سفر به سامان

آیدین بهاری

شهرستان سامان یکی از مقاصد مهم گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است. سامان با جاذبه‌های طبیعی فراوان هر ساله میزبان بیش از ۱ میلیون گردشگر است. به جز جاذبه‌های طبیعی زیبا سامان محل قرار گیری پل‌های معروف منطقه چهارمحال و بختیاری است که شاید معروف‌ترین آن پل زمانخان باشد.

پل تاریخی زمانخان

مهم‌ترین این پل‌های تاریخی پل تاریخی “زمانخان” است و یکی از بی نظیر ترین جاذبه‌های دیدنی شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی به شماره ۱۷۴۴ ثبت شده است و در فاصله ۲۹ کیلومتری شمال شهرکرد و ۵ کیلومتری شهر سامان واقع شده که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. ساختمان این پل در دوره صفویه در زمان یکی از روسای طوایف قشقایی به نام زمانخان احداث شده است. این پل را بروی رودخانه زاینده‌رود بصورت دو دهنه طاق قوسی به طول ۲۲ متر و به عرض پنج متر و به ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجری قمری بنا گذاشته شده است. دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی زیبا و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است. جاده آسفالته، واحدهای اقامتی و پذیرایی (هتل گلهای سامان و مجتمع توریستی) پارکینگ، سکوی نشیمن، تجهیزات برای بازی کودکان، فضای سبزو سرویس بهداشتی و فاصله دو کیلومتری تا پمپ بنزین از امکانات و تسهیلات موجود در این کانون گردشگری است.

روستای سوادجان

سوادجان از روستاهای قدیمی استان چهارمحال و بختیاری است، که تاریخ شکل‌گیری آن به اوایل دوره صفوی مربوط می‌شود. روستای گردشگری سوادجان از سطح دریایک هزار و ۹۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و در زمستان، سرد و خشک است. عمده‌ترین جاذبه‌های طبیعی این روستا در تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش اطراف آن است.

روستای یاسه چاه

روستای یاسه چاه در ۶۰ کیلومتری نجف آباد اصفهان و ۵۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. بافت این روستا از خشت متعلق به دوره صفویه است. ارتفاع روستای یاسه چاه از سطح دریا یک هزار و ۹۰۹ متر است و آب و هوای آن در فصل‌های بهار و تابستان، ملایم و مطبوع و در زمستان‌ها، نسبتاً سرد است. رودخانه پرآب زاینده رود در شرق روستا جریان دارد.

پل کاهکش

پل کاهکش یکی از پل‌های گردشگری واقع در روستای کاهکش شهرستان سامان است که در ۲۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. این روستا در حاشیه رودخانه زاینده رود قرار گرفته و جمعیتی حدود هزار نفر در آن ساکن هستند. همسایگان این روستا روستاهای شوراب صغیر، چم نار و چم خرم است که دارای باغات گسترده هلو و بادام هستند. مردم در این روستا به کار باغداری، کشاورزی و دامداری مشغولند و از مهمترین محصولات آن‌ها می‌توان به گردو، بادام، هلو، گندم و جو اشاره کرد.

در کنار این جاذبه‌ها سامان دارای شش بنای با ارزش تاریخی شامل مسجد جامع، حمام قدیمی ملأ رحیم، حمام بالا ده، مسجد ابوالفضل، مقبره دهقان سامانی، مسجد و حسینیه آل محمد (ص) است که این شهر را تبدیل به یکی از شهرهای مهم گردشگری چهارمحال و بختیاری کرده است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *