سلامتی در سفر

گفت و گوی کیمیای وطن با دکتر رضا خدیوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سلامتی در سفر

زیر تیتر: توصیه‌های بهداشتی برای مسافران نوروزی

پروانه شریفی

عید نوروز فرصتی مناسب برای مسافرت است. اگر به هر دلیلی، تصمیم به مسافرت گرفته‌اید و یا در نظر دارید برای مدتی از محل زندگی‌تان دور شوید، در این صورت شرایط جدیدی را تجربه خواهید کرد که بر وضعیت جسمی‌تان تأثیر می‌گذارد. یکی از ارکان حفظ سلامتی در زندگی مخصوصاً هنگام مسافرت رعایت نکات بهداشتی است که بایستی به آنها عمل کنیم چراکه عمل به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند ضامن سلامتی افراد در طول مسافرت باشد. دکتر رضا خدیوی در آستانه نوروز به منظورحفظ سلامت شهروندان توصیه‌هایی را ارائه و گفت: مسافران نوروزی توجه داشته باشند که تنها از آب‌های لوله کشی قابل اطمینان استفاده کنند و در غیر این صورت آب‌های معدنی سالم بخرند. وی تأکید کرد: حتی چشمه‌های آب زمینی هم سالم نیستند و باید در مصرف آب نکات بهداشتی رعایت شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه انجام درست این نکات ساده مانع از بروز مشکلات سلامتی می‌شود، ادامه داد: هر دست فروشی که مواد غذایی پختنی و بدون سرپوش مانند سمبوسه و یا فلافل می‌فروشد بسیار خطرناک و بیماری زا هستند، از این رو مسافران سعی کنند از مواد غذایی با روکش و بلافاصله بعد از پخت استفاده کنید. همچنین هموطنان باید از خوردن غذا و آشامیدنی‌ها در رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و یا پرسنل آنها کارت بهداشت معتبر ندارند، خودداری کنند.

قلیان

این مقام مسئول بهداشتی با اشاره به ممنوعیت عرضه قلیان در مراکز چایخانه‌ها گفت: در صورت مشاهده عرضه قلیان در این مراکز سریعاً برخورد قانونی صورت می‌گیرد و لازم به ذکر است در پارک‌ها و تفرجگاه‌های عمومی استفاده از قلیان ممنوع است. وی دیگر نکته مهم برای رعایت تعطیلات نوروزی را خرید شیرینی بیان کرد، و افزود: شهروندان توجه کنند هرگز از شیرینی فروشی‌های زیر زمینی که با قیمت کمتری شیرینی عرضه می‌کنند و هویت مشخصی ندارند، خرید نکنید زیرا مواد ترکیبی استفاده شده در این شیرینی‌ها نظارت کیفی نمی‌شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: شهروندان از مواد خوراکی که امکان رنگ شدن در آنها وجود دارد خودداری کنند. آجیل رنگ شده شروع یک آلودگی است. آجیل باید ساده، تمیز و تازه باشد، زیرا معمولاً آجیل‌های کپک زده را رنگ می‌کنند تا بی کیفیتی آن پنهان شود. وی همچنین تصریح کرد: تاحد امکان از خرید مواد غذایی با نام و نشان سنتی خودداری شود. تنها موادی خریداری شود که دارای ارم و نشان غذا دارو باشد چراکه معتبر و قابل پیگیری است.

مواد غذایی

دکتر خدیوی با اشاره به این که از مواد غذایی در طول سفر باید در یخدان نگهداری شود، گفت: غذاهای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار نباید گرم شود. وی ضمن تاکید بر استفاده از محصولات غذایی دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت افزود: از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که به صورت غیرمجاز کشتار می‌شوند مانند گوشت‌های قطعه شده فاقد مشخصات، گوشت چرخ کرده آماده و لاشه‌های فاقد مهر کشتارگاه باید خودداری شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور حفظ محیط زیست، از مردم خواست تا به هنگام مسافرت زباله‌های تولیدی خود را در کیسه‌های مخصوص، جمع آوری و در محل‌های مناسب دفع کنند. دکتر خدیوی در پایان از مردم خواست تا در صورت مشاهده تخلف از مقررات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *