انتخابات فرصتی برای مقابله با جنگ نرم(قسمت اول)

محمدجوادقاسمی استاددانشگاه

قبل از این که دشمن بتواند  انتخابات را به چالشی پیش روی نظام اسلامی و فرصتی برای جنگ نرم  تبدیل نماید،  می توان فرصت انتخابات را غنیمت شمرد و در راستای مقابله با شگردهای فرهنگی و سیاسی او از این فرصت استفاده  نمود.

در زمان انتخابات اذهان همه مردم و دلسوزان انقلاب در کند و کاو یافتن راهی به سوی پیشرفت و توسعه همه جانبه فعال می شود. همه از دردها و درمان ها سخن می گویند و به مسائل سیاسی  و اجتماعی تمایل نشان می دهند.

افکار عمومی بر انگیخته و ارتباط مسؤلان با مردم بیشتر و بستر خوبی برای طرد نفوذی ها فراهم می شود

این دوران،  برای مطرح کردن  ارزش ها ی اسلامی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و ترسیم تمدن سازی نوین اسلامی .  بیان نقاط قوت و ضعف . پردازش  طرح الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی از سوی نخبگان و اندیشه ورزان جامعه فرصت مناسبی است.

تجمعات و گردهمایی هایی تشکیل می شود ، انواع رسانه ها به صحنه می آیند و شور و هیجانی ایجاد می شود.که با مدیریت مطلوب موجب رشد آگاهی و بصیرت مردم می شود.این مدیریت مطلوب به دو مرحله تقسیم می شود:

الف : در آستانه  انتخابات.   ب: پس از تأیید کاندیداها

نکاتی که باید در آستانه انتخابات مورد توجه قرار گیرد.

۱-تقویت روحیه امیدواری به آینده و چشم انداز تمدن نوین اسلامی

۲-ساماندهی مراکز فرهنگی و مذهبی، ایجاد آمادگی برای برنامه های فرهنگی و روشنگری و استفاده از تمام ظرفیت این مراکز به عنوان قرارگاه های مقابله با جنگ روانی

۳-ایجاد شبکه های اطلاع رسانی به عنوان منابع معتبر به صورت محلی و با مخاطب گسترده و کنترل شبکه های اجتماعی مشکل ساز به صورت مردمی و خیراخواهانه و دلسوزانه.

۴-تلاش برای حفظ وحدت میان همه افرادی که به  تمدن اسلامی و اقتدار کشور، معتقدند و پرهیز جدی از دوقطبی کردن و دیو و دلبر  کردن جامعه. با نفی همه مرزبندی های غیر واقعی مانند: راست و چپ یا اصول گرا و اصلاح طلب و غیره

۵-برنامه هایی در مراکز فرهنگی برای تقویت قدرت تفکر و آزاداندیشی جوانان .

۶- استفاده از بیانات امام خمینی (ره) و امام خامنه ای در تبیین مسائل مهم کشور در سخنرانی ها و تبلیغات  و در فضای مجازی.

۷-تبیین چالش های موجود میان فرهنگ اسلامی و فرهنگ سکولار و لیبرال غرب به همراه معرفی آسیب هایی که غرب زدگی در تاریخ معاصر به دنبال داشته است.

۸- توجه  به نتایج فرهنگی یک انتخاب خوب. به ویژه ارتباطی که میان یک دولت اسلامی قوی به عنوان مقدمه ایجاد کشور اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی وجود دارد.

 

 ب: پس از تأیید کاندیداها.

اگر چه تأیید کاندیداها به ظاهر به معنی شایستگی آن ها ست، اما  گاه  فضا  به گونه ای احساسی و مسموم است، که مصلحت نظام اقتضا نمی کند نهادهای مسؤؤل، فرد نامطلوب را رد کنند و این مردم اند که باید درست انتخاب کنند.

در این مرحله باید به شدت از احساسی شدن فضای کشور پرهیز نمود؛ چرا که دشمن در فضای غبار آلود و فتنه انگیز به راحتی می تواند مغزها و قلب ها ر ا تسخیر و به سمت و سویی که خود می خواهد متمایل گرداند.

تجربه حاصل از انتخابات های گذشته به ویژه سال ۸۸ و انتخابات در کشورهای دیگر نشان می دهد که  تبلیغات دشمن  در فضای مجازی بر روی قشر خاکستری و سطحی نگر تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و برخی از سوپر استارهای منحرف، سامری گونه بر آرای مردم تأثیر خواهند گذاشت. در اندک زمانی، همه ذهن ها را به خود مشغول می کنند.

در چنین فضایی  مقابله استدلالی  چندان مؤثرنخواهد بود. از قبل باید چاره اندیشی کرد و یا باید مقابله به مثل برنامه ریزی شده و معقول انجام داد .

در زمان تبلیغات باید از احساسی شدن فضا، دوقطبی شدن جامعه، بازی های سیاسی ، افراطی گری، تخریب مخالف، و به طور کلی از اقدامات غیردینی و غیر اخلاقی پرهیز نمود.

در این زمان باید ضمن تأکید بر گفتمان انقلاب اسلامی، روحیه انقلابی، مدیریت جهادی و تبیین خطرات نفوذ، به روشنگری پرداخت و تاکتیک های غیردینی در انتخابات را باز گو نمود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *