؛ پیامبر گرامی اسلام فرمود: خداوند چیزی را که نزد او منفور تر از طلاق در روی زمین باشد، حلال نکرده است. همچنین  به یاد دارد که آن حضرت فرمود: «انّ اللّه عزّ وجل یبغِضُ أو یلعَنُ کلّ ذوّاقٍ من الرّجال وکلّ ذوّاقه من النساء» “خداوند مردان و زنانی را که همواره برای تغییر ذائقه ازدواج می کنند، دشمن دارد یا از رحمت خود دور می گرداند.”

زن خانواده متدین نیز در مقابل نا ملایمات ناشی از رفتار مرد خانواده، فوراً سر نا سازگاری پیش نمی گیرد؛ زیرا او به این دستور دینی اعتقاد دارد: «من صبرت علی سؤ خلق زوجها أعطاها مثل (ثواب) آسیه بنت مزاحم»؛ به گفته رسول گرامی اسلام هر زنی در برابر بد اخلاقی شوهرش شکیبایی ورزد، خداوند همانند( ثواب آسیه همسر فرعون) به او عطا کند.

فرزندان این خانواده نیز به دستورات اکید اسلام نسبت به حقوق والدین که در متون دینی فراوان به چشم می خورد، آگاهی داشته و آن ها را باور دارند، بنا بر این به سوی امور نا هنجار که باعث اذیت والدین و احیاناً فروپاشی خانواده می گردد، گام بر نمی دارند.

حفظ عفت و حریم خانواده

پاسداری از حریم خانواده بر زن و مرد لازم است. داشتن عفت و حجاب نیز بر هر دو ضروری است. قرآن می فرماید: «به مردان مؤمن بگو چشمان خود را از نامحرم فرو بندند و دامن خود را از گناه باز دارند… و به زنان مؤمن نیز بگو چشمان خود را از نگاه های هوس آلود بازگیرند و دامن خود را از گناه حفظ کنند و زینت های خود را در مقابل نامحرمان نمایان نسازنداما حفظ عفت و رعایت حجاب در مورد زنان ویژگی های خاصی دارد که شایسته است آنان برای پاسداری از حریم خانواده ها حتماً در پوشش حجاب و عفاف باشند. از منظر آیات وحی حفظ حجاب برای زنان آنچنان اهمیت دارد که حتی نوع پوشش، آهنگ صدا، آرایش های او و نکات ریز دیگری نیز به صراحت در قرآن آمده است.

امام صادق فرمودبهترین زنان شما آن زنی است که چون با همسرش خلوت کند زره حیا را از خود دور سازد و چون از خلوت شوهرش بیرون آید زره حیا را بر تن کند و حجاب و عفت خود را که نشانه حیای اوست کاملا رعایت نمایدرسول خدا در مورد بانوان شایسته صفاتی را برشمرده که از جمله آنها آرایش برای همسر و پوشش کامل از دیگران است.ادامه دارد

 

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *