تشریح مهم‌ترین اقدامات شهرداری در ۳ سال اخیر

مسعود منتظری شهردار نجف آباد در جمع خبرنگاران با تقدیر از همراهی و همکاری ویژه شورای شهر دوره چهارم با شهرداری در مسیر برنامه ریزی و اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری متنوع، به تشریح مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این مدت پرداخت.

تصویب خط جدید قطار شهری نجف آباد

با وجود اخذ مصوبات قانونی مورد نیاز، مسیر اولیه پیشنهادی برای قطار شهری نجف آباد به اصفهان دارای مشکلاتی بود که به منظور رفع آن‌ها اصلاحیه‌ای تهیه و ارائه شد. طی این اصلاحیه مشکلاتی مانند محدودیت در آزادسازی زمین‌های حریم خط و دپوی مبداء، نیاز به تغییر خط در چندین نقطه، وابستگی به اجرای قطار شهری فولادشهر و بهارستان، دسترسی نداشتن استفاده کنندگان به مرکز اصفهان و نبود ایستگاه‌ها مناسب برطرف شد.

البته انجام این کار نیازمند پیگیری، رایزنی، اخذ مجوزات مختلف و تشکیل جلسات سنگین و متعدد در سطح شهرستان، استان و کشور بود که این روند در آینده نیز جهت رسیدن پروژه به مرحله کلنگ زنی ادامه خواهد داشت.

بازگشت ۱۱۰۰ هکتار از زمین‌های نجف آباد

مساحتی بالغ بر ۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان نجف آباد در محدوده شهر جوزدان با مشکلات خاصی از نظر مالکیت با شرکت عمران فولادشهر مواجه شده بود که این موضوع با به روز رسانی طرح جامع شهری و تصویب مراجع قانونی، اخیراً بر طرف شده و از این میزان حدود ۱۱۰۰ هکتار به عنوان حریم شهر نجف آباد شناسایی گردیده است.

شهرداری و شورای شهر دوره چهارم تلاش دارند طرح جابه جایی مشاغل مزاحم شهری را در سطح ۲۸۰ هکتار از این اراضی عملیاتی کنند.

به روز رسانی طرح‌های جامع و تفصیلی پس از ۲۰ سال

آخرین طرح جامع شهری نجف آباد مصوب سال ۷۵ بود و علی رغم روال معمول در خصوص به روز رسانی هر ۱۰ سال آن، طی سال‌های گذشته اقدام خاصی در این مورد انجام نگرفته بود و همین امر مشکلات شهروندان در ساخت و سازهای مختلف و همچنین معضلات مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های زیرساختی را افزایش داده بود.

به منظور برطرف کردن چنین محدودیت‌هایی، با صرف وقت و انرژی زیاد طرح جامع شهری جدید نجف آباد در حال حاضر به تصویب رسیده و با تعیین پیمانکار مورد نیاز برای تکمیل مطالعات طرح تفصیلی، این طرح نیز پس از حدود ۱۴ سال با شرایط جدید منطبق خواهد شد.

شروع ساخت بزرگترین کشتارگاه صنعتی غرب استان

به دنبال گذشت چندین دهه از فعالیت کشتارگاه فعلی نجف آباد که به دلیل فرسودگی بیش از حد با مشکلات خاص و متعددی مواجه شده، برنامه ریزی جهت تأمین بودجه و شروع مراحل ساخت کشتارگاه جدید در این دوره شروع گردید که در حال حاضر با کمک اعتبارات تخصیصی دفتر مقام معظم رهبری، پروژه در اولین فاز خود بیش از ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.

سازه فلزی این مجموعه نیز در شهرک صنعتی شماره ۲ نجف آباد مراحل ساخت خود را می‌گذراند که به محض تکمیل بر روی فونداسیون و زیرساخت‌های ایجاد شده نصب خواهد شد.

ایجاد ساختمان ۵ طبقه حمل و نقل با زیربنای ۵ هزار متر مربع

با توجه به نیاز موجود جهت تجمیع زیرمجموعه‌های مختلف سیستم حمل و نقل و به دنبال تخصیص بخشی از بودجه‌های لازم از محل اعتبارات عمرانی دفتر مقام معظم رهبری، ساخت، تکمیل و تجهیز ساختمان حمل و نقل شهرداری در محل ترمینال مسافربری شروع شده که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، شاهد بهره برداری از آن تا پایان سال جاری خواهیم بود.

در این مجموعه ایجاد اولین گالری شهر و فضایی ویژه دوربین‌های کنترل ترافیک هم پیش بینی شده که بهره برداری از آن‌ها بخش قابل توجهی از کمبودهای شهر در این خصوص را برطرف خواهد کرد.

گسترش دوربین‌های نظارت تصویری

به دنبال بهره برداری از دوربین‌های کنترل ترافیک در ۱۰ نقطه پرتردد شهر، با برنامه ریزی صورت گرفته تعداد ۲۲ نقطه جدید نیز تا اواسط اسفند ماه به محدوده تحت کنترل اضافه خواهند شد که این امر به برقراری هر چه بهتر نظم، امنیت، روانی ترافیک، سهولت تردد خودروهای آتش نشانی و اورژانس به عنوان یکی از زیرساخت‌های شهرهای توسعه یافته کمک خواهد کرد.

اتمام اولین فاز پارک ۵۵ هکتاری کوهسار

به دنبال برنامه ریزی‌های گسترده صورت گرفته، اولین فاز پارک ۵۵ هکتاری کوهسار نجف آباد تا پایان سال جاری با پیش بینی زیرساخت‌های متعدد و متنوع مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که این موضوع نقش مهمی در افزایش سرانه فضای سبز و دسترسی شهروندان و مسافران به محیطی مناسب جهت تفریح در شمال شهر نجف آ باد خواهد داشت.

ادامه پروژه ۱۲ میلیاردی تقاطع غیر هم سطح شهیدان حجتی

به دلیل اهمیت ساماندهی ورودی جنوبی شهر نجف آباد و کاهش تصادفات رانندگی در این نقطه پر تردد، اجرای پروژه تقاطع غیر هم سطح شهیدان حجتی از چندین ماه قبل با پیش بینی اعتبار نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان آغاز شده که در همین مدت کار با جابه جایی زیرساخت‌های متعدد شرکت‌های خدمات رسان و زیرساخت‌های بعضاً استانی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

ساماندهی ورودی غربی نجف آباد

طراحی و ساخت میدان نجف اشرف در ورودی غرب این شهر که همزمان با ساماندهی محدوده پس از پل روگذر تیران تا پس از ورودی اصلی منطقه چهار همراه خواهد بود، یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهری نجف آباد محسوب می‌شود که در حال حاضر پیمانکار آن تعیین و فاز مطالعاتی، آزادسازی حریم و تهیه نقشه‌ها را شروع کرده است.

تزریق ۱۲۰ لیتر در ثانیه پساب به فضای سبز

به دنبال همکاری و تعامل سازنده شهرداری در پروژه بزرگ اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و با رایزنی‌های صورت گرفته توسط نماینده مردم در مجلس و دیگر مسئولان شهرستان، ۱۲۰ لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب نجف آباد برای بازه زمانی ۳۰ ساله با ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان به آبیاری فضای سبز شهر اختصاص پیدا کرده است.

برای اجرای شبکه انتقال و تزریق این میزان پساب، بودجه‌ای در حدود ۵ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با خرید بیست میلیون تومان تجهیزات و آموزش دو نیروی متخصص، کار با حدود دو میلیارد تومان به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است.

ایجاد باغ گل‌ها در نجف آباد

در راستای ایجاد، توسعه و تقویت جاذبه‌های گردشگری نجف آباد، شهرداری در سال جاری احداث اولین باغ گل‌های این شهر را با پیش بینی کاربری آموزشی و تفریحی در انتهای محور تفریحی بوستان زندگی شروع کرده که با بهره برداری از آن امکان استفاده تمامی اقشار جامعه از فضایی مطلوب در کل ایام سال فراهم خواهد شد.

میزبانی نجف آباد از دومین موزه خصوصی کشور

به دنبال اظهار علاقه مندی یکی از موزه داران خصوصی کشور جهت ایجاد دومین مجموعه خود در یکی از فضاهای تاریخی شهر نجف آباد، با اخذ مجوزات لازم از دستگاه‌های مسئول این موضوع به زودی عملیاتی خواهد شد تا جاذبه‌ای دیگر برای گردشگران و مسافران نوروزی در این شهر آماده بازدید شود.

ساخت بنگاه میوه و تره بار با مشارکت بخش خصوصی

به دنبال مشکلات خاص بنگاه میوه و تره بار فعلی نجف آباد، ساخت مجموعه‌ای جدید در زمینی به مساحت ۶۲ هزار متر مربع و مشارکت بخش خصوصی از سال گذشته شروع شده که با لحاظ کردن تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز، این پروژه به زودی مورد بهره برداری رسمی قرار گرفته و می‌تواند خود را به عنوان یکی از قطب‌های مهم غرب استان در زمینه توزیع میوه و تره بار مطرح کند.

ایجاد اولین باغ موزه نجف آباد

با توجه به اهمیت شناخت تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد و توسعه جاذبه‌های گردشگری، طراحی و ساخت اولین باغ موزه شهر نجف آباد توسط نیروهای معاونت فنی و عمرانی شهرداری در نزدیکی میدان شهدا آغاز شده که اولین فاز این مجموعه چهار فازی تا پایان سال جاری بهره برداری خواهد شد.

ساخت زورخانه در پارک لاله

با تصویب شورای شهر و در راستای توسعه زیرساخت‌های ورزشی مورد نیاز، احداث زورخانه مجهزی در فضای بدون استفاده پارک لاله شروع شده که با تکمیل و تجهیز آن تمامی اقشار مردم می‌توانند در کنار استفاده از زیرساخت‌های تفریحی پارک، از تماشای ورزشی باستانی و فرهنگی نیز لذت ببرند.

تکمیل رینگ‌های ترافیکی نجف آباد

با توجه به اهمیت تکمیل رینگ‌های ترافیکی در نقاط مختلف شهر به منظور توزیع ترافیک مرکز شهر و تنفس کردن بافت مرکزی نجف آباد، تکمیل و توسعه این معابر نیز در سال‌های اخیر به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته که تعریض خیابان‌های شریعتی، آیت، اسرافیلیان در کنار ادامه خیابان شهدا، بلوار فجر و احداث خیابان چناران در همین راستا صورت گرفته است.

ساخت اولین شهربازی سرپوشیده نجف آباد

در ادامه تاکید شهرداری بر استفاده از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی جهت توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز شهروندان، احداث اولین شهربازی سرپوشیده شهر با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در کنار پارک کوهستان شروع شده است.

احداث بوستان خدمت در انتهای طالقانی

با تکمیل اولین فاز بوستان خدمت در انتهای بلوار طالقانی نجف آباد، علاوه بر احیاء یک فضای سبز بدون استفاده و رها شده، محیطی مناسب و امن نیز جهت تفریح و استراحت شهروندان و به خصوص گردشگران فراهم شده که مسیر دسترسی مناسب از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

ادامه نهضت آسفالت معابر در سال جاری

در ادامه آسفالت معابر فرعی و اصلی که علی رغم فعالیت گسترده شرکت‌های خدمات رسان به ویژه آب و فاضلاب با حجم قابل توجهی در چند سال اخیر ادامه داشته، با تصویب شورای شهر در سال آینده نیز بیش از ۸ میلیارد تومان جهت این موضوع اختصاص پیدا خواهد کرد.

استقبال ویژه از بهار

به دنبال مجموعه اقدامات نوروزی شهرداری در سال‌های اخیر و رونمایی از المان‌های دائم و موقت متعدد، این موضوع با استقبال بسیار خوب شهروندان و حتی مسافران نوروزی مواجه شده است. در همین راستا امسال نیز شهرداری علاوه بر ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده برای گرامیداشت ۵ اسفند، اقدامات خاصی را هم برای ایام نوروز در نظر گرفته است.

محوریت شهرداری در تجلیل از فرهیختگان نجف آباد

شهرداری دومین فصل تجلیل از فرهیختگان ماندگار شهر نجف آباد را با محوریت اساتیدی مانند منوچهر غیوری و احمد احمدی دارنده نشان درجه یک هنری کشور در رشته موسیقی و خوشنویسی برگزار کرد. اولین فصل به مرحوم پروفسور ابراهیم اسرافیلیان اختصاص داشت.

کار فرهنگی ویژه در تابلوهای فرهنگ شهروندی

تهیه، جانمایی و نصب بیش از ۵۰ تابلوی دو رو جهت پرداختن به موضوعات مرتبط با فرهنگ شهروندی از دیگر اقدامات شهرداری در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که با استقبال بسیار خوب مردم و دیده شدن بازخوردهای مناسب نیز مواجه شده است.

برپایی مجموعه نشست‌های زندگی به سبک بهشت

در راستای تقویت بنیان‌های فرهنگی و اعتقادی اقشار مختلف و کاهش آسیب‌های اجتماعی موجود، شهرداری با محوریت سازمان رفاهی تفریحی خود از حدود دو سال پیش برگزاری سلسله نشست‌های زندگی به سبک بهشت را در دستور کار قرار داده که تا پایان سال جاری پنجاهمین سری آن برگزار خواهد شد.

ایجاد اولین موزه مردم شناسی شهر

با خرید، بازسازی و تجهیز خانه تاریخی نوریان، اولین موزه مردم شناسی شهر نجف آباد با همت شهرداری افتتاح شده که این مجموعه در طول سال نیز میزبانی از ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی را عهده دار می‌شود.

احیاء مکتب خانه علوم در خانه نوریان

با افتتاح رسمی خانه تاریخی نوریان به عنوان دومین جاذبه تاریخی بهسازی شده در دوره اخیر مدیریت شهرداری، این فضا به تدریج برای استفاده به عنوان اولین مکتب خانه علوم شهر آماده می‌شود. قرار است با اضافه شدن تجهیزات خاص آموزشی و علمی، این فضا به عنوان مجموعه‌ای منحصر به فرد مورد استفاده دانش آموزان، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه قرار گیرد.

افتتاح «کندو» و «شکوفه»

با توجه به اهمیت پرورش کودکان در ابعاد مختلف و نقش بازی‌های فکری در این زمینه، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری ایجاد و تجهیز رستوران بازی‌های فکری کندو و خانه شکوفه را با لحاظ کردن زیرساخت‌های مختلف در دستور کار قرار داده به طوری که در حال حاضر این مجموعه‌ها با استقبال بسیار خوب اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان مواجه شده‌اند.

زیباسازی محیط شهری

همزمان با اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی در سطح مناطق پنج گانه، رفع برخی نازیبایی‌ها و اجرای دیوار نگاره‌ها در نقاط مختلف شهر هم در دستور کار قرار گرفته که در آن المان‌های مرتبط با فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهر نیز به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مرور عملکرد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر نجف آباد

مجتبی گودرزی رئیس چهارمین سال فعالیت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر نجف آباد در جمع خبرنگاران به تشریح مهم‌ترین بخش‌های عملکرد این مجموعه در سال‌های اخیر پرداخت.

۱۴۷۲ مصوبه در ۲۷۸ جلسه

شورای چهارم تا کنون دویست و هفتاد و هشت جلسه رسمی را برگزار کرده که ماحصل آن تصویب هزار و ۴۷۲ مصوبه در موضوعات مختلف همچون بودجه سالیانه شهرداری، سازمان‌های زیر مجموعه، اصلاح و تفریق بودجه و توافقات صورت گرفته با شهروندان بوده است.

البته به این آمار بایستی جلساتی که به صورت غیر رسمی با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی، مجموعه‌های مردم نهاد و دیگر اقشار تشکیل می‌شود را نیز اضافه کرد.

ورود و خروج سالیانه ۳۴۰۰ نامه

دبیرخانه شورای اسلامی شهر دوره چهارم که تمامی ایام هفته به جز روزهای تعطیل تا ساعت ۲ و نیم عصر به امورات مراجعین خود رسیدگی می‌کند، هر سال به طور متوسط به ۱۷۰۰ نامه وارده رسیدگی کرده و همین تعداد مکاتبه را با دستگاه‌های اجرایی مختلف در مسیر کاهش مشکلات شهروندان انجام می‌دهد.

برگزاری ۳۵۰ جلسه کمیسیون‌های سه گانه

با توجه به نیاز موجود جهت رسیدگی تخصصی به موضوعات مرتبط با مسائل شهری، کمیسیون‌های فرهنگی و عمرانی شورای شهر در این مدت هر کدام ۱۴۰ جلسه تشکیل داده‌اند و کمیسیون بودجه نیز با برپایی ۷۰ جلسه پیگیر مسائل مرتبط بوده است.

برگزاری ۱۸ جلسه شورای نام گذاری در کنار ۵ نشست ویژه بررسی پروژه فاضلاب از دیگر بخش‌های عملکرد پارلمان شهری محسوب می‌شود.

پاسخگویی شورا به مردم

با برنامه ریزی صورت گرفته که جزئیات آن نیز از طریق شیوه‌های مختلف اعلام شده، اعضای شورای شهر روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته پاسخگوی مسائل و مشکلات مطرح شده شهروندان هستند.

علاوه بر این بیشتر مصوبات این مجموعه نیز از طریق پایگاه اطلاع رسانی شهرداری و شورای اسلامی شهر در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد.

شهرداری در خط اول خدمت رسانی است

مجموعه شهرداری‌ها در سال‌های اخیر از یک ارگان صرفاً خدماتی به ارائه دهنده خدمات متنوع فرهنگی، خدمات و اجتماعی تبدیل شده‌اند که این امر به نوعی آن را در خط مقدم اجرای فعالیت‌های مورد نیاز شهروندان قرار می‌دهد.

شهرداری به عنوان مجموعه‌ای که اکثر شهروندان از اولین سال‌های تولد تا پایان حیات خود با آن سر و کار دارند، دارای یکی از شفاف‌ترین عملکردهای مالی در مقایسه با دیگر ارگان‌ها نیز هست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *