دستاوردهای معجزه قرن از دیدگاه امام خمینی قدس سره

در شماره های قبل و از ۱۳  تا ۱۷ بهمن ماه به مناسبت آغاز سی و نهمین بهار آزادی به اجمال و اختصار به چند دستاورد انقلاب اسلامی اشاره کردیم در این شماره همین موضوع را از نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی قدس سره بررسی می کنیم حضرت امام (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در فاصله زمانی پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا قبل از رحلت در خرداد ۱۳۶۸،  برخی از دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در سخنرانی، صدور پیام و یا بیانیه هایشان اشاره فرموده‌اند.اولین نکته ای که امام از آن بعنوان دستاورد مهم انقلاب اسلامی بیان فرموده اند احیای اسلام ناب محمدی (ص) و منزوی ساختن اسلام آمریکایی است از دیدگاه حضرت امام (ره)، انقلاب اسلامی توانست اسلام واقعی و ناب محمدی را زنده کند و قدرت و عظمت اسلام را به رخ جهانیان بکشاند و به نمایش بگذارد. اسلام سیاسی ، همان پیزی که شهید مدرس گفت: سیاست ما عین دیانت ماست، با انقلاب اسلامی تجدید حیات نمود و جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی مبتنی بر همین نگرش از دین در ایران استقرار پیدا کرد. در پرتو این تجدید حیات اسلام ناب، ولایت فقیه به عنوان مدل حکومت اسلامی در دوران غیبت مورد توجه قرار گرفت و با تشکیل حکومت دینی، اسلام و شعائر دینی احیا شد. نماز جمعه و حج ابراهیمی و برپایی مراسم‌های دینی و معنوی به مناسبت‌های مختلف با برخورداری از روح اسلامی نمونه‌هایی از این زنده کردن شعائر است. امام(ره) می فرمایند: منت خدای تبارک و تعالی را که شما جوانان برومند از هر کجا هستید توجه به اسلام کردید و اسلام را در این عصر، در این عصر ظلمانی، در این عصری که همه ارزش‌ها به باد رفته بود، اسلام را زنده کردید. (صحیفه نور، ج ۶، ص ۹۰) ونیز فرمودند:یکی از برکات این نهضت و انقلاب همین اقامه نماز جمعه است. (صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۵۳) و به حق نماز جمعه یکی از پایگاههای مهم بصیرتی انقلاب اسلامی به حساب می آید و برکاتش غیر قابل انکار است. و در جایی دیگر فرمودند:

انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت – ارواحنا فداء – است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. (صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۰۸)

از طرفی حضرت امام خمینی قدس سره  ایجاد تحول روحی، معنوی و اخلاقی در مردم ایران را بعنوان یک دستاورد مهم قلمداد می نمایند.بیان این نکته لازم است که جامعه ایرانی در دوران قبل از انقلاب، یک جامعه مأیوس، سرخورده، سردرگم و خودباخته بود. این وضعیت در جامعه ایرانی، ریشه در دوران قاجار و شکست‌های ایران از روس، ناکامی در عرصه مشروطه و سیطره روزافزون قدرت‌های خارجی بر کشور ایران به‌ویژه در دوران ۵۷ ساله رژیم منحوس پهلوی داشت. ملت ایران در پرتو انقلاب اسلامی جان تازه‌ای گرفت و به دوران سیه‌روزی، سرسپردگی و عدم اعتماد به خود پایان داد. انقلاب تحولات روحی عظیمی در ملت ایران ایجاد کرد. این دستاوردها در فرمایش حضرت امام (ره) اینگونه بیان شده است:

یکی از برکات این نهضت، قضیه تحول روحی جامعه ما هست، که من مکرر این را گفته‌ام که این تحول روحی که در ایران پیدا شده است و این نهضت توانست این تحول روحی را ایجاد کند به خواست خدای تبارک و تعالی، از این پیروزی که نصیب ما شده است و دست اجانب را کوتاه کردیم و دست خیانت‌کارها را، اهمیتش بیش‌تر است. این تحولات روحی به این زودی برای یک شخصیت هم حاصل نمی‌شود تا برسد به سرتاسر یک کشور. (صحیفه نور، ج ۸، ص ۱۵)

الحمدلله تحول بزرگی در ملت ما پدید آمده است و این جوان‌ها که به عشرتکده‌ها و فساد و فحشا کشیده می‌شدند، الان به جبهه‌ها رفت و برای اسلام و مملکت پیروزی و افتخار می‌آفرینند و ما در برابر آنان مسئولیم. هیچ انقلابی تاکنون صورت نگرفته است که دو سه سال این‌قدر نتیجه داده باشد. (صحیفه نور، ج ۸، ص ۵۴)

آن چیزی که به ملت ما خدای تبارک و تعالی عنایت فرموده است بسیار است، از آن جمله نجات از انحطاط فرهنگی و اخلاقی و وصول به مراتبی از مراتب اخلاق و فرهنگ و پیروزی در جبهه‌ها و بالاتر از آن پیروزی بر نفس که برای جوان‌های ما در قشر وسیعی حاصل شده است. (صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۲۱۴)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *