تلاشی برای اسلامیت واقعی (قسمت سوم)

محمدجوادقاسمی

انتخابات

تلاشی برای اسلامیت واقعی (قسمت سوم)

با نگاهی به  شیوه های مقابله با جنگ نرم به این نتیجه می رسیم که لازمه اجرایی کردن بسیاری  از آن ها، قدرت و اقتدار و امکانات و ابزار دولتی است. مقابله به مثل و به کار گیری ابزارهای مشابه دشمن، حضور در فضای مجازی برای مقابله، گسترش نیکی ها در مقابل ولنگاری فرهنگی و اغلب راه کارهای مقابله به یک دولت اسلامی و کارآمد نیاز دارد.  اگر چه تا کنون برخی از کارگزاران نظام اسلامی کم و بیش به این امر پرداخته اند؛ اما برخی از آن ها به  وجود جنگ نرم معتقد نبوده  و عقیده ای به مقابله با آن نداشته اند و چه بسا خود به عاملی مستقیم برای جنگ نرم دشمن تبدیل شده اند. مانند آنچه وزیر فرهنگ در دولت اصلاحات و برخی دیگر انجام دادند.

از دیدگاه قرآن مردم همه باید باهم  به اقامه قسط و عدل قیام کنند(حدید:۲۵).  گروه ویژه ای برای دعوت به خوبی ها و نهی از بدی ها معیّن شوند(آل عمران: ۱۰۴). این دستورات  به تشکیلات حکومتی و کارگزارانی معتقد نیاز مند است.

از دیدگاه امیرمؤمنان علیه السلام جلوی ظلم و تباهی را انسان های ذلیل نمی توانند بگیرند و حق  را از دشمنان جز با قدرت و جدّیت نمی توان گرفت. «لایمنع الضیم الذلیل و لا یدرک الحق الا بالجد ».

بر این اساس مردم در هر انتخاباتی باید چشم انداز تشکیل تمدن نوین اسلامی را مد نظر داشته و افرادی را انتخاب نمایند که در راستای تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام تلاش کنند.

مقام معظم رهبری در بیاناتی برای دولت مردان فرمودند: «انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی و بعد کشور اسلامی. اگر دولت ما اسلامی شد، آن وقت کشورمان اسلامی خواهد شد…تحقق این واقعیت‌ها در زندگی مردم، مردان و عناصر مؤمن و معتقد به خودش را – که دارای صفات و خصوصیات لازم هم باشند – می طلبد؛ این می شود دولت اسلامی.

سپس فرمودند:«معنای شعار دولت اسلامی این است که ما می خواهیم اعمال فردی، رفتار با مردم، رفتار بین خودمان، و رفتار با نظام های بین‌المللی و نظام سلطه‌ی امروز جهانی را به معیارها و ضوابط اسلامی نزدیکتر کنیم… محتوا را باید اسلامی کرد. اگر می خواهیم حقیقتاً اسلامی شویم، باید در نحوه‌ی مدیریتمان تحول ایجاد کنیم (۸/۶/۸۴).

در باره نقش دولت اسلامی فرمودند:

«دولت اسلامی است که کشور اسلامی به وجود می آورد. وقتی کشور اسلامی پدید آمد، تمدن اسلامی به وجود خواهد آمد؛ آن وقت فرهنگ اسلامی فضای عمومی بشریت را فرا خواهد گرفت. این ها همه‌اش با مراقبت و با تقوا عملی است؛ تقوای فردی و تقوای جماعت و امت .  امت اسلامی هم اگر با تقوا بود، می تواند در راه‌های دشوار حرکت کند؛ مشکلات در مقابل او زانو می زنند؛ او در مقابل مشکلات  زانو نمی زند. به این جمله‌ی امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاهوالسّلام) توجه کنید: «من اخذ بالتّقوی عزبت عنه الشدائد بعد دنوّها»؛ اگر فردی – و من عرض میکنم اگر ملتی – تقوا را برای خودش جاده‌ی عمل قرار داد و متقی شد، شداید زندگی اگر نزدیک او هم رسیده باشد، از او دور خواهد شد. «و احلولت له الامور بعد مرارتها»؛ تلخی های زندگی برای او شیرین خواهد شد. «و انفرجت عنه الامواج بعد تراکمها»؛ امواج طوفنده‌ی شداید زندگی، بعد از آن که متراکم شده باشند، از او دور خواهند شد و او بر امواج سوار خواهد شد. «و اسهلت له الصعاب بعد انصابها»؛ دشواریها و سختی های زندگی بعد از آن که به سخت‌ترین مرحله رسیده باشد، برای او آسان خواهد شد(۲۸/۵/۸۴)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *