فروپاشی خانواده (۷)

یادداشت سردبیر

بی توجهی به حریم عفاف

دربسیاری از مواردی آنچه منجر به فروپاشی خانواده ها شده و می شود، نادیده گرفتن حریم های ناموسی است که از نگاه دین فلسفه خاص خود را دارد.وقتی حریم عفاف و حجاب دریده شد و حرمت عفت شکست اعتمادها مخدوش می شود و کدورتی که بدنبال دارد به بدبینی و سپس ایجاد فاصله و آرام آرام به گسست خانواده می انجامد.

دین، غریزه و روابط جنسی را خاستگاه بخش عمده خلافکاری ها در حیات اجتماعی می شناسد و تشکیل خانواده را عامل بازدارنده. قرآن زن و مرد را پوشش یکدیگر معرفی می کند: «هنّ لباس لکم و أنتم لباس لهنّ»(بقره/۱۸۷) و پیامبر (ص) ازدواج را زمینه پای بندی به نیمی از تعالیم دین و مجرد زیستن را زمینه ساز ابتلا به گناه می داند و بر ازدواج و تشکیل زندگی مشترک و همکاری در این زمینه تأکید بسیار دارد.

قرآن به منظور تأمین سلامت روابط جنسی، رعایت «عفت» (به معنای کنترل غریزه جنسی و مصون ماندن از روابط نامشروع) را پیشنهاد می کند و زن سالخورده و جوان بی بهره از امکانات ازدواج را به طور یکسان مخاطب خود می شناسد:

«و أن یستعففن خیرلهنّ» نور/۶۰

[زنان ناامید از زناشویی می توانند پوشش خود را کنار گذارند، ولی] عفت ورزیدن برای آنها بهتر است.

«و لیستعفف الذین لایجدون نکاحاً حتی یغنیهم الله» نور/۳۳

و کسانی که توان ازدواج ندارند عفت پیشه کنند تا خداوند بی نیازشان کند.

عفت زن بر حیا و آزرم استوار است که برای او امری طبیعی و ستودنی است و وسیله بالا رفتن موقعیت به حساب می آیدو عفت مرد را قرآن متکی بر حسّ امانت داری و غیرت مردانه می داند. قرآن درباره دختر شعیب که به قصد دعوت موسی، به سوی او می آمد، می گوید:

وقتی موسی(ع) به سوی خانه شعیب راه افتاد، به دختر شعیب پیشنهاد کرد که از پشت سر او حرکت کند و راه را به او بنمایاند، با این توجیه که دودمانش از پشت سر به زنان نمی نگرند، دختر شعیب این روش موسی(ع) را امانت داری قلمداد کرد:

«قالت إحداهما یا أبت استأجره إنّ خیر من استأجرت القوی الأمین» قصص/۲۶

یکی از آن دو گفت: پدر! او را استخدام کن که بهترین کس برای استخدام است، نیرومند و امانت دار می باشد.

قرآن عفت و پاکدامنی را با پیشنهاد رعایت حریم و یک سلسله پیشگیری ها می داند. خطوط اصلی حریم ناموسی عبارتند از:

  1. اجتناب مرد از نگاه متمرکز، نشان دادن اندام جنسی (با برهنه کردن یا لباس تنگ و نازک پوشیدن)، بی پروا سخن گفتن و رو به رو شدن با زن.
  2. پرهیز زن از نگاه متمرکز، نشان دادن اندام جنسی (با برهنه کردن یا پوشیدن لباس تنگ و نازک)، نمایاندن سر، گردن، سینه و زیورآلات، پای بر زمین کوبیدن، برهنه ساختن نمادهای زنانگی(نور/۳۱ـ۲۹) و سخن گفتن با ناز و کرشمه(احزاب/۳۲)و استفاده از بالاپوش جهت عفیف شناخته شدن و مصون ماندن از آزار [هوس رانان](احزاب/۵۹)

حریم گزیدن راهکاری است برای استحکام خانواده و ایجاد علاقمندی فزاینده میان زن و شوهر، چه آنکه با این تدبیر، مرد شتاب زده تر به ازدواج تن می دهد و ازخارج خانه زود هنگام تر به خانه بر می گردد، حریم نگهداشتن و رعایت حدود تعیین شده باعث افزایش علاقه و مهر و محبت گردیده، پایه های خانواده را مستحکم می کند واز فروپاشی پیشگیری می نماید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *