آلودگی هوا انسان را پرخاشگر می‌کند

زهرا نصیری

شاید یکی از راهکارهایی که بتوان معضل آلودگی هوا رادرکلانشهرهای ایران به حداقل رساند استفاده ازطرح پیاده راه کردن خیابان‌های تاریخی باشد. این طرح از آنجا قابل اهمیت است که می‌توان به وسیله آن حجم ورودی خودروها را به خیابان‌ها کاهش داد و از این رو با فرهنگ سازی استفاده از وسایل سبک وبدون آلایندگی را درشهر ها نهادینه کرد.

دوچرخه سواری در اصفهان

ازآنجا که اصفهان دردوران قدیم خیابان‌ها و معابرش مملو از دوچرخه سورانی بود که در هر کوی و برزن تردد داشتند و صدای زنگ دوچرخه‌ها هر دم به صدا درمی آمد تا پیاده راهان از سرراه کنار بروند و راه را برای عبورمرکب دوچرخه سوار باز کنند، اما امروزه دیگر خبری از آن صداهای با شور و حال نیست. امروز صدای گوش خراش ماشین‌هاست که جان ادمی را می‌آزارد و آن قدر تعداد این خودروها در شهرها زیاد شده است که مردم ضعف اعصاب گرفته‌اند! اینروزها تعداد افرادی که از شدت آلودگی هوا وآلودگی صوتی به عارضه‌های عصبی دچار می‌شوند کم نیست و هرروز برآماراین افراد افزوده می‌شود.

آلودگی هوا

کارشناسان حمل ونقل معتقدند زمانی که نسبت گازهای موجود در هوا به هم می‌خورد اصطلاحاً به آن آلودگی هوا می‌گوییم. به هم خوردن این نسبت ممکن است طبیعی یا مصنوعی (نتیجه فعالیت‌های انسانی) باشد. پزشکان نیز می گویند؛ دراثرقرار گرفتن درمعرض آلاینده‌ها نظم ژنتیکی بدن انسان به هم می‌خورد و انسان مستعد رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود. برخی از کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی نیز معتقدند آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی که متأثر ازهیاهوی های اجتماعی وزندگی بشر است امروزه انسان‌ها را با آمارهای فوق‌العاده سرطان و ام‌اس و بیماری‌های دیگر روبرو کرده است. علم جرم‌شناسی نیزدر رابطه با تأثیر آلودگی‌های صوتی وهوا برجسم انسان‌ها نظریه‌هایی بالاانگاردارد و عوارض بد اینگونه آلودگی‌ها را بر بشر این گونه تبیین می‌کند که گاز منو کسید کربن برروی قوه تشخیص مغز تأثیر گذاشته و هرچه میزان گاز منو کسید کربن موجود در هوا بیشتر باشد قوه تشخیص بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این علم همچنین افراد را از نظر جسمی، روانی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد واگر درهریک از این ابعاد خللی ایجاد شود زمینه بروز جرم در افراد افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان داده که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد به واسطه آلودگی‌های محیط زیست از مشکلات عاطفی و نقص رفتاری رنج می‌برند.

خودروهای تک سرنشین

آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان نشان می‌دهد که هم اکنون بیش از یکی میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو دراستان تردد دارند که بیش از ۶۵ درصد این خودروها تک سرنشین بوده وو ۲۰ درصد خودروها نیز ۲ سرنشین هستند. این آمارها همچنین از استفاده مردم اصفهان از ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی حکایت دارد ونشان می‌دهد که به میزان قابل توجهی خودروهای تک سرنشین درآلودگی هوای اصفهان نقش دارند. اما آنچه در این یادداشت مدنظر است این است که مردم بایستی با استفاده ازوسایل نقلیه عمومی و همچنین استفاده از دوچرخه به کاهش آلودگی‌های کلان‌شهرها وبخصوص شهر صنعتی اصفهان که همواره در معرض آلودگی‌ها قرار دارد کمک کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *