حرکت به سمت خدمات الکترونیک

مدیر روابط عمومی شهرداری اصفهان در گفت و گو با کیمیای وطن عنوان کرد:

حرکت به سمت خدمات الکترونیک

پروانه شریفی

روابط عمومی‌ها به دلیل جایگاه راهبردی زیربنایی خود می‌توانند سازمان‌های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک سازمانی است که هیچ گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد. حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی‌هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق و اثربخش نخواهد بود. یکی از از این موارد مجموعه روابط عمومی شهرداری اصفهان با مدیریت هادی نباتی نژاد است.

اهمیت روابط عمومی برای مدیر موفق چیست؟

چیزی که در حال حاضر با گسترش رسانه‌های نوین ثابت شده است، این است که مدیران بیشتر به روابط عمومی‌ها اهمیت می‌دهند چون که تمامی زحمات دستگاه و سحبت های مردم با مسئولین توسط روابط عمومی منتقل می‌شد. در شرایط موجود اکثر مدیران به این نتیجه رسیدند که جایگاه روابط عمومی در امید آفرینی به مردم نقش بسزایی دارد. این را در نحوه عملکرد دستگاه‌ها به وضوح می‌تواند مشاهده کرد. در شهرداری چون با اکثر مخاطبان در اتباط هست، استفاده از فناوری‌های روز به همراه ارتباط دائمی به مردم و برنامه ریزی مناسب می‌تواند از علل موفقیت مدیران روابط عمومی شهرداری‌ها باشد.

روابط عمومی چقدر در رسیدن به شهر الکترونیک فعالیت دارد؟

در ابتدا روابط عمومی خودش باید به این سمت رفته و الکترونیک شده باشد. ما در شهرداری به این سمت رفته‌ایم و با ظرفیت نرم افزاری و خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که داریم کار را بیشتر پیش می‌بریم. همچنین در بسترهایی که داریم مردم را به این سمت تشویق می‌کنیم و اکثر اطلاع رسانی ما در فضای مجازی است. به ندرت می‌خواهیم مردم خدمات خود را الکترونیک پیش ببرند. در حال حاضر در شهرداری اصفهان ۸۵ خدمت به صورت الکترونیک انجام می‌شود. این خدمات در حوزه‌های مختلف هستند که هر سال بر این تعداد افزوده می‌شود. در اطلاع رسانی این خدمات روابط عمومی نقش بسزایی دارد.

تعریف شما از دانش محوری چیست؟ این مقوله در روابط عمومی چه کاربردی دارد؟

دانش محوری در شهر اصفهان باید جز اولویت‌های هر کسی باشد که می‌خواهد کار اجرایی انجام بدهد. سعی کردیم با بکارگیری افراد متخصص و مشاورین خوب، مباحث را در زمینه‌های علمی مورد توجه قرار بدهیم. در اکثر رسانه‌ها مشاورین مختلفی را گذاشتیم و از حضور آن‌ها استفاده می‌کنیم تا بار علمی و تخصصی مجموعه‌های خودمان را بالا ببریم. یکی ازکارهای مهم برای ما استفاده از فناوری‌های نوین و خلاقیت و نوآوری است.

شهرداری اصفهان در حوزه‌های مختلفی از جمله ورزش و سلامت وارد شده است. آیا نقصی و احساس نیازی در این زمینه‌ها وجود داشته است؟

بخش‌های مختلف شهرداری با مردم سر و کار دارد. پس نیاز است در موضوعات خاصی هم ورود پیدا کنیم. شاید این سؤال در مورد اکثر کارها پیش میاد که یکی از آن‌ها در مورد سازمان ورزش شهرداری است که آیا اداره ورزش و جوانان کم کاری کرده است؟ به این دید نباید به این موضوعات نگاه کرد. در موضوعات خاصی باید دست به دست هم داد و پتانسیل بیشتری خرج کرد تا موضوعاتی که در شهر اولویت دارند مقداری فضای بهتری به خود بگیرد. در حوزه سلامت هر چه کار بکنیم باز هم کم است. ما در شهرداری بیشتر به موضوعاتی می‌پردازیم که بیشتر به موضوعات شهری نزدیک است. وقتی سلامت جسمانی و روحی زیاد باشد قطعاً در شهر تأثیر خودش را می‌گذارد.

فکر می‌کنید شفافیت لازم در مجموعه شهرداری اصفهان صورت گرفته است؟

قضاوت این کار با مردم است ولی من فکر می‌کنم در یک سال و نیم که گذشت، فضای شفاف سازی را خیلی دنبال کردیم. در مجموعه روابط عمومی با ظرفیت‌هایی که در اختیار مدیران گذاشتیم سعی کردیم شاف سازی بهتری صورت بگیرد و مردم با مسئولین شهرداری چهره به چره صحبت کنند. طرح نهضت پاسخگویی هم یکی از مواردی است که در امر شفاف سازی صورت گرفت.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *